Κάνει να πλένουμε το αυτοκίνητο στον καύσωνα;

Παλιά ήταν σχεδόν νόμος, ο αστικός μύθος να πλένουμε το αυτοκίνητο όταν αυτό έχει ζεσταθεί. Τι ισχύει όμως στην σημερινή εποχή;

Όσο αυξάνεται η θερμοκρασία, τόσο πιο έντονη γίνεται η ανάγκη να διατηρούμε καθαρό το αυτοκίνητό μας – όχι μόνο για λόγους εμφάνισης, αλλά και για την προστασία της βαφής. Το ερώτημα όμως παραμένει: είναι σωστό να πλένουμε το αυτοκίνητο κάτω από τον ήλιο, όταν έξω "βράζει ο τόπος"; Ή μήπως τελικά αυτό το καλοκαιρινό πλύσιμο κάνει περισσότερο κακό παρά καλό;

Τι συνηθίζεται και τι νομίζουμε ότι είναι σωστό

Η εικόνα είναι γνώριμη: ένα λάστιχο στον κήπο ή στην αυλή, απορρυπαντικό αυτοκινήτου, μερικές πετσέτες και ένα δυνατό μεσημεριανό φως. Πολλοί οδηγοί, ιδιαίτερα τις Κυριακές ή στις διακοπές, επιλέγουν να πλύνουν το αυτοκίνητο το πρωί ή – ακόμα χειρότερα – το μεσημέρι, πιστεύοντας ότι ο ζεστός ήλιος θα βοηθήσει το αυτοκίνητο να στεγνώσει πιο γρήγορα. Όμως, αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα.

Γιατί το πλύσιμο στον ήλιο βλάπτει το αμάξωμα

Το βασικό θέμα με το πλύσιμο σε υψηλές θερμοκρασίες είναι ότι το νερό και το σαπούνι στεγνώνουν πολύ γρήγορα, πριν προλάβεις να τα ξεβγάλεις σωστά. Αυτό προκαλεί λεκέδες από άλατα, καθώς το νερό εξατμίζεται και αφήνει πίσω του ανόργανες ουσίες, σαπουνάδες που κολλάνε, αφήνοντας στρώματα που θαμπώνουν τη βαφή, κάψιμο της επιφάνειας, όταν τα χημικά προϊόντα αντί να δράσουν κανονικά, θερμαίνονται έντονα και επηρεάζουν τα διάφανα βερνίκια και ρητίνες και κουτσουλιές που απλώνονται, αντί να απομακρύνονται.

Μάλιστα, σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου (συνεργεία περιποίησης αυτοκινήτων), η μεγαλύτερη φθορά της βαφής το καλοκαίρι προκαλείται από λανθασμένες πρακτικές πλυσίματος και όχι από τις καιρικές συνθήκες καθαυτές.

Υπάρχουν επίσημα δεδομένα;

Ενώ δεν υπάρχει κάποια εκτεταμένη ακαδημαϊκή μελέτη ειδικά για το "πλύσιμο σε καύσωνα", πολλές εταιρείες προστασίας βαφής και κεραμικής επικάλυψης (όπως οι Meguiar’s, Autoglym) προειδοποιούν στις οδηγίες χρήσης των προϊόντων τους ότι το πλύσιμο δεν πρέπει να γίνεται σε θερμές επιφάνειες ή απευθείας έκθεση στον ήλιο.

Σε θερμοκρασίες άνω των 30°C, η θερμοκρασία της λαμαρίνας μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τους 60°C. Εκεί, η οποιαδήποτε υγρή ουσία – από απλό νερό μέχρι ενεργό αφρό – εξατμίζεται αμέσως, δημιουργώντας σημάδια και πιθανή χημική αντίδραση με τη βαφή.

Πότε και πώς να πλένεις σωστά το αυτοκίνητο το καλοκαίρι

Πρωινές ή απογευματινές ώρες: Όταν ο ήλιος δεν "χτυπάει” έντονα.
Σκιερό σημείο ή υπόστεγο: Βοηθά να διατηρηθεί δροσερή η επιφάνεια.
Χλιαρό νερό αντί για παγωμένο ή καυτό: Δεν δημιουργεί θερμικά σοκ.
Ξεπλυμένο και σκουπισμένο άμεσα: Για να μη μείνουν υπολείμματα.

Επαγγελματίες μηχανικοί και τεχνικοί detailing συστήνουν να μην πλένουμε ποτέ ένα υπερβολικά ζεστό αυτοκίνητο, και αν χρειαστεί να το κάνουμε επειγόντως, τότε να περιμένουμε τουλάχιστον 30 λεπτά αφού σταματήσουμε να οδηγάμε, ώστε να κρυώσει το αμάξωμα.