"Ο James Bond είναι ένα αιχμηρό όργανο κατευθυνόμενο από μια κυβερνητική υπηρεσία" επισημαίνει ο δημιουργός του, Ian Fleming -όπως η Μαρία Τσάλλα (που λέει ο λόγος). "Είναι ήρεμος, σκληρός, αδίστακτος, σαρδόνιος και μοιρολάτρης. Λατρεύει τον τζόγο, το γκολφ και τα γρήγορα αυτοκίνητα". Τα στοιχεία του χαρακτήρα για τον κατάσκοπο που έχει δημιουργήσει ο Fleming εντοπίζονται και ερμηνεύονται εν αφθονία στις 25 ταινίες στις οποίες έχει εμφανιστεί ο πιο δημοφιλής κινηματογραφικός πράκτορας τα τελευταία 60 χρόνια.
Και αυτό μας έβαλε σε σκέψη. Έξι ηθοποιοί έχουν υποδυθεί τον 007 στη μεγάλη οθόνη έχοντας στο πλευρό τους προσεκτικά επιλεγμένους τετράτροχους συμπρωταγωνιστές.
Στην πραγματικότητα, για πολλούς από εμάς η παρακολούθηση μιας ταινίας του James Bond στην τηλεόραση σε μικρή ηλικία ήταν αυτή που ξύπνησε για πρώτη φορά μέσα μας το πάθος για τα αυτοκίνητα. Η τεράστια παγκόσμια κοινότητα των θαυμαστών του 007 συζητά ατέλειωτες ώρες σχετικά με το ποιος είναι ο καλύτερος Bond. Αλήθεια όμως, ποιος από αυτούς είχε το πιο cool αυτοκίνητο; Επιλέγοντας ένα ανά ηθοποιό, το TopGear συγκέντρωσε τα κυριότερα αυτοκίνητα στο ίδιο τμήμα του χωροχρόνου για να εξερευνήσει την ιστορία τους, αλλά και να πραγματοποιήσει μια επιστημονικοφανή, αλλά κυρίως υποκειμενική δοκιμή. Πρόσεξε παρακάτω...
Aston Martin DB5
Gadgets: 10/10 Ταχύτητα: 6/10 Ισχύς: 9/10 Drift: 8/10 Stunts: 6/10 Αστέρια: 10/10 Σύνολο: 49
Η Aston Martin DB5 ήταν το πρώτο αληθινό αυτοκίνητο του Bond, κυρίως γιατί μύησε το κοινό στη διάσημη σουίτα των gadgets του 007: πολυβόλα, κοφτήρια ελαστικών, υδραυλικά έμβολα και, ασφαλώς, κάθισμα εκτίναξης. Τα βιβλία του Fleming τοποθετούν τον Bond κατά κύριο λόγο σε μία Bentley, αλλά η αναφορά του σε μία Aston στο μυθιστόρημα Goldfinger πάτησε την ευαίσθητη χορδή του ευφυούς σχεδιαστή παραγωγής της ταινίας και λάτρη των αυτοκινήτων, Ken Adam. "Βλέπετε, είμαι τρελαμένος με τα σπορ αυτοκίνητα, επομένως όλες οι ιδέες για τα κόλπα και τα gadgets δεν ήταν πρόβλημα. Ήταν απλά τα δικά μου όνειρα! Απαλλάχθηκα από πολλές από τις αναστολές μου όταν ανέλαβα να σχεδιάσω την Aston Martin".
Η ίδια η Aston ήταν αρχικά επιφυλακτική, παρά το ότι είχε μόλις λανσάρει την DB5, που ξεχώριζε για τον 4λιτρο straight-six κινητήρα των 282 ps και το αμάξωμά της, το οποίο είχε φιλοτεχνήσει ο Federico Formenti. Ο γενικός διευθυντής της Aston, Steve Heggie, έλαβε την εντολή να κάνει "αυτό που ένιωθε σωστό", και δύο αυτοκίνητα –το ένα από αυτά ήταν η πρωτότυπη DB5– παραδόθηκαν απλόχερα στους υπεύθυνους παραγωγής της ταινίας. Η μεταμόρφωσή του σε gadget car ολοκληρώθηκε σε μόλις έξι εβδομάδες από μια μικρή ομάδα έξυπνων και ακούραστων μάγων των ειδικών εφέ, χρησιμοποιώντας πνευματικά και υδραυλικά συστήματα καθώς και δοχεία ασετυλίνης και οξυγόνου για να λειτουργήσουν τα πάντα όπως πρέπει.
