
















Το πιο εντυπωσιακό στη C 300 e, είναι ότι -μάλλον- δεν θα χρειαστείς το θερμικό της μάννα στις καθημερινές αστικές διαδρομές, ανεξάρτητα από την οδηγική σου εγκράτεια
Γιατί, "ηλεκτρική" αυτονομία 110 χιλιομέτρων, 313 ίπποι και μέση κατανάλωση που τσακώνεται με τα 7lt/100km, είναι αγία τριάδα
Γιατί χάρηκες με την κατανάλωση και αποφάσισες να αξιοποιήσεις δημιουργικά τους 313 ίππους, αλλά οι πλανήτες του τιμονιού και της αίσθησης των φρένων δεν ευθυγραμμίζονται
Ενώ στο TopGear, ως mentalité, βρισκόμαστε ακόμη στη φάση του φλερτ με την ηλεκτροκίνηση, η αγορά έχει προχωρήσει. Ολοκλήρωσε τη σχέση εδώ και καιρό, παντρεύτηκε με παπά τις διατάξεις περί ρύπων και κουμπάρο τον επενδυτικό πακτωλό που έρευσε από τις εταιρίες, ή έκανε σύμφωνο συμβίωσης με την υπογραφή και την πριμοδότηση της πολιτείας και, τώρα πια, τεκνοποιεί μοντέλα σε ρυθμούς Χωραφά. Και, μερικοί από μας, παρακολουθούμε αναστατωμένοι την προέλαση της μπαταρίας. Σαν αυτή που έχει η Mercedes C 300 e, καλή ώρα.
Το δίχως άλλο, θα ήταν μπαρμπάδικη προσέγγιση να επιστρατεύσουμε το ένδοξο -θερμικό- παρελθόν, έναντι του ανυπόληπτου -ηλεκτρικού- παρόντος, τόσο γραφική και φολκλόρ όσο η επίκληση της χούντας και των δρόμων που έφτιαξε, μαζί με τη στρογγυλή πλατεία Ομονοίας και τις πόρτες μας που δεν κλειδώναμε γιατί ήμασταν ασφαλείς. Ο κόσμος καλά κάνει και εξελίσσεται και, αν φιλονικούμε με κάτι, αυτή είναι η βιαιότητα του μετασχηματισμού και η εκθετική αύξηση της προόδου (τέτοια που την υπονομεύει), όχι ο ίδιος ο εξηλεκτρισμός της αυτοκίνησης. Ας δώσουμε χρόνο στους early adopters των BEV να πειραματιστούν πριν από μας για μας, να τους λούσει κρύος ιδρώτας με το άγχος της αυτονομίας για μην ιδρώσει το δικό μας αυτί και, κάποια στιγμή, θα ακολουθήσουμε όλοι.
Μετά το disclaimer, τη δήλωση φρονημάτων και τη στάση προσοχής, ας μιλήσουμε για τον "τρίτο δρόμο", τα PHEV, την περίφημη ενδιάμεση οδό που οδηγεί στο απαράκαμπτο -κομβικό- σημείο της καθολικής επικράτησης των αποκλειστικά ηλεκτρικών μοντέλων. Τα "υβριδικά πρίζας" προκόβουν στο μεταίχμιο μεταξύ του μολυντικού παρελθόντος και του απορρυπαντικού μέλλοντος και με το θερμικό τους μάννα μπορούν να σε απαλλάξουν από το range anxiety μέχρι να πεις "50 χιλιόμετρα". Βλέπεις, αυτή πάνω-κάτω είναι η ηλεκτρική αυτονομία των περισσότερων PHEV, η περίφημη μέση απόσταση που η στατιστική λέει ότι διανύεις οδηγώντας καθημερινά στις μητροπολιτικές περιοχές. Μισό λεπτό όμως: αυτή η Mercedes έχει υπερδιπλάσια αυτονομία, που, σύμφωνα με το πρότυπο μέτρησης WLTP, φτάνει τα 110 χιλιόμετρα. Και σαν να μην έφτανε αυτό, η πρακτική καταγραφή στο δρόμο θα σε καταπλήξει, αφού μπορεί υπό προϋποθέσεις να μην απέχει σημαντικά από την εντυπωσιακή θεωρία της τυποποιημένης μέτρησης. Και ποιες είναι οι προϋποθέσεις; Η εξής μία: να βάλεις χαλινάρι στον ενεργοβόρο εαυτό σου και να τραβήξεις τα γκέμια στους 129 ίππους του ηλεκτρικού μοτέρ. Παίξε κρυφτούλι με την κατανάλωση και την ανάκτηση ενέργειας (ο βαθμός της οποίας επιλέγεται από τα paddles όταν η C 300 e κινείται ηλεκτρικά) και θυμήσου ότι πρόκειται για το περιβαλλοντικό σου άλλοθι όταν οδηγείς στην πόλη.
