Οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών για τις μπαταρίες λιθίου αρχίζουν να περνούν πλέον ξεκάθαρα "στην απέναντι όχθη" και να αφορούν άμεσα και την αυτοκινητοβιομηχανία. Το τελευταίο διάστημα, μεγάλοι Κινέζοι προμηθευτές υλικών για μπαταρίες νέας γενιάς εκδίδουν διαδοχικές ανακοινώσεις για αυξήσεις τιμών, επικαλούμενοι τόσο το αυξημένο κόστος των πρώτων υλών όσο και την εκρηκτική ζήτηση που προκαλεί η παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση.

Για τους καταναλωτές, το μήνυμα είναι σαφές. Τα ηλεκτρικά και εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα ενδέχεται να γίνουν ακριβότερα μέσα στο 2026.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Hunan Yuneng New Energy, ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές καθοδικών υλικών λιθίου στην Κίνα, με πελάτες-κολοσσούς όπως η CATL και η BYD. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι από την 1η Ιανουαρίου 2026 αυξάνει το κόστος επεξεργασίας για όλη τη γκάμα προϊόντων φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP) κατά 3.000 γιουάν ανά τόνο, ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 390 ευρώ, προ φόρων. Παράλληλα, ξεκαθαρίζει ότι σε περίπτωση έντονων διακυμάνσεων στις αγορές ή στις τιμές των πρώτων υλών, οι τιμές των προϊόντων θα επαναδιαπραγματεύονται.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Dejia Energy, η οποία ανακοίνωσε αύξηση κατά 15% στις τιμές πώλησης των μπαταριών της από τις 16 Δεκεμβρίου 2025, σε σχέση με τον υφιστάμενο τιμοκατάλογο, εξαιτίας της απότομης ανόδου του κόστους των πρώτων υλών.
Οι αυξήσεις αυτές δεν είναι τυχαίες. Σύμφωνα με το κινεζικό τεχνολογικό μέσο OFweek, η τιμή του εξαφθοροφωσφορικού λιθίου – βασικού συστατικού για τους υγρούς ηλεκτρολύτες στις μπαταρίες ιόντων λιθίου – εκτοξεύθηκε μέσα σε μόλις δύο μήνες απόύς από τα 55.000 γιουάν ανά τόνο (περίπου 7.200 ευρώ) στα 120.000 γιουάν (περίπου 15.700 ευρώ), σημειώνοντας αύξηση άνω του 118%.

Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η πορεία του οξειδίου του λιθίου-κοβαλτίου, που χρησιμοποιείται ως καθοδικό υλικό σε μπαταρίες ιόντων λιθίου. Η τιμή του αυξήθηκε από τα περίπου 18.300 ευρώ στις αρχές του έτους, στα περίπου 45.800 ευρώ τον Νοέμβριο, δηλαδή πάνω από 150% άνοδο.
Παράλληλα, το ανθρακικό λίθιο ποιότητας μπαταρίας έχει ξεπεράσει πλέον τα περίπου 12.300 ευρώ, καταγράφοντας μόνο τον Νοέμβριο αύξηση άνω του 16%. Ενδεικτικό του ντόμινο που προκαλείται στο κόστος παραγωγής είναι το γεγονός ότι για κάθε αύξηση 10.000 γιουάν ανά τόνο (περίπου 1.300 ευρώ) στην τιμή του ανθρακικού λιθίου, το κόστος των καθοδικών υλικών LFP αυξάνεται κατά 300–330 ευρώ ανά τόνο.
Σήμερα, οι μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου καλύπτουν το 81,5% της εγκατεστημένης ισχύος στην κινεζική αγορά μπαταριών κίνησης. Με την προσφορά να παραμένει σφιχτή και τη ζήτηση να αυξάνεται, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες σπεύδουν να "κλειδώσουν" ποσότητες από κορυφαίους κατασκευαστές μπαταριών, ώστε να αποφύγουν προβλήματα στην παραγωγή τους.
Το κλίμα περιγράφεται εύγλωττα από τον ίδιο τον He Xiaopeng, πρόεδρο της Xpeng Motors, ο οποίος δήλωσε δημόσια – μάλλον με δόση χιούμορ αλλά και ρεαλισμού – ότι "έχει πιει ποτό με όλους τους επικεφαλής των εταιρειών μπαταριών", υπογραμμίζοντας πόσο κρίσιμη έχει γίνει πλέον η εξασφάλιση επάρκειας μπαταριών στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Πηγή: carnewschina.com



