Η μεγαλύτερη ανησυχία γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αφορά την αυτονομία και σε καμία περίπτωση της ισχύ τους. Έχει να κάνει με τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Οι σκεπτικιστές προειδοποιούσαν ανέκαθεν πως, όπως και στα smartphones, μετά από λίγα χρόνια η μπαταρία θα "πεθαίνει", καθιστώντας το αυτοκίνητο σχεδόν άχρηστο και με τεράστιο κόστος αντικατάστασης. Όμως, μια νέα έρευνα από τη Σουηδία δείχνει ότι η πραγματικότητα είναι πολύ πιο αισιόδοξη.

Η σουηδική εταιρεία μεταπώλησης αυτοκινήτων Kvdbil ανέλυσε δεδομένα από 1.300 μεταχειρισμένα ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα, προκειμένου να μετρήσει τη λεγόμενη "κατάσταση υγείας, όρος που μπορεί να έχεις δει και ως SoH, δηλαδή State of Health των μπαταριών τους.
Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό. 8 στα 10 αυτοκίνητα διατηρούν πάνω από το 90% της αρχικής χωρητικότητας της μπαταρίας. Με απλά λόγια, οι περισσότεροι οδηγοί δεν έχουν λόγο να ανησυχούν – η τεχνολογία δείχνει να είναι πολύ πιο ανθεκτική από ό,τι πιστεύαμε.
Στην κορυφή των επιδόσεων βρέθηκε το Kia EV6, το οποίο εμφάνισε τη μικρότερη φθορά μπαταρίας από όλα τα μοντέλα που εξετάστηκαν. Δεύτερο ήρθε το Kia e-Niro, ενώ ακολούθησαν γνωστά μοντέλα όπως το Tesla Model Y και το Audi Q4 e-tron. Ένα αποτέλεσμα που φέρνει την κορεατική εταιρεία σε θέση πρωταγωνιστή σε αυτή την ειδική κατάταξη.
Η Kvdbil πραγματοποίησε τις μετρήσεις σε 723 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 643 plug-in υβριδικά, δημιουργώντας έτσι μια μεγάλη βάση δεδομένων. Τα αποτελέσματα, μάλιστα, ήταν τόσο θετικά που προκάλεσαν έκπληξη ακόμα και στους ίδιους τους ερευνητές. "Είχαμε δει κάποιες ενδείξεις στο παρελθόν, αλλά δεν περιμέναμε τόσο καλά αποτελέσματα σε τόσο μεγάλη κλίμακα", σχολίασε ο επικεφαλής δοκιμών της εταιρείας, Martin Reinholdsson.

Η μελέτη απέφυγε να δημοσιοποιήσει τα χειρότερα παραδείγματα, καθώς οι ελάχιστες περιπτώσεις με έντονη φθορά δεν συνδέονταν με κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο. Όπως προέκυψε, η πραγματική φθορά οφείλεται κυρίως στη χιλιομετρική απόσταση, την ηλικία, το κλίμα και τις συνήθειες φόρτισης. Με άλλα λόγια, η μακροζωία μιας μπαταρίας εξαρτάται περισσότερο από το πώς τη χρησιμοποιεί ο οδηγός παρά από τη μάρκα του αυτοκινήτου.
Ο Reinholdsson προτείνει μερικούς απλούς κανόνες για τη σωστή φροντίδα:
Να αποφεύγεται η φόρτιση στο 100% κάθε βράδυ. Το 80% επαρκεί για καθημερινή χρήση.
Να περιορίζεται η συχνή χρήση ταχυφορτιστών (DC fast charging), που προκαλούν υπερθέρμανση.
Να αποφεύγεται η στάθμευση για πολλές ώρες σε ακραίες θερμοκρασίες.
Τα ευρήματα της Kvdbil δεν είναι μοναδικά. Παρόμοια έρευνα από τον βρετανικό dealer RSEV έδειξε ότι τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατηρούν περίπου το 90% της χωρητικότητας τους ακόμη και μετά από 145.000 χιλιόμετρα. Φαίνεται λοιπόν πως η "πρώτη γενιά" σύγχρονων EV έχει αντέξει πολύ καλύτερα απ’ ό,τι φοβόντουσαν οι επικριτές της.