Για ένα αυτοκίνητο τόσο διάσημο για τα κινηματογραφικά του κατορθώματα, η οδήγηση μιας DB5 σήμερα είναι στην πραγματικότητα μια πολύ πιο κυριλέ διαδικασία. Πρόκειται περισσότερο για ένα GT μοντέλο ηλικίας 56 ετών παρά για σπορ αυτοκίνητο. Αν η εμφάνιση είναι το ατού της, τότε ο βρυχηθμός του twin-cam κινητήρα έρχεται σε δεύτερη μοίρα.
Ασφαλώς όλα αυτά είναι θεωρητικά: Νιώθεις ότι αξίζει το καθένα από τα εκατομμύρια ευρώ που κοστίζει μια πλήρως ανακαινισμένη DB5 όταν βρεθείς χωμένος στις παχιές δερμάτινες πολυθρόνες και μπερδεμένος από την απογοητευτική εργονομία, κοιτάζοντας τον μικροσκοπικό καθρέφτη που είναι τοποθετημένος στο μέσο του μπροστινού φτερού.
Τα γυρίσματα με τις διάσημες νυχτερινές σκηνές καταδίωξης της DB5 ξεκίνησαν στις 9 Μαρτίου 1964, με το Black Park, ένα δάσος 500 στρεμμάτων δίπλα στο Πάινγουντ, να "ντουμπλάρει" την περιοχή γύρω από το ελβετικό αρχηγείο του Auric Goldfinger. Η τελευταία σκηνή που γύρισε ο Sean Connery για το Goldfinger ήταν ο θάνατος της Tilly Masterson, στο ίδιο δάσος, στις 21 Ιουλίου. Οι τελευταίες σκηνές που γυρίστηκαν για την ταινία ήταν λήψεις που έγιναν στις 12 Αυγούστου, την ίδια ημέρα που πέθανε ο Ian Fleming. Η δημιουργία του έμελλε να ταξιδέψει στο σύμπαν.
Aston Martin DBS
Gadgets: 4/10 Ταχύτητα: 6/10 Ισχύς: 7/10 Drift: 6/10
Stunts: 4/10 Αστέρια: 6/10 Σύνολο: 33
Ο κινηματογραφικός σκηνοθέτης Christopher Nolan είναι μεγάλος θαυμαστής της ταινίας On Her Majesty’s Secret Service. Στην ταινία αυτή του 1969 οι παραγωγοί δυσκολεύτηκαν να βρουν τον ηθοποιό που θα υποδυόταν τον Bond. "Το στοιχείο που μου άρεσε ήταν η τεράστια ισορροπία δράσης, κλιμάκωσης και ρομαντισμού από τη μία και τραγικότητας και συναισθήματος από την άλλη" δήλωσε ο Nolan στο Empire. "Από όλες τις ταινίες του Bond αυτή είναι μακράν η πιο συναισθηματική".
Αναρωτιέται κανείς πώς μπορεί να νιώθει σήμερα ο σταρ της, George Lazenby. Ένα μοντέλο από την Αυστραλία που έλαβε μέρος σε μια οντισιόν και κατάφερε να κερδίσει τον πιο πολυπόθητο ρόλο στον κόσμο του σινεμά, μετά συμμορφώθηκε με τους κανόνες, μάκρυνε τα μαλλιά του και άφησε μούσι και στην εποχή του Easy Rider θεώρησε ότι ο Bond ήταν άσχετος. Υπολόγισε λάθος και απέτρεψε τον εαυτό του από μια πολλά υποσχόμενη καριέρα.
