Έπειτα από έξι χρόνια έρευνας και ανάπτυξης, το γαλλικό ερευνητικό πρόγραμμα IBIS πέρασε από τη θεωρία στην πράξη. Για πρώτη φορά, μια μπαταρία με ενσωματωμένο inverter και λειτουργίες φόρτισης δοκιμάστηκε σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, τοποθετημένη σε ένα Peugeot E-3008 που βασίζεται στην πλατφόρμα STLA Medium.
Το project ξεκίνησε το 2018 με τη συνεργασία της Stellantis, της Saft (θυγατρικής της TotalEnergies), εταιρειών όπως η E2-CAD και η Sherpa Engineering, καθώς και ερευνητικών φορέων όπως το CNRS, το Université Paris-Saclay και το Institut Lafayette. Η πρώτη παρουσίαση το 2023 περιορίστηκε σε ένα στατικό πρωτότυπο, όμως πλέον η τεχνολογία πέρασε στο στάδιο των δοκιμών σε όχημα.
Τι διαφοροποιεί την τεχνολογία IBIS
Η καινοτομία έγκειται στο ότι το inverter και οι λειτουργίες φόρτισης βρίσκονται ενσωματωμένα κατευθείαν μέσα στη μπαταρία. Η αρχιτεκτονική της υποστηρίζει τόσο εναλλασσόμενο (AC) όσο και συνεχές ρεύμα (DC), τροφοδοτώντας απευθείας τον ηλεκτροκινητήρα, το ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου και τα βοηθητικά κυκλώματα των 12V.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα, το σύστημα προσφέρει βελτιωμένη απόδοση έως 10% (WLTC) και αύξηση ισχύος κατά 15% (172 kW αντί 150 kW) με την ίδια χωρητικότητα μπαταρίας. Επιπλέον εξοικονομούνται περίπου 40 κιλά και απελευθερώνονται 17 λίτρα υγρών, κάτι που δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στον σχεδιασμό και καλύτερη αεροδυναμική. Εκτιμάται ταχύτερη φόρτιση έως 15% (π.χ. 6 αντί για 7 ώρες σε φορτιστή AC 7 kW) και αυξάνονται σημαντικά οι προοπτικές για "δεύτερη ζωή" της μπαταρίας σε άλλες εφαρμογές.
Ο Ned Curic, Chief Engineering & Technology Officer της Stellantis, τόνισε ότι "η απλοποίηση είναι καινοτομία", υπογραμμίζοντας πως η νέα αρχιτεκτονική κάνει το ηλεκτρικό σύστημα πιο ελαφρύ, αποδοτικό και οικονομικό. Από την πλευρά του, ο Hervé Amossé, Executive VP Energy Storage Systems στη Saft, μίλησε για "μια νέα εποχή ευφυών και βιώσιμων λύσεων ενέργειας".
Ο δρόμος προς την παραγωγή
Σήμερα, το IBIS επικεντρώνεται σε δοκιμές υπό ρεαλιστικές συνθήκες, με στόχο, σύμφωνα με τη Stellantis, την πιθανή ενσωμάτωση της τεχνολογίας σε μοντέλα παραγωγής μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Η τοποθέτηση αυτή είναι πιο συγκρατημένη σε σχέση με την αρχική εξαγγελία του 2023, όταν είχε αναφερθεί ότι η τεχνολογία θα έμπαινε σε οχήματα της Stellantis πριν το 2030.
Αξίζει να σημειωθεί πως η Stellantis δεν είναι η μόνη που κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση. Τον περασμένο Μάρτιο, η Porsche Engineering παρουσίασε ένα παρόμοιο AC battery system, όπου οι λειτουργίες του battery management system, του pulse inverter και του on-board charger συνδυάζονται σε ένα ενιαίο εξάρτημα.