Χρειάζονται στρώσιμο τα καινούργια αυτοκίνητα; Τι λένε οι ειδικοί

Μύθος ή πραγματικότητα είναι πλέον το περίφημο στρώσιμο του κινητήρα; Πόσο έχει ακυρώσει τη διαδικασία η νέα τεχνολογία; Δείτε τι απαντούν οι ειδικοί.

Κοντέρ ταχύμετρο

Για δεκαετίες, το περίφημο "στρώσιμο του κινητήρα" σε ένα νέο αυτοκίνητο ήταν σχεδόν ιεροτελεστία για κάθε ιδιοκτήτη. Οι οδηγοί έπαιρναν στα χέρια τους το ολοκαίνουργιο όχημα και για τα πρώτα 1.000 με 1.500 χιλιόμετρα ακολουθούσαν ευλαβικά μια σειρά από "κανόνες" που περιλάμβαναν χαμηλές στροφές, αποφυγή απότομων επιταχύνσεων, όχι σταθερή ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο και συχνές εναλλαγές φορτίου.

Όλα αυτά για να "στρωθεί σωστά το μοτέρ". Ισχύει όμως ακόμη αυτή η πρακτική; Ή πρόκειται για μια συνήθεια από άλλες εποχές που δεν έχει θέση στη σύγχρονη αυτοκίνηση;

Κινητήρας θερμικός νέου αυτοκινήτου

Τι σημαίνει "στρώσιμο"

Το στρώσιμο αναφέρεται στην περίοδο κατά την οποία τα κινούμενα μηχανικά μέρη –κυρίως του κινητήρα, αλλά και του συστήματος μετάδοσης– αρχίζουν να "ταιριάζουν" μεταξύ τους. Με απλά λόγια, τα έμβολα, τα ελατήρια, τα τοιχώματα των κυλίνδρων και τα διάφορα μεταλλικά μέρη έρχονται για πρώτη φορά σε λειτουργική επαφή. Θεωρητικά, αυτή η διαδικασία φθοράς και "γυαλίσματος" ήταν σημαντική ώστε να επιτευχθεί ιδανική απόδοση και μακροχρόνια αξιοπιστία.

Διαβάστε Επίσης

Οι απόψεις των κατασκευαστών σήμερα

Στις μέρες μας, οι περισσότεροι κατασκευαστές συνεχίζουν να προτείνουν ένα ελαφρύ στρώσιμο, αλλά σε πολύ πιο ήπια μορφή απ’ ό,τι στο παρελθόν. Για παράδειγμα, η BMW συνιστά αποφυγή απότομων επιταχύνσεων και λειτουργίας στις μέγιστες στροφές για τα πρώτα 2.000 χλμ. Η Mazda προτείνει να αποφεύγονται σταθερές ταχύτητες για παρατεταμένα διαστήματα, ενώ η Honda γενικά δεν αναφέρεται στο στρώσιμο στα σύγχρονα μοντέλα της, δηλώνοντας ότι οι κινητήρες έχουν ήδη υποστεί τον απαραίτητο "στρώσιμο" στις γραμμές παραγωγής.

Από την πλευρά της, η Porsche σε οδηγίες προς πελάτες για τα σπορ μοντέλα της, εξακολουθεί να συνιστά προοδευτική αύξηση των φορτίων και αποφυγή χρήσης του launch control στα πρώτα 3.000 χιλιόμετρα.

Πίνακας οργάνων

Τι λένε οι ειδικοί μηχανικοί

Ο γνωστός μηχανικός κινητήρων Ray Bohacz, με πολυετή εμπειρία στην ανάλυση φθοράς σε κινητήρες, εξηγεί: "Ακόμα και σήμερα, ένα ήπιο στρώσιμο μπορεί να βοηθήσει στο καλύτερο "ταίριασμα" των ελατηρίων στα τοιχώματα των κυλίνδρων και να ελαχιστοποιήσει την κατανάλωση λαδιού στο μέλλον. Δεν είναι τόσο κρίσιμο όσο παλιότερα, αλλά σίγουρα δεν είναι ανούσιο."

Αντίστοιχη άποψη εκφράζει και ο John Baechtel, βετεράνος της επαγγελματικής βελτίωσης αγωνιστικών κινητήρων και συγγραφέας τεχνικών εγχειριδίων για κινητήρες εσωτερικής καύσης: "Οι σύγχρονες ανοχές είναι εξαιρετικά ακριβείς. Οι περισσότεροι κινητήρες έχουν υποστεί ήδη κάποιο είδος στρωσίματος στο εργοστάσιο. Όμως, οι πρώτες εκατοντάδες χιλιόμετρα είναι ακόμη κρίσιμες για να "διαβάσει” σωστά η ECU τις πραγματικές συνθήκες και να προσαρμόσει τη χαρτογράφηση."

Κινητήρας πιστόνια καύση

Είναι απαραίτητο ή απλώς μύθος;

Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Οι σημερινοί κινητήρες, χάρη στην υψηλής ακρίβειας κατεργασία, τα καλύτερα υλικά και τις εξελιγμένες λιπαντικές ουσίες, δεν απαιτούν το αυστηρό "στρώσιμο" του παρελθόντος. Όμως, ένα πρώτο διάστημα ομαλής χρήσης εξακολουθεί να είναι ωφέλιμο – όχι μόνο για τον κινητήρα, αλλά και για άλλα υποσυστήματα όπως το κιβώτιο ταχυτήτων, τα φρένα, ακόμα και τα ελαστικά.

Σου μιλάμε σαν φίλοι

Αν μόλις πήρες καινούργιο αυτοκίνητο, ακολούθησε για τα πρώτα 1.000 χλμ. κάποιες από τις βασικές συμβουλές όπως αποφυγή στο τέρμα γκάζι ή το πάτημα του γκαζιού στις κόκκινες στροφές. Μην διατηρείς σταθερή ταχύτητα για πολλή ώρα (ιδίως στον αυτοκινητόδρομο). Δώσε λίγο χρόνο στα φρένα να αποκτήσουν πλήρη απόδοση και έλεγξε τα υγρά (λάδι, υγρά φρένων) στο πρώτο service.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network