Στο τέλος του 1966 η Aston προσέλαβε ένα πρώην σχεδιαστή των Rootes Group και Rover, τον William Towns, ο οποίος σχεδίασε την DBS σε λιγότερο από ένα χρόνο. Η Aston είχε προγραμματίσει να λανσάρει ένα νέο V8 κινητήρα, αλλά η εξέλιξη είχε καθυστερήσει και η DBS έκανε το ντεμπούτο της στο Blenheim Palace τον Σεπτέμβριο του 1967, χρησιμοποιώντας τον ίδιο με την DB6 4λιτρο straight-six κινητήρα των 282 ps. Ωστόσο, ήταν τοποθετημένος πιο πίσω στο πλαίσιο και η ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς βελτίωσε τη συμπεριφορά της.
Πενήντα και πλέον χρόνια αργότερα η οδήγηση μιας DBS θυμίζει την εποχή που "το κράτημα στον δρόμο" ήταν περισσότερο θέμα αυτοσυγκέντρωσης παρά ικανοτήτων στον χειρισμό. Αυτό ακριβώς περνά από το μυαλό σου καθώς πλησιάζεις σε μια στροφή και, ξερογκαζώνοντας μέσω του τεράστιου πεντάλ του γκαζιού, κατεβάζεις ταχύτητα, στρίβεις το μεγάλο 3άκτινο τιμόνι, και στοχεύεις το apex.
Πραγματικά, είναι ό,τι καλύτερο μπορείς να ελπίζεις. Παρ’ όλα αυτά, είναι δύσκολο να φανταστείς τη στιγμή που δε θα απολαύσεις την οδήγηση της DBS, εκτός από τις περιπτώσεις εκείνες που μπορεί να "διστάσει να προχωρήσει".
Lotus Esprit
Gadgets: 10/10 Ταχύτητα: 7/10 Ισχύς: 7/10 Drift: 8/10 Stunts: 8/10 Αστέρια: 8/10 Σύνολο: 48
Αν τυχαίνει να είσαι παιδί των ’70s, τότε ο Roger Moore είναι ο άνθρωπός σου και η Lotus Esprit το αυτοκίνητό σου. Ο Elon Musk είναι τόσο φανατικός θαυμαστής της, που πλήρωσε σχεδόν 970.000 ευρώ για ένα από τα prop cars σε δημοπρασία το 2013.
Σοβαρά τώρα, τι να μη σου αρέσει; Ο Giorgetto Giugiaro το σχεδίασε, ο Colin Chapman το κατασκεύασε, ο James Bond το μετέτρεψε σε υποβρύχιο.
Η Lotus προσέφερε δύο αυτοκίνητα, επτά "κελύφη" αμαξώματος, διάφορα ανταλλακτικά και τις υπηρεσίες ενός οδηγού δοκιμών, του Roger Becker. Ο Don McLauchlan, ένας PR της Lotus, εκτίμησε ότι το συνολικό κόστος ήταν περίπου 19.500 ευρώ (πάνω κάτω 120.000 ευρώ σημερινά λεφτά, σκέτη ευκαιρία).
Η Perry Oceanographics, με έδρα τη Φλόριντα, ανέλαβε να δημιουργήσει το υποβρύχιο Esprit, γνωστό και με το παρατσούκλι "Wet Nellie", που χρησιμοποιούσε τέσσερις προπέλες για κίνηση προς τα εμπρός και τροφοδοτούνταν από μπαταρίες που βρίσκονταν σε ένα υδατοστεγές διαμέρισμα. Η κατάδυση και η ανάδυση ελέγχονταν από δεξαμενές έρματος, με το σφηνοειδές προφίλ της Lotus να σταθεροποιείται από αρθρωτά πτερύγια.
Στο εσωτερικό υπήρχαν όλα τα κουμπιά που ήταν απαραίτητα για τον χειριστή του υποβρυχίου, ένα πρώην μέλος των Navy SEAL με το όνομα Don Griffin, ώστε να έχει τον έλεγχο του σκάφους. Ξάπλωσε σε μια πλατφόρμα και έκανε τη δουλειά με πλήρη καταδυτική εξάρτυση. Η οδήγηση μιας μη υδρόβιας Esprit S1 αποτελεί σήμερα μια πραγματική αποκάλυψη. Ο Chapman έχει φτάσει στα όρια τη φιλοσοφία του για "απλότητα και χαμηλό βάρος" και έτσι, ακόμα και με έναν δίλιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα 160 ps πίσω από το κεφάλι σου, η Esprit S1 παραδίδει δωρεάν μαθήματα ακαμψίας και δυναμικής απόκρισης.
