Η περιστροφή ενός αυτοκινήτου γύρω από τον εαυτό του είναι μια αναμφίβολα εντυπωσιακή λειτουργία που μαγνητίζει τον θεατή κατά την ολοκλήρωσή της. Ειδικά όμως στην off road κίνηση έχει πολύ πιο χρηστικό χαρακτήρα από όσο μπορεί να φανταστεί κανείς εκ πρώτης όψεως, βλέποντας ένα ηλεκτρικό SUV να κάνει το περίφημο "Tank Turn".
Do you remember the "Tank Turn" feature of the Rivian R1T electric pick up truck? Well, the prototype fully electric Mercedes-Benz G-Class also has a similar feature.
— 𝑶𝒕𝒔𝒊𝒍𝒆 𝑲 (@OtsileJK) November 22, 2022
🎥 via Edmundscars (IG) pic.twitter.com/5i07e9Ycla
Το "Tank Turn" ή "στροφή τανκ" ή "στροφή 360 μοιρών" είναι μια δυνατότητα που εμφανίζεται σε ορισμένα σύγχρονα ηλεκτρικά SUV και οχήματα εκτός δρόμου, επιτρέποντας στο όχημα να περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του, όπως ένα τανκ. Αυτή η λειτουργία έχει ως στόχο να βελτιώσει την ευελιξία του οχήματος σε δύσκολες εκτός δρόμου συνθήκες, επιτρέποντας στον οδηγό να πραγματοποιήσει εξαιρετικά κλειστές στροφές.
Πώς λειτουργεί το "tank turn"
Η τεχνολογία πίσω από το "tank turn" στηρίζεται στον ανεξάρτητο έλεγχο της ροπής των τροχών, κάτι που είναι δυνατό χάρη στη χρήση ηλεκτρικών κινητήρων. Στα ηλεκτρικά οχήματα με σύστημα τετρακίνησης και ανεξάρτητο έλεγχο κάθε τροχού, το "tank turn" επιτυγχάνεται με τον εξής τρόπο:
Διαφορετικές κατευθύνσεις περιστροφής των τροχών: Οι κινητήρες στους τροχούς της μιας πλευράς του οχήματος περιστρέφουν τους τροχούς προς τα εμπρός, ενώ οι κινητήρες στην αντίθετη πλευρά τους περιστρέφουν προς τα πίσω. Έτσι, το όχημα περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του, χωρίς να προχωρά προς τα εμπρός ή προς τα πίσω.
Ακριβής έλεγχος της ροπής: Η χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων επιτρέπει τον ακριβή έλεγχο της ροπής που εφαρμόζεται σε κάθε τροχό. Αυτό βοηθά στην αποτελεσματική και σταθερή περιστροφή του οχήματος, ακόμα και σε διαφορετικά είδη εδάφους, όπως λάσπη, άμμο ή βράχια.
BYD Yangwang U9 can do this? That's insane!! pic.twitter.com/3MLFTij9TW
— Dominic Lee 李梓敬 (@dominictsz) August 12, 2024
Η τεχνολογία
Ηλεκτρικοί κινητήρες: Οι κινητήρες κάθε τροχού λειτουργούν ανεξάρτητα, επιτρέποντας την εναλλαγή κατεύθυνσης περιστροφής ανά πάσα στιγμή. Αυτός ο ανεξάρτητος έλεγχος είναι ουσιαστικός για την πραγματοποίηση του "tank turn".
Σύστημα διαχείρισης οχήματος (Vehicle Management System - VMS): Το VMS είναι υπεύθυνο για τον συντονισμό και την εκτέλεση της λειτουργίας. Χρησιμοποιώντας αισθητήρες και δεδομένα από το σύστημα πλοήγησης, προσαρμόζει τη ροπή και την ταχύτητα των τροχών ώστε το όχημα να παραμένει σταθερό και να μην "γλιστράει".
Σύστημα ελέγχου πρόσφυσης: Είναι απαραίτητο για να διασφαλιστεί ότι οι τροχοί έχουν την απαιτούμενη πρόσφυση κατά τη διάρκεια του ελιγμού, ειδικά σε ολισθηρά ή χαλαρά εδάφη.