Παρεμπιπτόντως, έχει νόημα να οδηγείς κατά κανόνα, μια Mercedes C Class σε αστικό κέντρο; Αντέχεις φερ΄ειπείν τους χειμμάρρους από λαμαρίνα στο "ποτάμι" ή, ακόμα χειρότερα, στο κέντρο, με την ευελιξία να υπαγορεύεται από 4,8 μέτρα; Η -βγαλμένη από το ταχύρυθμο μάθημα διπλωματίας- απάντηση, λέει ότι στο βαθμό που η συνέπεια στη φόρτιση, συναγωνίζεται την σωφροσύνη στο γκάζι, η C 300 e, είναι απολαυστική ανεξαρτήτως περιβάλλοντος. Ποιος άλλωστε δεν θέλει να αντιμάχεται τους χειμάρρους από λαμαρίνα, σε έναν καλαίσθητο χώρο, περιτριγυρισμένος από ποιότητα και στέρεη συναρμογή και να καταναλώνει μόνο ρεύμα; Γιατί, η αλήθεια είναι ότι γίνεται και παραγίνεται. Η μπαταρία της C 300 e έχει τεράστια χωρητικότητα (25,5 kWh), με τα μέτρα των PHEV και τα σταθμά του πρόσφατου παρελθόντος, ενώ η χρηστικότητα επιδοτείται από τους καλούς χρόνους φόρτισης. Όντως, αν περιθωριοποιήσουμε την απλή πρίζα (απαιτούμενος χρόνος: 10 ώρες – όπως θα βάζεις το wallbox, άλλαξε και τη σύνδεση dial-up), ο ταχυφορτισής των 11 kW χρειάζεται δύο ώρες, χρόνος που περιορίζεται στα 30 λεπτά για σε ένα τερματικό DC 55 kW (για το 80%). Καθόλου άσχημα.
Για αυτοκινητικό τίτλο που βλέπει την ηλεκτροκίνηση με σκεπτικισμό μεν, υγιή δε, αναλώσαμε ήδη πολλά bytes αποκλειστικά στο ρεύμα, όταν στη γωνία μας περιμένει και ένας βενζινοκινητήρας 2 λίτρων. Το -αυτόφωτο- τετρακύλινδρο σύνολο, κάνει αχτύπητο δίδυμο με το ηλεκτρικό μοτέρ και η "συνολική" ισχύς των 313 ίππων λάμπει και φέρνει στα ίσια το βάρος που ξεπερνάει τους δύο τόνους. Το μείζον όμως, είναι το γεγονός ότι εκεί ενδιάμεσα, η συνεργασία είναι αγαστή. Για παράδειγμα, στο τέρμα γκάζι και το συνακόλουθο kickdown, ο ηλεκτροκινητήρας με την ακαριαία απόκριση αίρει τα οικογενειακά βάρη μέχρι να ξυπνήσει για τα καλά ο βενζινοκινητήρας. Και, φυσικά, στην υβριδική επιλογή κίνησης, η Mercedes κάνει τα κουμάντα της και λειτουργεί τους κινητήρες της αυτόβουλα, χωρίς την δική σου εμπλοκή. Εκτός του υβριδικού προγράμματος υπάρχουν τέσσερις ακόμη επιλογές (sport, αμιγώς ηλεκτρικό, παραμετροποιημένο από τον οδηγό και πρόγραμμα διατήρησης της ενέργειας της μπαταρίας).
