Το να ντριφτάρεις μια πειραματική αμιγώς ηλεκτρική αγωνιστική Porsche 800 kW, (που αντιστοιχεί σε 1.088 ίππους) ανάμεσα στα πεύκα ενός απομακρυσμένου φινλανδικού δάσους δεν είναι αυτό που θα σκεφτόταν ο καθένας όταν του ζητούσες να κάνει μια έρευνα αγοράς. Από την άλλη ο Oliver Schwab και ο Bjorn Forster δεν σκέφτονται σαν τον καθένα.
Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2023, περίπου 170 χιλιόμετρα βόρεια του Αρκτικού Κύκλου στο Λέβι της Φινλανδίας, αυτά τα δύο πρόσωπα-κλειδιά πίσω από το πρόγραμμα ανάπτυξης Porsche GT4 e-Performance επέβλεψαν ένα ασυνήθιστο και αξέχαστο γεγονός για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το οποίο θα αποτελούσε άλλη μια ζωτικής σημασίας αποστολή διερεύνησης για το μελλοντικό όραμα της Porsche όσον αφορά το πελατειακό motorsport.
Τους τελευταίους 18 μήνες, η ιδέα του αμιγώς ηλεκτρικού αγωνιστικού αυτοκινήτου βρισκόταν σε παγκόσμια περιοδεία, υπό τη διαχείριση του Schwab, ξεκινώντας από το Goodwood Festival of Speed το καλοκαίρι του 2022, προτού ταξιδέψει σε όλη την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ασία.
Πριν από την άφιξή του στην Αυστραλία τον ερχόμενο Μάρτιο, ώστε να είναι στην ώρα του για μια έκθεση στον τρίτο αγώνα της τελευταίας σεζόν του Grand Prix της Formula 1, το αυτοκίνητο ταξίδεψε στην παγωμένη άγρια φύση της βόρειας Φινλανδίας για μερικές δοκιμές σε ακραίες συνθήκες ψύχους.
Αυτό έλαβε χώρα στην έδρα του Porsche Ice Experience. Αυτή η χιονισμένη πίστα δοκιμών της Porsche καλύπτει μια συνολική έκταση 422.000 τετραγωνικών μέτρων και προσφέρει βέλτιστες ευκαιρίες εκπαίδευσης σε δύο σχετικούς χώρους με μια ποικιλία από 32 διαφορετικές πίστες.
Ένας στόλος από 123 διαφορετικά μοντέλα Porsche περιμένει 1.350 συμμετέχοντες που ταξιδεύουν από όλο τον κόσμο για να λάβουν μέρος σε συνολικά 36 εκδηλώσεις - που ξεκινούν κάθε Ιανουάριο.
Ελαστικά χιονιού με καρφιά
Για να είναι προετοιμασμένη για ένα τέτοιο περιβάλλον, η GT4 e-Performance εφοδιάστηκε με ελαστικά χιονιού με καρφιά και ανάρτηση με μεγαλύτερη διαδρομή ώστε να αυξηθεί η απόσταση στους θόλους των τροχών και κάτω από το αυτοκίνητο. Η κεντρική εισαγωγή αέρα αποκλείστηκε λόγω των χαμηλών εξωτερικών θερμοκρασιών και το πλαίσιο τοποθετήθηκε με αλουμινένια προστασία κάτω από το αμάξωμα.
Αλλά κατά τα άλλα, η Porsche GT4 e-Performance δεν χρειάστηκε περαιτέρω αλλαγές, καθώς χρησιμοποιεί το ίδιο καινοτόμο σύστημα κίνησης EV, ικανό να αποδίδει 800 kW ή 1.088 hp στην πιο συμβατική του διάσταση.
Κάθε στάση μέχρι στιγμής στην περιοδεία της Porsche GT4 e-Performance έχει προσφέρει στην ομάδα νέες ευκαιρίες για να μάθει τόσο το αυτοκίνητο όσο και το ευρύτερο όραμα του ηλεκτροκίνητου motorsport.
Στο Λεβί, μια επίλεκτη ομάδα διεθνών δημοσιογράφων αυτοκινήτου κλήθηκε να εξερευνήσει τις δυναμικές ικανότητες του αυτοκινήτου και τα όρια πρόσφυσης σε μια ειδικά κατασκευασμένη πίστα πάγου.
Μαζί με τον νικητή του Le Mans και εργοστασιακό οδηγό της Porsche, Richard Lietz, αναπόσπαστο μέλος της ομάδας εξέλιξης της Porsche GT4 e-Performance, η ομάδα κατάφερε γρήγορα να αξιοποιήσει τον συνδυασμό της άμεσης ροπής και της τετρακίνησης, ντριφτάροντας το αυτοκίνητο με ταχύτητα στη στενή και τεχνική πίστα.
"Το να επιτρέψουμε στους δημοσιογράφους να οδηγήσουν το αυτοκίνητο μας έδωσε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε έναν διάλογο μαζί τους, να μάθουμε τις προσδοκίες και τις συναισθηματικές αντιδράσεις τους για το αυτοκίνητο", εξηγεί ο Schwab. "Το σχέδιο για την ανάπτυξη δεν ήταν μόνο γύρω από τις επιδόσεις αλλά και την επιχειρηματική χρηστικότητα, και εκδηλώσεις όπως αυτή μας προσφέρουν μια πολύτιμη ευκαιρία να αποκτήσουμε περισσότερες πληροφορίες και γνώση της αγοράς".
