Το Mazda MX-5 παρουσιάστηκε το 1989 ως ένα προσιτό, cabrio σπορ αυτοκίνητο για την καθημερινότητα. Πάνω από 30 χρόνια, τέσσερις γενιές και αμέτρητα βραβεία αργότερα, η Mazda έχει πουλήσει πάνω από ένα εκατομμύριο από αυτά τα αυτοκίνητα, ενώ αναγνωρίζεται ακόμη και από τα Ρεκόρ Γκίνες ως το πιο δημοφιλές διθέσιο σπορ αυτοκίνητο στον κόσμο. Δεν χρειάζεται να ψάξετε πολύ για να δείτε ένα στους δρόμους μας.
Το original δεν έχει γεράσει πολύ. Έτσι δεν είναι;
Όχι ιδιαίτερα. Αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Σικάγο πριν από τρεις δεακετίες και ο σχεδιασμός του, εμπνευσμένος από τη Lotus Elan, παραμένει το ίδιο όμορφος όσο τότε. Το χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει είναι αναμφισβήτητα αυτοί οι αναδυόμενοι προβολείς, που καταργήθηκαν από τη δεύτερη γενιά και μετά, λόγω των κανονισμών ασφαλείας, καθώς και αυτές οι μικροσκοπικές χειρολαβές στις πόρτες. Μπαίνοντας στο εσωτερικό είναι σαν να μπαίνεις σε μια χρονομηχανή - δεν υπάρχουν σύγχρονες ανέσεις εδώ - αλλά η οικογενειακή ομοιότητα είναι ξεκάθαρη. Το άνοιγμα της οροφής είναι τόσο απλό όσο το ξεκούμπωμα των δύο κλιπ και η αναδίπλωσή της πίσω από τα πίσω καθίσματα, ενώ υπάρχει ακόμη και ένα ντουλαπάκι που κλειδώνει, για οτιδήποτε πολύτιμο διαθέτεις εκτός από τη διάθεση για οδήγηση.
Πώς συγκρίνονται οι επιδόσεις;
Το πρώτης γενιάς Mazda MX-5, που ζύγιζε 955 kg, ήταν αρχικά διαθέσιμο με έναν μόνο κινητήρα των 1.6 lt που απέδιδε 114PS και ήταν αρκετός για τα 0-100 km/h σε 8,5". H τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 195 km/h. Πέντε χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε ένα σύνολο 1.8 lt που προσέφερε 14 επιπλέον ίππους, μειώνοντας κατά μισό δευτερόλεπτο το χρόνο 0-100 km/h και αυξάνοντας την τελική ταχύτητα στα 203 km/h. Η σημερινή γενιά ζυγίζει περίπου 100 κιλά περισσότερα, αλλά παραμένει πιστή στις ρίζες της, πισωκίνητη και με "φυσική αναπνοή", από τον ατμοσφαιρικό κινητήρα.
Το entry level μοτέρ έχει χωρητικότητα 1.5 lt και απόδοση 132PS. Αρκεί για αυτό που θέλεις από το σύγχρονο MX-5. Για την ακρίβεια αρκεί για να σημειώσει το 0-100 km/h σε 8,3" και τελική ταχύτητα 204 km/h, ενώ ο κορυφαίος κινητήρας της γκάμας είναι ένας 2,0 lt με 182PS, ικανός για τα πρώτα 100 km/h σε 6,5" και τα 219 km/h. Μικρές αυξήσεις που όμως κάνουν τη διαφορά.
Είναι το νέο, καλύτερο στην οδήγηση;
Οριακά, ίσως, αλλά υπάρχει λόγος που η Mazda δεν έχει πειράξει πολύ τη συνταγή σε τέσσερις γενιές. Εκεί που το πρώτο προσέφερε ακριβές σύστημα διεύθυνσης, κοντό, απότομο λεβιέ ταχυτήτων και κορυφαία ισορροπία χάρη στην κατανομή βάρους 50:50, η τελευταία γενιά προσφέρει ακριβώς τα ίδια. Είναι η τέλεια συνταγή για ένα απλό σπορ αυτοκίνητο, και παρόλο που δεν έχει τη δύναμη κάποιων που εντάσσονται στην ίδια συνομοταξία, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λιγότερο απολαυστικό στην οδήγηση. Ειδικά με την οροφή κατεβασμένη και τον αέρα να ανεμίζει τα μαλλιά σου.