Το τιμόνι και η οδηγησιμότητά της είναι υπέροχα, η προθυμία της να αλλάζει κατεύθυνση απλά μαγική. Και πραγματικά κινείται τέλεια, ενώ ακούγεται πιο "γεμάτη" από οποιοδήποτε τετρακύλινδρο μοντέλο μπορώ να σκεφθώ αυτή τη στιγμή. Ένα πραγματικά εμπνευσμένο και πρωτοποριακό αυτοκίνητο.
Aston Martin V8
Gadgets: 8/10 Ταχύτητα: 6/10 Iσχύς: 7/10 Drift: 6/10 Stunts: 7/10 Αστέρια: 7/10 Σύνολο: 41
Ο Bond χρειάστηκε να αφυπνιστεί τη δεκαετία του ’80, ο ανέμελος σεξισμός και το γεμάτο υπονοούμενα χιούμορ που χαρακτήριζε τη μετά τον Roger Moore εποχή είχαν γίνει αφόρητα. Ο νέος Bond, Timothy Dalton, έφερε χάρη στο "στεγνό" του look σοβαρότητα στον ρόλο. "Πρώτα απ’ όλα, ήθελα να τον κάνω ανθρώπινο. Ο Bond δεν είναι υπεράνθρωπος – δεν μπορείς να ταυτιστείς με έναν υπεράνθρωπο. Ήθελα να αποτυπώσω ότι μπορεί να είμαι τρωτός μερικές φορές. Και ήθελα να αποτυπώσω το πνεύμα του Ian Fleming".
Η Aston Martin V8 (πέντε στο σύνολο, με ψεκασμό καυσίμου και ισχύ 310 ps) που οδηγεί στην ταινία συνδέει αυτή την 15η ταινία του Bond με την DB5 που εμφανίστηκε στην τρίτη, προσφέροντας παράλληλα μια αξιοπρέπεια που ταίριαζε στο όραμα του Dalton για τον 007.
Με αυτό το δεδομένο, η V8 του Τhe Living Daylights –που δεν είναι μια Vantage, όπως συχνά πιστεύεται– εξακολουθεί να έχει λέιζερ στις πλήμνες των τροχών, αναδιπλούμενα παγοπέδιλα, έναν στροβιλοκινητήρα κρυμμένο πίσω από την πινακίδα κυκλοφορίας και πρόγραμμα αυτοκαταστροφής. Και όταν ο Bond και η Kara (σ.σ. Maryam d’Abo) το εγκαταλείπουν, δραπετεύουν χρησιμοποιώντας τη θήκη του τσέλου της, μια ιδέα που ο σκηνοθέτης John Glen δοκίμασε με ένα δύσπιστο Cubby Broccoli στη Φιλαρμονική του Λος Άντζελες.
Λίγα αυτοκίνητα –αν όχι κανένα– καταφέρνουν να είναι τόσο γοητευτικά στο τέλος της ζωής τους και η V8 είναι ένα από αυτά. Ναι, δείχνει απαρχαιωμένη σύμφωνα με τα σημερινά πρότυπα, με κακή διάταξη χώρων και διάσπαρτους διακόπτες σε όλη την καμπίνα, εμφανώς "ατάκτως ερριμμένους", και τόσο νωχελική σε απόδοση και δυναμική, ώστε να τρώει τη σκόνη ενός Fiesta ST.
Αλλά μπορείς να δεις για ποιον λόγο ο νέος σκηνοθέτης της ταινίας του Bond, Cary Fukunaga, την ήθελε να πρωταγωνιστεί στο No Time to Die. Η ερμηνεία του Daniel Craig ως James Bond ανέδειξε τις πιο σκληρές πτυχές του χαρακτήρα του, αλλά, καθώς ετοιμάζεται να παραδώσει τη σκυτάλη στον επόμενο 007, το προφίλ του διαφοροποιείται, με τις αιχμές να έχουν λειανθεί. Και η V8 ταιριάζει σε αυτό το concept, κατά μια έννοια.