Πλεονεκτήματα και Χρήσεις
Το "tank turn" είναι ιδανικό για δύσβατες περιοχές όπου η ακτίνα στροφής είναι περιορισμένη. Η δυνατότητα αυτή επιτρέπει στο όχημα να στρίβει χωρίς να χρειάζεται να προχωρήσει ή να οπισθοχωρήσει.
Είναι επίσης ιδανικό για off-road οδηγούς που θέλουν να εξερευνήσουν περιοχές με δύσκολη πρόσβαση, ενώ σε περιπτώσεις όπου η αλλαγή κατεύθυνσης είναι κρίσιμη για την ασφάλεια, όπως όταν ένα όχημα είναι παγιδευμένο σε αμμώδες ή λασπώδες έδαφος.
BYD Yangwang U9 can do this? That's insane!! pic.twitter.com/3MLFTij9TW
— Dominic Lee 李梓敬 (@dominictsz) August 12, 2024
Γιατί το "tank turn" δεν είναι ακόμα διαθέσιμο ευρέως
Παρά τις επιδείξεις και τις υποσχέσεις, το "tank turn" παραμένει μια τεχνολογία που δεν έχει ακόμη ενσωματωθεί σε οχήματα παραγωγής για διάφορους λόγους:
Προκλήσεις πρόσφυσης: Η επίτευξη του "tank turn" σε διαφορετικά είδη εδάφους χωρίς απώλεια πρόσφυσης είναι δύσκολη και απαιτεί εξελιγμένο λογισμικό και αισθητήρες.
Κανονισμοί και ασφάλεια: Η χρήση αυτής της λειτουργίας μπορεί να έχει επιπτώσεις στην ασφάλεια και τον έλεγχο του οχήματος, κάτι που απαιτεί περαιτέρω μελέτη και έγκριση από τις αρμόδιες αρχές.
Μπορούν τα θερμικά αυτοκίνητα να στρίψουν έτσι;
Τα οχήματα με θερμικό κινητήρα συνήθως έχουν διαφορικά, τα οποία επιτρέπουν τη διαφορά στην ταχύτητα περιστροφής των τροχών σε στροφές, αλλά δεν μπορούν να στείλουν ροπή στους τροχούς με αντίθετη κατεύθυνση, όπως απαιτεί το "tank turn".
Ακόμη και με κλειδωμένο διαφορικό (όπως σε ορισμένα off-road οχήματα), η ικανότητα ελέγχου των τροχών για περιστροφή σε αντίθετες κατευθύνσεις είναι πολύ περιορισμένη.
Στα ηλεκτρικά οχήματα, η ροπή μπορεί να ελεγχθεί σε πραγματικό χρόνο και να εφαρμοστεί με ακρίβεια σε κάθε τροχό, επιτρέποντας τη διαφοροποίηση της κατεύθυνσης περιστροφής των τροχών.
Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο για ένα όχημα με θερμικό κινητήρα, καθώς η ροπή παράγεται μηχανικά και κατανέμεται πιο γενικά, χωρίς τη δυνατότητα ανεξάρτητου ελέγχου.
Ποια αυτοκίνητα το διαθέτουν;
Μέχρι τώρα "Tank Turn" έχουμε δει από την ηλεκτρική έκδοση της Mercedes G-Class, αυτή που μάθαμε να λέμε από το concept ως Mercedes EQG, από τα Rivian R1T και R1S, από το ηλεκτρικό Hummer και φυσικά από τα δύο αυτοκίνητα της θυγατρικής της BYD, YangWang το Lamborghini killer, YangWang U9 και το πολυτελές SUV YangWang U8.
Αν και το "tank turn" είναι ακόμα περιορισμένο σε συγκεκριμένα πρωτότυπα και μοντέλα οχημάτων, δείχνει την κατεύθυνση που ακολουθεί η τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων για την αύξηση της ευελιξίας και των δυνατοτήτων εκτός δρόμου.