Γιατί ο κόσμος αγοράζει ή δεν αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Κάθε αγορά έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, όμως οι προβληματισμοί του κόσμου είναι κοινοί σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αφορούν στην τιμή, την αυτονομία και τις υποδομές

Τελικά φαίνεται πως υπάρχουν τομείς που ο κόσμος συμπεριφέρεται το ίδιο, ανεξαρτήτως χώρας. Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα δύο μελετών που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας. Οι συγκεκριμένες μελέτες έγιναν στις ΗΠΑ, και αφορούσαν στους λόγους που οι άνθρωποι εκεί αγοράζουν (ή δεν αγοράζουν) ηλεκτρικά οχήματα. Και απ' ότι φαίνεται, οι προβληματισμοί του αγοραστικού κοινού είναι παγκοσμίως οι ίδιοι.

Αρχικά, η μελέτη της J.D Power αφορούσε σε δείγμα 10.030 καταναλωτών και σύμφωνα με τα αποτελέσματα, ένα 24% δήλωσε πως είναι "πολύ πιθανό" να προχωρήσει στην αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ποσοστό αυξημένο κατά 4% σε σχέση με πέρυσι. Η J.D Power απέδωσε την αύξηση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών, στην εισαγωγή νέων ηλεκτρικών μοντέλων στην αγορά.

Από την άλλη πλευρά, η μελέτη της Autolist, η οποία διεξήγαγε έρευνα σε 1.355 καταναλωτές αυτοκινήτων, διαπίστωσε ότι τα pickups αναδείχτηκαν η δεύτερη πιο δημοφιλής κατηγορία ηλεκτρικών το 2022, σε σύγκριση με την τέταρτη θέση στην οποία βρίσκονταν το 2019. Ωστόσο οι προβληματισμοί του κόσμου παραμένουν οι ίδιοι με 3 χρόνια πριν και αφορούν στην τιμή, την αυτονομία και την έλλειψη υποδομών. Κυριότερος λόγος που η πλειοψηφία των αγοραστών δεν προσανατολίζονται ακόμη στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είναι οι υψηλές τιμές.

Έχεις δικό σου σπίτι; Είναι πιθανό να έχεις και EV

Ένα ακόμη ενδιαφέρον εύρημα της μελέτης της J.D Power, "U.S. Electric Vehicle Consideration Study", είναι πως η ιδιοκτησία σπιτιού, παίζει σημαντικό ρόλο στην πιθανότητα αγοράς ηλεκτρικού οχήματος. Ο Stewart Stropp, διευθυντής λιανικών πωλήσεων αυτοκινήτων της εταιρείας, ανέφερε πως η μελέτη έδειξε ότι το 27% των καταναλωτών που έχουν δικό τους σπίτι, ήταν "πολύ πιθανό να εξετάσουν" την αγορά ενός EV, σε σύγκριση με το 17% εκείνων που ζουν στο ενοίκιο.

Επίσης, το 37% των κατόχων premium οχημάτων ήταν "πολύ πιθανό" να εξετάσουν το ενδεχόμενο αγοράς ενός EV, σε σύγκριση με το 21% των κατόχων συμβατικών μοντέλων (ποσοστό πάντως, που επίσης εμφανίζεται αυξημένο κατά 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος). Η J.D Power ανέφερε πως η μελέτη της διαπίστωσε ότι "όσο περισσότερα χιλιόμετρα καλύπτουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων, τόσο πιο πιθανό είναι να σκεφτούν το ενδεχόμενο αγοράς ενός EV" και ότι αυτό θα μπορούσε να αποτελεί ένδειξη πως η αύξηση των τιμών των καυσίμων, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά μοντέλα.

Ο David Undercoffler της Autolist όμως, φαίνεται πως έχει λίγο διαφορετική άποψη επί του θέματος. "Δεν θεωρώ πως υπάρχει μεγάλη συσχέτιση μεταξύ της τιμής του καυσίμου και της προθυμίας αγοράς ενός EV. Οι καταναλωτές είναι απογοητευμένοι από τις υψηλές τιμές της βενζίνης, αλλά την ώρα που βάζουν βενζίνη στο πρατήριο δεν σκέφτονται: Πληρώνω 6 δολάρια αυτή τη στιγμή, το επόμενο πράγμα που θα κάνω είναι να αγοράσω ένα ηλεκτρικό όχημα".

Έλλειψη πληροφοριών

Η J.D Power αναφέρει ότι το 30% των ανθρώπων που δήλωσαν ότι δεν θα αγόραζαν ένα ηλεκτρικό όχημα, το έκανε λόγω "έλλειψης πληροφοριών” σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα και πως "η προσωπική επαφή με ένα ηλεκτρικό όχημα παίζει σημαντικό ρόλο στο ενδεχόμενο της αγοράς”. Ο Stropp δήλωσε ότι οι ανησυχίες σχετικά με τον τόπο φόρτισης και οι διαφορές μεταξύ των EV και των βενζινοκίνητων οχημάτων συνέβαλαν σε αυτή την έλλειψη γνώσης.

"Τα στελέχη που εργάζονται στη λιανική πώληση και τις αντιπροσωπείες που πωλούν αυτά τα οχήματα, πρέπει πραγματικά να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους, ώστε να είναι σε θέση να πουλήσει όχι μόνο το προϊόν, αλλά ολόκληρη τη δομή υποστήριξης και το οικοσύστημα γύρω από το προϊόν", κατέληξε ο Stropp.