BMW Z8
Gadgets: 7/10 Ταχύτητα: 7/10 Ισχύς: 6/10 Drift: 6/10 Stunts: 6/10 Αστέρια: 7/10 Σύνολο: 39
Η συμφωνία της BMW με τους παραγωγούς του Bond έφερε στο πλατό την κάθε άλλο παρά πολλά υποσχόμενη Z3 στο GoldenEye και μία 750iL στο Tomorrow Never Dies (μία E38, και αναμφισβήτητα την πιο όμορφη Σειρά 7, αλλά ακόμα μία μεγάλη ασημί limo), πριν χτυπήσει φλέβα χρυσού στο The World Is Not Enough το 1999, όταν ο 007 πήρε στα χέρια του την Z8.
Στην ταινία δεν εμφανίζεται όσο θα έπρεπε, ούτε βλέπουμε μία πισωκίνητη ρετρό roadster BMW με ισχύ 394 ps να κάνει όλα αυτά που αναμφίβολα μπορεί: ηρωικές "μπάντες". Στον αντίποδα, και αφού ο Bond την οδηγεί μέσα από μια πετρελαιοπηγή στο Αζερμπαϊτζάν, στη συνέχεια τη βλέπει να καταστρέφεται ολοκληρωτικά από ένα ελικόπτερο εξοπλισμένο με περιστρεφόμενες πριονολεπίδες. Ο περιορισμένος χρόνος της στην οθόνη οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι η BMW δεν είχε τελειώσει την εξέλιξη της Z8, όταν οι παραγωγοί αποφάσισαν ότι αυτό θα ήταν το αυτοκίνητο που χρειάζονταν – και έτσι, η BMW κατάφερε να παραχωρήσει δύο "ηρωικά" αυτοκίνητα προπαραγωγής.
Τα υπόλοιπα δημιουργήθηκαν από το αφεντικό του τμήματος ειδικών εφέ του Bond, Chris Corbould, και την ομάδα του, οι οποίοι έφτιαξαν τα δικά τους πάνελ αμαξώματος και κατασκεύασαν το πλαίσιο από την αρχή. Ο κινητήρας ήταν ένας Chevy V8 5.7 λίτρων, το κιβώτιο ένα 5τάχυτο χειροκίνητο από την Tremec, ενώ η ανάρτηση ήταν δανεισμένη από την Jaguar.
Το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε σε δύο κομμάτια, χωρίς ίχνος αλουμινένιου χωροδικτυώματος. Στην τελευταία του εμφάνιση ως Q, η λίστα του Desmond Llewelyn με τον ειδικό εξοπλισμό της Z8 είναι εντυπωσιακή: θωράκιση από τιτάνιο, ένα προηγμένο head-up display, πύραυλοι που εκτοξεύονται από τους πλαϊνούς αεραγωγούς με οθόνη στόχευσης ενσωματωμένη στο κέντρο του τιμονιού της Z8 με συρμάτινη ακτίνα, ενώ παρούσα ήταν και η λειτουργία απομακρυσμένου ελέγχου του οχήματος που χρησιμοποιήθηκε στην 750iL του TND (Tomorrow Never Dies).
Ο V8 ατμοσφαιρικός κινητήρας των 4.9 λίτρων της Z8 (ίδιος με αυτόν που θα βρεις στην E39 M5) και το χειροκίνητο κιβώτιο αφήνουν μια συναρπαστική αναλογική αίσθηση. Μπορεί να μην είναι πούπουλο (1.585 kg) και η απουσία μπλοκέ διαφορικού να δυσκολεύει τον χειρισμό της στο όριο, ωστόσο εξακολουθεί να είναι εκρηκτική. Και παρά το γεγονός ότι η καμπίνα της είναι πιο ρετρό από το εξωτερικό της –δες τα κεντρικά τοποθετημένα όργανα και το τιμόνι–, η απλότητα της διάταξης κατά κάποιον τρόπο καταφέρνει να δείχνει μοντέρνα αντί ρετρό. Αυτό μπορεί να εξηγεί το γιατί η Z8 είναι ένα από τα blue chips στο χρηματιστήριο αξιών της αυτοκινητοβιομηχανίας της δεκαετίας του 2020: θα χρειαστείς 172.000 ευρώ για να αποκτήσεις μία σε καλή κατάσταση.