Το αριστείο που απονέμεται στην C, οποιαδήποτε C Class, όταν μιλάμε για ανοιχτές, παρατεταμένες καμπές αυτοκινητοδρόμων (ας πούμε, αυτές του Αρτεμισίου) δεν είναι έκπληξη. Θυμήσου ότι πρόκειται για μια από τις καλύτερες μπερλίνες, που δασκαλεύτηκε δρόμο να παίρνει και δρόμο να αφήνει και έμαθε πολύ καλά το μάθημά της. H C 300 e, συγκεκριμένα, επωφελείται από το δυαδικό της ποιόν και ταξιδεύει ήσυχα, με χαρακτηριστική για τη μάρκα ποιότητα κύλισης. Όταν τα πράγματα στριμώξουν, κυριολεκτικά, στους δευτερεύοντες δρόμους, η ανάρτηση εμπαίζει τη μάζα της C και κάνει πλάκα με το βάρος. Περιορισμένες κλίσεις, εξαφανισμένη αδράνεια και νηφάλιες αντιδράσεις, συνθέτουν ένα σύνολο που σπάνια ζητά τη βοήθεια των οδηγικών βοηθημάτων. Όμως, ενώ έχεις αρκετή ισχύ και άρτια διαχείριση των 2.080 κιλών, το τιμόνι ζει στο δικό του, ελαφρύ κόσμο. Και εδώ, δεν είσαι στην πόλη για να το ευγνωμονείς για την ευελιξία. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα φρένα. Είναι άοκνα και η σοβαρή δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση, ευγενής σκοπός, αλλά το τίμημα είναι η αίσθηση στο πεντάλ. Οπότε, στη C 300 e μαθαίνεις στην ηρεμία της μετακίνησης και καλομαθαίνεις με την άνεση, τόσο, που την ανάγεις σε μέτρο σύγκρισης για τα επόμενα αυτοκίνητα που θα τύχει να μπεις (ή να οδηγήσεις). Μην παρεξηγήσεις τα παραπάνω. Ειδικά στην επιλογή "Sport" και με το κιβώτιο G-Tronic στη χειροκίνητη λειτουργία, δεν χορταίνεις να ανεβοκατεβάζεις σχέσεις με τα paddles, να ακούς το θερμικό μέρος του διδύμου να κρατάει τις στροφές ψηλά και να καλοτυχίζεις το χαμηλό κέντρο βάρους. Απλώς, η ανυποχώρητη οδήγηση δεν θα είναι ποτέ η κύρια ενασχόλησή σου.
Το εσωτερικό της είναι μια σχεδιαστική απόδοση του deluxe αμαξώματος. Αυτό σημαίνει ότι τα πάντα υπηρετούν την αισθητική ισοβαρώς με την πρακτικότητα και, όσο κι αν ψάξεις, το μόνο επί τούτω στοιχείο εντυπωσιασμού είναι ο κρυφός φωτισμός της καμπίνας. Ακόμη και η Mercedes πρέπει να απεκδυθεί την αυστηρότητά της, άντε, τουλάχιστον το πανωφόρι. Οι οθόνες είναι εκ των ων ουκ άνευ και η ποσότητα της πληροφορίας που παρέχουν, εντυπωσιακή, αν και πρέπει να επενδύσεις αρκετό χρόνο για να βγάλεις άκρη με τα μενού και υπομενού. Η κεντρική οθόνη έχει κάθετη διάταξη, είναι όμορφα ενσωματωμένη στην κονσόλα, έχει ταχύτατη απόκριση, πολύ μοντέρνα γραφικά και τόσο καλά animation (ειδικά σε ό,τι αφορά στο υβριδικό σύστημα) που πρέπει να καταβάλλεις προσπάθεια για να μην ασχολείσαι όταν βρίσκεσαι εν κινήσει. Έχουμε εμπιστοσύνη στη σοβαρότητά σου. Η μπαταρία (που είναι τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα) υπεξαιρεί ένα μέρος του χώρου αποσκευών, που μειώθηκε στα 360 λίτρα, σε σχέση με τα 455 των "συμβατικών" εκδόσεων.
Και μια που τις αναφέραμε, πρέπει να το πούμε: η C 300 e, βάζει τα γυαλιά στην ίδια της τη γκάμα. Υπάρχουν φθηνότερες και ακριβότερες εκδόσεις, αλλά -με εξαίρεση την AMG C 43- αυτό είναι το ισχυρότερο μοντέλο του lineup (αλλά όχι το ακριβότερο). Υπάρχει και σε τετρακίνητο, υπάρχει και estate (αν σου κακόπεσαν τα 360 λίτρα του πορτ μπαγκαζ), αλλά εδώ, στην C 300 e το σύμπαν έχει συνωμοτήσει. Για καλό.
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo βενζίνης, 2.999 cc, 204 PS
Ηλεκτροκινητήρας: 95 kW (129 PS), μπαταρία ιόντων λιθίου 25,4 kWh
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο/9
Κίνηση: Πίσω
Ισχύς: 313 ίπποι (συνδυαστική με ηλεκτροκινητήρα)
Ροπή: 550 Nm (συνδυαστική με ηλεκτροκινητήρα)
0-100 km/h: 6,1 sec
Τελική ταχύτητα: 245 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 0,6 lt/100 km
μέση δοκιμής: 6,8 lt/100 km,
Ηλεκτρική αυτονομία εργοστασιακή: 110 km
Ηλεκτρική αυτονομία δοκιμής: 97 km
Χρόνος φόρτισης: 2 ώρες (11kW), 30 λεπτά (DC 55kW)
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.751 mm x 1.820 mm x 1.442 mm
Μεταξόνιο: 2.865 mm
Βάρος: 2.080 kg
Χώρος αποσκευών: 360 lt
Εκπομπές CO2: 13 g/km
Τιμή: από € 59.100