Ένα όνειρο των ‘90s, γεμάτο επιγραφές νέον και περίπλοκες απολήξεις εξάτμισης, η έκθεση "Totally Awesome" του Petersen Automotive Museum στο Λος Άντζελες, μοιάζει περισσότερο με ένα οπτικοακουστικό παραλήρημα παρά με μια απλή παρουσίαση αυτοκινήτων.
Εδώ, η φαντασία είναι ντυμένη με fiberglass, οι αναμνήσεις θολές σαν τις οθόνες ενός Atari, και η αισθητική μια υπέροχη μείξη κιτς και τεχνολογικής αφέλειας.

Αν έχεις γεννηθεί κάπου μεταξύ δεκαετίας του ’60 και των αρχών των ’80s, το ταξίδι αυτό είναι μια ωδή στη νεανική σου κουλτούρα. Αν όχι, τότε είναι η τέλεια εισαγωγή σ’ έναν κόσμο που οι νεότεροι αποκαλούν πλέον "ρετρό", κάτι που για κάποιους φαντάζει σχεδόν προσβλητικό.
Από Gucci μέχρι Group B
Η εμπειρία ξεκινά εκρηκτικά, με την παρουσία μιας Cadillac Seville του 1984 "by Gucci", ένα εξαίσιο τέρας με λευκά δερμάτινα καθίσματα, οροφή από βινύλιο και ύφος βγαλμένο από το πιο έντονο πάρτι της Wall Street στα ‘80s.
Απέναντι, ένα Toyota Sera με πόρτες gullwing, κι ακριβώς δίπλα μια ειδική έκδοση της Lotus Esprit Turbo, δημιουργούν μια εισαγωγή που φωνάζει εκλεκτισμός.

Αλλά σύντομα τα πράγματα ξεφεύγουν, και όχι με τους αναμενόμενους τρόπους. Μια μετατροπή της Mercedes 560 SEC από την ABC Exclusive, μιλάει τη γλώσσα της υπερβολής, με πλευρικά στοιχεία εμπνευσμένα από Ferrari Testarossa και την αισθητική ενός λούνα παρκ.
Και εκεί, σαν ιερό δισκοπότηρο για τους λάτρεις του ράλι, ένα Citroen BX 4TC του 1986, από τα μόλις 86 κομμάτια που κυκλοφόρησαν για το Group B, σπάνιο, παράξενο και ακαταμάχητα επιθυμητό.

Στο πλάι, μια Buick GNX, μαύρη σαν τον κακό στα road movies των '80s, και λίγο παρακάτω ένα concept Ford Probe IV, από έναν παράλληλο κόσμο φτιαγμένο αποκλειστικά από γωνίες και ιδεολογία.
Πολιτιστικό σύμπαν με pixel και νάιλον
Η εμπειρία δεν σταματά στα αυτοκίνητα. Οι διοργανωτές έχουν χτίσει ένα ολοκληρωμένο πολιτιστικό σύμπαν, με αφίσες, φωτεινές επιγραφές νέον, μια μίνι arcade αίθουσα με Pac-Man και άλλες 8-bit αναμνήσεις, αλλά και προθήκες γεμάτες από τα καλύτερα (ή χειρότερα) fashion trends των εποχών.

Και βέβαια, το βαρύ πυροβολικό: αυτοκίνητα που είτε καθόρισαν μια εποχή, είτε απλώς αρνήθηκαν να ενταχθούν στην κανονικότητα. Από την McLaren F1 του 1995, το Audi Sport Quattro S1 του '85, την Panoz Esperante με flip-paint, μέχρι την Cizeta V16T, το μυθικό ιταλο-καλιφορνέζικο τέρας με τον κινητήρα V16 και τέσσερις(!) αναδιπλούμενους προβολείς.

Ακριβώς δίπλα της, ένα Lotec C1000 και το Vector M12, φαντασμαγορικά concepts που ποτέ δεν πήγαν μακριά, αλλά άφησαν ανεξίτηλο αποτύπωμα στο μυαλό των petrolheads.
Και φυσικά, το απαραίτητο κινηματογραφικό tribute: η "Ferrari" από το Ferris Bueller’s Day Off , δηλαδή, η θρυλική Modena Spyder California replica που μάγεψε ένα ολόκληρο κοινό, ακόμα κι αν δεν ήταν ποτέ αληθινή 250 GTO.

Προσωπικά highlights;
Ένα Jeep Honcho Sportside του 1981, γεμάτο χρώμα και ‘80s κιτς, και το Krauser Domani του 1989, ένα παράξενο υβρίδιο μοτοσυκλέτας και sci-fi sidecar, που μοιάζει να αποδρά από το σύμπαν του TRON. Ακόμα και η ιπτάμενη μηχανή από το Battlestar Galactica κάνει μια εμφάνιση-έκπληξη.

Όχι απλώς μια έκθεση
Αυτό που κάνει την "Totally Awesome" τόσο μοναδική, είναι η προσέγγισή της. Δεν πρόκειται για μια στείρα έκθεση όπου τα αυτοκίνητα βρίσκονται παρκαρισμένα σε γυάλες, άψυχα και άχρωμα. Εδώ, υπάρχει επιμέλεια, πάθος, χιούμορ και κυρίως, ουσιαστική σύνδεση με το κοινό. Το Petersen δεν παρουσιάζει απλώς την κουλτούρα του αυτοκινήτου, αλλά αποτελεί κομμάτι της.
Πριν από αυτή την έκθεση, φιλοξενούσε ένα αφιέρωμα στην lowrider κουλτούρα. Το αφιέρωμα στον Ken Block ήταν ήδη σε εξέλιξη, ενώ το Gordon Murray S1 LM μόλις είχε αφιχθεί, κατευθείαν από το Monterey Car Week.

Το Petersen Museum δεν είναι στην πραγματικότητα μουσείο αλλά εμπειρία. Η "Totally Awesome" είναι ένα εκκεντρικό, ρετρό rollercoaster μνήμης και ανακάλυψης, μια ωδή στη δημιουργική υπερβολή μιας εποχής που είχε όρεξη για καινοτομία, έστω κι αν κάποιες φορές πήγαινε πολύ μακριά.
Αλλά τελικά, αυτό δεν είναι το νόημα της κουλτούρας; Για τους λάτρεις του αυτοκινήτου και όχι μόνο, μια επίσκεψη εδώ δεν είναι απλώς πρόταση. Είναι υποχρεωτική στάση. Ένα προσκύνημα στο θεότρελο παρελθόν που διαμόρφωσε το σήμερα.