Aston Martin DB10
Gadgets: 7/10 Ταχύτητα: 9/10 Ισχύς: 7/10 Drift: 9/10 Stunts: 8/10 Αστέρια: 7/10 Σύνολο: 47
Στην ταινία Spectre ο Bond οδηγεί "κατά παραγγελία". Μη σκας για τις διάφορες μετατροπές του Q, αυτή τη φορά ο 007 καταλήγει πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου που είναι σχεδιασμένο από ένα λευκό φύλλο χαρτί: την DB10. Δέκα DB10 δημιουργήθηκαν για το Spectre: τρία hero cars και επτά stunt cars, το καθένα με δικό του set-up, ανάλογα με τον ρόλο του στις σεκάνς καταδίωξης. Αυτό που βλέπεις εδώ είναι ένα εύηχο και ικανό για ατέλειωτες πλαγιολισθήσεις αντίτυπο, ενισχυμένο με roll cage και υδραυλικό χειρόφρενο που ξεφυτρώνει από την κεντρική κονσόλα.
Ουσιαστικά, από κάτω της βρίσκεται μια 2006 V8 Vantage, η οποία κινείται το ίδιο γρήγορα με μία αγωνιστική Vantage GT4 που κάποτε οδήγησα στην πίστα του Paul Ricard, με τη διαφορά ότι εκεί είχε λιγότερη πρόσφυση. Πέρασε δύσκολες στιγμές, αλλά σου δίνει την αίσθηση ότι είναι αλεξίσφαιρη.
Ας δούμε τι είπε ο υπεύθυνος δημιουργικής σχεδίασης της Aston Martin, Marek Reichman: "Προσπαθήσαμε να κάνουμε ό,τι κάναμε με την DBS. Είχαμε παρατεταγμένη την DB11 για να τη δείξουμε (σ.σ. στα αφεντικά του Bond), επειδή δεν την είχαμε παρουσιάσει ακόμη. Και, ενώ εξηγούσα ότι επρόκειτο για τη συνέχεια της DBS από το Casino Royale, ο Sam (σ.σ. Mendes, σκηνοθέτης) θεωρούσε ότι αυτό ήταν θαυμάσιο και η Barbara (σ.σ. Broccoli, παραγωγός) έλεγε: "Αυτοί οι τύποι πάντα κάνουν θαυμάσια αυτοκίνητα”. Αλλά έβλεπα στο πρόσωπο του Sam ότι δεν είχε πειστεί 100% και ότι ήθελε κάτι διαφορετικό.
Και καθώς φεύγαμε, πρόσεξε ένα σκίτσο στον τοίχο, ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσα να το περιγράψω περισσότερο ως επιθετικό, λίγο ηδονιστικό, ίσως. Τα μάτια του έλαμψαν και είπε: "Είναι αυτό που θέλω”. Και τότε είπα: "Ναι, αλλά δεν υπάρχει, κι εσείς χρειάζεστε τα αυτοκίνητα μέχρι τον Σεπτέμβριο και τώρα είναι Απρίλιος, επομένως δεν υπάρχουν πολλές πιθανότητες για κάτι τέτοιο”. Και απάντησε: "Γιατί όχι;”.
Και αυτό κάναμε: ξεκινήσαμε από ένα σκίτσο και φτιάξαμε 10 λειτουργικά αυτοκίνητα σε έξι μήνες. Ο Sam ήθελε ένα πολύ απλό σε σχήμα αυτοκίνητο και γι’ αυτό η ψύξη έγινε σαν ένα dot matrix στο καπό. Του είπα: "Ο κόσμος θα κοιτάζει το αυτοκίνητο και, αν δεν υπάρχει αεραγωγός και εισαγωγή αέρα, θα λένε ότι δεν είναι αληθινό, ότι είναι ηλεκτρικό, ότι δε λειτουργεί”. Αλλά αυτός ήξερε τι ήθελε και αυτό λειτουργούσε καταπληκτικά. Και είναι 100% αληθινό".