"Για παράδειγμα", συνέχισε το στέλεχος της Porsche, "Aν σκεφτόμαστε ένα πιο ερασιτεχνικό επίπεδο δεξιοτήτων, club sport για μια σειρά μιας μάρκας στο στυλ ενός Porsche Sprint Challenge, μπορούμε να πάρουμε πολλά από το να δούμε πόσο γρήγορα αυτοί οι δημοσιογράφοι προσαρμόζονται στο αυτοκίνητο".
Κάθε πτυχή της GT4 e-Performance
Η εκδήλωση έδωσε επίσης την ευκαιρία στους τεχνικούς της Porsche να μελετήσουν κάθε πτυχή της GT4 e-Performance σε ένα άγνωστο μέχρι πρότινος περιβάλλον.
"Από τεχνολογική άποψη, οι μοναδικές συνθήκες του Λεβί είναι πολύ ενδιαφέρουσες", λέει ο Fοrster. "Μπαίνουμε σε ένα εντελώς νέο πεδίο όσον αφορά αυτή την τεχνολογία και μαθαίνουμε κάτι σε κάθε αγώνα του τουρνουά. Στη Φινλανδία, βέβαια, το θέμα ήταν οι χαμηλές θερμοκρασίες, που έφταναν μέχρι και τους -20 βαθμούς Κελσίου κατά τη διάρκεια της ημέρας εκείνη την εποχή του έτους. Αλλά ποιος θα το πίστευε, δεν είχαμε κανένα πρόβλημα. Ακόμη και η γρήγορη φόρτιση με περισσότερα από 200 kW απλά λειτούργησε, ακριβώς εκεί σε μια παγωμένη λίμνη".
Το αυτοκίνητο όχι μόνο μπορούσε να επαναφορτιστεί σε πλήρη χωρητικότητα σε 20 λεπτά σε τέτοιες συνθήκες, αλλά το μοναδικό σύστημα ψύξης λαδιού του επέτρεπε επίσης να ρυθμίζει τέλεια τη θερμοκρασία λειτουργίας του συστήματος μετάδοσης κίνησης, διατηρώντας μια βέλτιστη θερμοκρασία 45 βαθμών Κελσίου για την καλύτερη δυνατή απόδοση.
Για το σκέλος της περιοδείας στο Λεβί, ο Fοrster και η ομάδα του εφοδίασαν επίσης το αυτοκίνητο με ένα πειραματικό χαρακτηριστικό για τη βελτίωση της ικανότητας του αυτοκινήτου στο drift, στέλνοντας όλη τη δύναμη στους πίσω τροχούς όταν πατιούνται ταυτόχρονα τα πεντάλ φρένου και γκαζιού.
Χρειάστηκε μόλις μία ώρα για να εφαρμοστεί, ένα ακόμη πολύτιμο παράδειγμα για το πόσο εύκολα και γρήγορα μπορούν να προσαρμοστούν τα οδηγικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών οχημάτων.
"Το επίπεδο πρόσφυσης της GT4 e-Performance είναι πολύ υψηλό, οπότε πρέπει να είσαι αρκετά γενναίος για να κάνεις drift σε μια μικρή διαδρομή μέσα στο δάσος", λέει ο Fοrster. "Αλλά το αυτοκίνητο είναι τόσο ελεγχόμενο και λογικό στην οδήγηση, και με αυτή τη λειτουργία αρκετά σύντομα όλοι έκαναν drift με αυτοπεποίθηση σε μια ουσιαστικά, αρκετά περίπλοκη διαδρομή".
Οι αντιδράσεις των επισκεπτών ήταν εξαιρετικά θετικές, υπογραμμίζοντας τη δυνατότητα ενός αγωνιστικού EV να προσφέρει τα κατάλληλα επίπεδα πάθους και δέσμευσης ακόμη και από τους πιο απαιτητικούς και έμπειρους.
Η εκδήλωση είχε την δική της αξία στην περιοδεία της GT4 e-Performance, καθώς ο κύριος σκοπός ήταν η μέτρηση της απήχησης που έχει στην κοινή γνώμη μεταξύ των πιθανών ομάδων πελατών και των διοργανωτών πρωταθλημάτων στα οποία μπορεί να συμμετέχει.
"Παράλληλα με τα τεχνολογικά και υλικοτεχνικά ευρήματα της περιοδείας, η συνολική ανταπόκριση του κοινού μας ήταν συγκλονιστική, όπου κι αν βρεθήκαμε στον κόσμο", λέει ο Schwab. "Σε όλη την Ευρώπη, στη Βόρεια Αμερική και στη συνέχεια στην Ασία, το ενδιαφέρον είναι μεγάλο και η αντίληψη για το αυτοκίνητο πολύ θετική".
"Αν δεν βλέπαμε αυθεντικά συναισθήματα και πραγματικό πάθος, πράγματα που είναι θεμελιώδη σε όλες τις δραστηριότητες του μηχανοκίνητου αθλητισμού, θα ήταν ανησυχητικό. Αλλά τα τελευταία δύο χρόνια η GT4 e-Performance έχει αποδείξει ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε αυτή την ανταπόκριση. Και αυτό μας δίνει πραγματικά κίνητρο για το τι μέλλει γενέσθαι τα επόμενα χρόνια.".