Τι πάει στραβά με τις ονομασίες των ηλεκτρικών μοντέλων

Μοντέλα όπως τα VW Golf, Toyota Corolla και Porsche 911 απέδειξαν πως αντέχουν στη δοκιμασία του χρόνου. Πόσο πιθανό είναι να συμβεί το ίδιο με τα Toyota bZ4X, Honda e:Ny1 και VW ID. 3;

Πιθανότατα δεν σε έχει απασχολήσει ιδιαίτερα, αλλά η ονοματοδοσία σε ένα νέο μοντέλο δεν είναι απλή υπόθεση. Και σίγουρα δεν αποτελεί παράμετρο μικρής σημασίας. Αντιθέτως, πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική άσκηση, που μπορεί να οδηγήσει σε ένα branding αξίας δισεκατομμυρίων και να επιδείξει αξιομνημόνευτη αντοχή στο χρόνο. Άλλωστε δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μοντέλων που έχουν αντέξει δεκαετίες και έχουν αναγνωρισιμότητα εφάμιλλη του ονόματος της εταιρείας τους.

Πάρε για παράδειγμα την Porsche 911 που παρουσιάστηκε το 1965. Μην θεωρήσεις όμως πως η αντοχή ενός ονόματος στο χρόνο αποτελεί προνόμιο των supercars. Η Corolla είναι ένα μοντέλο που πρωτοεμφανίστηκε το 1964 από την Toyota και εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο εμπορικά της μοντέλα. Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα στο φινάλε του οποίου νικήτρια θα είναι η ηλεκτροκίνηση.

Το λανσάρισμα νέων ηλεκτρικών μοντέλων με καταιγιστικούς ρυθμούς είναι μια ιδέα στην οποία θα πρέπει να συνηθίσεις, καθώς αυτό είναι το έργο που θα βλέπεις για αρκετό καιρό ακόμη. Η προσέγγιση που θα πρέπει να ακολουθήσουν τα τμήματα των εταιρειών που είναι επιφορτισμένα με το έργο της εξεύρεσης ονομάτων, θα πρέπει να είναι διαφορετική από εκείνη των συμβατικών μοντέλων. Μέχρι τώρα όμως, τα πράγματα δεν δείχνουν να πηγαίνουν και τόσο καλά.

Ονόματα που κάνουν τη ζωή σου δύσκολη

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Toyota, εταιρεία που σχεδόν κάθε μοντέλο στη γκάμα της είναι από τα πιο επιτυχημένα στην κατηγορία του. Αν και έχει εισάγει την υβριδική τεχνολογία εδώ και πάρα πολλά χρόνια, το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό όχημα παρουσιάστηκε μόλις πέρυσι. Και το όνομα αυτού, bZ4X. Τα πρώτα δύο γράμματα σημαίνουν "πέραν των μηδενικών” (beyond Zero) με την αναφορά να πηγαίνει προφανώς στους ρύπους, το 4 αφορά την τετρακίνηση και το Χ, υποδηλώνει το αμάξωμα crossover. Παρ' όλ' αυτά δεν μπορεί να πει κανείς πως είναι μια εύηχη ή ευρηματική ονομασία.

Φυσικά υπάρχει και η περίπτωση του νέου Honda e:Ny1, του δεύτερου ηλεκτρικού μοντέλου της ιαπωνικής εταιρείας. Η Honda μας ενημερώνει πως προφέρεται "anyone”, χωρίς όμως να μπορεί κανείς να καταλάβει πώς αυτή η λέξη σχετίζεται με ένα αυτοκίνητο, ενώ η θέα του ονόματος παραπέμπει περισσότερο σε κωδικό wifi.

Άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις, αν και σε λιγότερο ακραίο βαθμό, μπορούν να θεωρηθούν η Jaguar I-Pace, τα VW ID.3/4/5 και το ID. Buzz. Στην πρώτη περίπτωση, οποιοσδήποτε δεν έχει εντρυφήσει στη γκάμα της εταιρείας θα θεωρήσει εύλογα -πλήν όμως λανθασμένα- πως η ηλεκτρική Jaguar δεν είναι άλλη από την E-Pace. Στην περίπτωση των VW, εταιρείας που έχει στις τάξεις της ονόματα όπως τα Polo και Golf, η οικογένεια των ID δεν μοιάζει ικανή να πάει τόσο μακριά στο χρόνο.

Πώς δημιουργείς ένα πετυχημένο όνομα;

Ποια είναι όμως τα βασικά συστατικά ενός επιτυχημένου ονόματος; Αρχικά, θα πρέπει να είναι εύκολο να το θυμάσαι. Επίσης, καλό θα είναι να μπορεί να ξεχωρίζει στην κατηγορία του. Είναι σαφές πως αρκετά ονόματα ηλεκτρικών μοντέλων δεν κάνουν τικ στα συγκεκριμένα μποξάκια. Αντιθέτως, είναι αρκετά εύκολο να μπερδέψουν το αγοραστικό κοινό. Στον αντίποδα, πάρε για παράδειγμα αυτό που συνέβη με την Tesla. Και μπορεί η ίδια να μην κατάφερε τελικά να συνθέσει με τη γκάμα των μοντέλων της τη λέξη "SEXY”, καθώς το Ε είχε κατοχυρωθεί από την Ford μερικά χρόνια πριν η εταιρεία του Musk λανσάρει το sedan της, όμως ως ιδέα ήταν ξεχωριστή, φρέσκια και αξιομνημόνευτη.

Ως αρχή, τα καλύτερα ονόματα για οχήματα σίγουρα δεν είναι τα ακρωνύμια ή κάποιο συνονθύλευμα γραμμάτων. Και υπάρχουν εξαιρέσεις που το αποδεικνύουν. Το Ioniq της Hyundai για παράδειγμα, είναι πολύ καλύτερο από το EV6 της ΚΙΑ. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα Solterra της Subaru και Ocean της Fisker. Ή τα Nissan Ariya και Porsche Taycan. Αν υπάρχει θέληση, όλα γίνονται. Απλά στην πλειοψηφία των ηλεκτρικών μοντέλων, φαίνεται πως ο χρόνος που έχει αφιερωθεί στην ονοματοδοσία, είναι λιγότερος απ' ότι θα έπρεπε.