Κατάρρευση των πωλήσεων στη Νορβηγία τον Ιανουάριο

Το σύνολο της αγοράς αυτοκινήτου της χώρας καταγράφει πτώση 77% σε ετήσια βάση, με τον αριθμό ταξινομήσεων του Ιανουαρίου να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 61 ετών.

Electric Cars Parking

Η αγορά αυτοκινήτου της Νορβηγίας βρίσκεται συχνά στην επικαιρότητα, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι αποτελεί ίσως την πιο ώριμη στον κόσμο αγορά για ηλεκτρικά οχήματα, έχοντας παράλληλα και τις υποδομές για να υποστηρίξει έναν πολυάριθμο στόλο αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κατά καιρούς όμως, υπάρχουν και άλλοι λόγοι που φέρνουν στο προσκήνιο την αγορά της Νορβηγίας.

Electric Cars Charging

 
Όπως για παράδειγμα η πτώση που κατέγραψε τον πρώτο μήνα του 2023. Είναι αλήθεια πως ο Ιανουάριος του τρέχοντος έτους, ήταν ένας ιδιαίτερα ασυνήθιστος μήνας, καθώς η αγορά αυτοκινήτου κατέγραψε τον χαμηλότερο αριθμό ταξινομήσεων νέων επιβατικών από το 1962. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό στατιστικό στοιχείο, καθώς τα μόλις 1.860 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον περασμένο μήνα στη Νορβηγία, συνιστούν μια μείωση της τάξης του 77% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό.
 
Ακόμη και συγκριτικά με τον ακριβώς προηγούμενο μήνα (Δεκέμβριο του 2022) όμως, η εικόνα δεν είναι καλύτερη. Αντιθέτως, η πτώση σε σύγκριση με αυτόν, είναι ακόμη μεγαλύτερη, της τάξεως του 95%. Τι είναι αυτό όμως που οδήγησε σε κατάρρευση τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη Νορβηγία; Η Νορβηγική Ομοσπονδία Οδικών Μεταφορών (OFV) εξηγεί ότι αυτό το αποτέλεσμα οφείλεται σε μία σειρά από παράγοντες. Ο πρώτος ήταν ο πόλεμος και η πανδημία (περιορισμοί στην προσφορά), που οδήγησαν σε χαμηλότερες πωλήσεις στις αρχές του 2022 και υψηλότερες πωλήσεις προς τα τέλη του 2022 και συγκεκριμένα το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου..
Electric Charging

 
Μία ακόμη σημαντική παράμετρος ήταν ο ΦΠΑ για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τιμή άνω των 500.000 NOK (€45.300) από την 1η Ιανουαρίου, καθώς και ένας νέος φόρος στο βάρος για όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, κάθε αυτοκίνητο επιβαρύνεται με κάτι περισσότερο από €1 για κάθε κιλό που ζυγίζει πάνω από τα 500kg. Ενδεικτικά, ένα ηλεκτρικό όχημα με βάρος 1.700kg (που θεωρείται αρκετά χαμηλό για BEV), έχει ένα επιπλέον κόστος περίπου €1.400.
 
Με άλλα λόγια, θεωρείται πολύ πιθανό ο κόσμος να έσπευσε να αγοράσει αυτοκίνητα στα τέλη του 2022, με αποτέλεσμα στις αρχές του 2023 να μην έχουν απομείνει πολλοί υποψήφιοι αγοραστές. Η OFV λέει ότι είναι πολύ νωρίς για να πει κανείς αν η πτώση των πωλήσεων θα συνεχιστεί και μετά την άνοιξη.
 
Οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων για τον Ιανουάριο του 2023 διαμορφώθηκαν ως εξής:
BEV: 1.237 (μείωση 81%, με μερίδιο αγοράς 66,5%)
PHEV: 182 (μείωση 66%, με μερίδιο αγοράς 9,8%)
Σύνολο: 1.419 (μείωση 80%, με μερίδιο αγοράς 76,3%)
EV Batteries

Ενδεικτικά, το 2022 ταξινομήθηκαν στη Νορβηγία περισσότερα από 153.000 ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα. Συγκεκριμένα οι ετήσιες πωλήσεις για το 2022 είχαν ως εξής:
BEV: 138.292 (αύξηση 21,6%, με μερίδιο αγοράς 79,3%)
PHEV: 14.857 (μείωση 61%, με μερίδιο αγοράς 8,5%)
Σύνολο: 153.144 (αύξηση 0,8%, με μερίδιο αγοράς 87,8%)
 
Τα μοντέλα με συμβατικούς κινητήρες βενζίνης και diesel, καθώς και τα μη επαναφορτιζόμενα υβριδικά, αντιπροσώπευαν το 23,7% της αγοράς για τον Ιανουάριο, ποσοστό που είναι το υψηλότερο εδώ και δύο χρόνια. Όσο για τα κορυφαία σε πωλήσεις μοντέλα της νορβηγικής αγοράς, τα περισσότερα είναι ηλεκτρικά όπως είναι το αναμενόμενο και συγκεκριμένα: πρώτο με 212 μονάδες το VW ID.4, δεύτερο το Toyota Yaris με 160 μονάδες και τρίτο το Skoda Enyaq με 127 μονάδες.

VW ID family

 
Το μοντέλο που βρίσκεται στην 4η θέση των πωλήσεων αποτελεί αναμφίβολα έκπληξη, καθώς πρόκειται για το Mazda MX-30 με 122 μονάδες, με την πρώτη 5άδα να συμπληρώνει το VW ID.3 (110 μονάδες). Αν θα έπρεπε να αλιεύσουμε δύο ακόμη ιδιαίτερα ευρήματα από τους πίνακες πωλήσεων, αυτά θα ήταν η απουσία μοντέλων της Tesla και η 17η θέση στην οποία βρίσκεται το VW ID.Buzz με 31 ταξινομήσεις.

Best of Network