
Να 'μαστε πάλι. Βρίσκομαι μαζί με έναν σχεδιαστή λειτουργικού αυτοκινήτων και ουσιαστικά αυτό που μου λέει, είναι πως είμαι αρκετά μεγάλος και αυτό που θέλω, διαφέρει από αυτό που θέλουν οι αγοραστές. Αυτή τη φορά, η συζήτηση αφορά εμένα και μια μηχανικό της BMW, σχετικά με το νέο λειτουργικό σύστημα των BMW iX και BMW i4. Οι σημερινοί αγοραστές, μου λέει, θέλουν τα πάντα να βρίσκονται σε οθόνες. Μόνο κάποια άτομα μεγαλύτερης ηλικίας σαν εμένα, επιθυμούν φυσικά κουμπιά για τον κλιματισμό, το ηχοσύστημα, ή την υποβοήθηση του οδηγού.
Ρωτάω το γιατί. Για να πάρω την απάντηση πως οι αγοραστές στην καθημερινότητά τους χρησιμοποιούν tablets και smartphones τα οποία τους αρέσουν και είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση τους. Σε αυτό το σημείο, η ένταση της φωνής μου αυξάνεται και πάλι. Αυτό που είναι καλό σε ένα iPad, δεν είναι καλό και για ένα αυτοκίνητο. Θέλω να πω, στο σπίτι μου, πίνω τον καφέ μου σε ένα γυάλινο ποτήρι εσπρέσσο. Όταν πίνω καφέ στο αυτοκίνητο, χρησιμοποιώ ένα πλαστικό ποτήρι με καπάκι που έχει ένα μικρό στόμιο. Κι αυτό γιατί, οδηγώντας με 100 χ.α.ώ. σε δρόμο με σαμαράκια, ο συνδυασμός γυάλινου ποτηριού με ζεστό περιεχόμενο, πιθανότατα δεν θα έχει καλή κατάληξη.

Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που προσπαθείς να χειριστείς τις λειτουργίες του αυτοκινήτου. Από τη στιγμή που δεν υπάρχουν φυσικά χειριστήρια, αλλά μια οθόνη αφής, απαιτείται η προσοχή σου για το πού τοποθετείς το χέρι σου -που θα πρέπει να είναι σταθερό- σε αυτήν. To θέμα μου είναι πως αυτό που λειτουργεί μια χαρά όταν βρίσκεσαι στον καναπέ του σπιτιού σου κρατώντας ένα iPad, στον δρόμο δεν λειτουργεί εξίσου καλά. Και δεν είναι μόνο αυτό. Ένα κορυφαίο λειτουργικό σε μια συσκευή τηλεφώνου η ταμπλέτας σε καθηλώνει. Αποσπά την προσοχή σου και αιχμαλωτίζει τη ματιά σου. Και έτσι πρέπει να συμβαίνει. Με το λειτουργικό ενός αυτοκινήτου, θα πρέπει να συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Η προσοχή σου θα πρέπει να μην είναι σε αυτό, αλλά να εστιάζει στο δρόμο.
Οπότε γιατί αυτή η εμμονή να εξαφανιστούν οι διακόπτες από τα ταμπλό των αυτοκινήτων; Πρώτος λόγος: το είπαμε παραπάνω, αυτό θέλουν οι πελάτες. Οι εκπαιδευμένοι πελάτες, λέω εγώ. Δεύτερος λόγος: τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν τόσες πολλές λειτουργίες, που δεν θα υπήρχε χώρος για ξεχωριστό διακόπτη για κάθε μία από αυτές. Αλλά ακόμη κι αν υπήρχε ο χώρος, θα ήταν αδύνατο για τον οδηγό να βρει τον σωστό διακόπτη ανάμεσα σε τόσους πολλούς. Οπότε ναι, η αλήθεια είναι πως χρειαζόμαστε τα μενού στην οθόνη. Απλά όχι για τα πάντα.

Τρίτος λόγος είναι τα έσοδα. Σκεφτείτε την περίπτωση ενός αυτοκινήτου που διατίθεται με όλη την απαραίτητη προεγκατάσταση αισθητήρων κλπ. που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αυτόματο παρκάρισμα. Αλλά αυτό το στοιχείο εξοπλισμού είναι προαιρετικό. Αν υπήρχε κουμπί γι' αυτό, δεν θα μπορούσες να το προσθέσεις μετά την αγορά του αυτοκινήτου. Αν όμως αποτελεί επιλογή σε ένα υπομενού της οθόνης αφής, η εταιρεία μπορεί να σου το "πουλήσει" σαν ένα είδος λειτουργίας on demand. Τέταρτος λόγος είναι το κόστος. Οι φυσικοί διακόπτες απαιτούν επιπλέον υλικά και καλωδίωση. Μια έξτρα επιλογή σε οθόνη αφής, το μόνο που χρειάζεται είναι μερικές γραμμές κώδικα στο πρόγραμμα.
Τις παλιές εποχές, τα περισσότερα συμβατικά αυτοκίνητα είχαν στο ταμπλό διάφορες κλειστές θέσεις διακοπτών, οι οποίες σου υπενθύμιζαν πως η βασική έκδοση που είχες επιλέξει, δεν είχε τον εξοπλισμό των πλουσιότερων. Αυτή ήταν μια εικόνα που με ενοχλούσε. Όταν τη σκέφτομαι τώρα, αισθάνομαι νοσταλγία.