Η πλήρως αυτόνομη οδήγηση τείνει να εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα της βιομηχανίας αυτοκινήτων, όμως όσο κατασκευαστές όπως η Tesla εξελίσσουν την τεχνολογία επιπέδου 4 για τους δημόσιους δρόμους, η Toyota ξεκίνησε να την εφαρμόζει σε αεροδρόμια.
Το νέο, πλήρως αυτόνομο ρυμουλκό της ιαπωνικής εταιρείας μπαίνει σε κανονική λειτουργία στο αεροδρόμιο Haneda στο Τόκιο, φέρνοντας τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 4 σε έναν χώρο όπου μέχρι σήμερα τέτοιες λύσεις θεωρούνταν ιδιαίτερα δύσκολες.
Το project ανακοινώθηκε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2021 και οι δοκιμές ξεκίνησαν τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς. Η εξέλιξη συνεχίστηκε από την Toyota Industries Corporation σε συνεργασία με την All Nippon Airways (ANA), ενώ το όχημα απέσπασε και iF Design Award το 2022.
Από τον Δεκέμβριο του 2025, τρία αυτόνομα ρυμουλκά θα αναλάβουν τη μεταφορά αποσκευών και φορτίου για πτήσεις εσωτερικού, με άλλα τρία να προστίθενται έως τα τέλη Μαρτίου 2026.
Σύμφωνα με την Toyota, πρόκειται για την πρώτη πρακτική εφαρμογή αυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 4 σε περιορισμένη ζώνη ιαπωνικού αεροδρομίου. Αν και συστήματα Επιπέδου 3 δοκιμάζονται σε αεροδρόμια της χώρας από το 2019, η νέα λύση αποτελεί σαφές άλμα σε δυνατότητες και αυτονομία.
Πώς λειτουργεί το αυτόνομο ρυμουλκό
Τα οχήματα έχουν σχεδιαστεί για να ρυμουλκούν τροχήλατα κοντέινερ μεταξύ αεροσκαφών και τερματικών σταθμών, ενώ χρησιμοποιούν ενσωματωμένα συστήματα εντοπισμού θέσης και ανίχνευσης εμποδίων.
Παράλληλα, υποστηρίζονται από σύστημα απομακρυσμένης παρακολούθησης, το οποίο παρεμβαίνει σε πιο σύνθετες καταστάσεις, όπως κοντά σε ενεργούς διαδρόμους ή σε σημεία με αυξημένη κυκλοφορία.
Ο σχεδιασμός παραμένει κοντά στα αρχικά πρωτότυπα, με μικρές αλλαγές στον εμπρός προφυλακτήρα και τα πλευρικά μαρσπιέ. Στο εμπρός μέρος δεσπόζει το σήμα της Toyota, πλαισιωμένο από προβολείς που θυμίζουν επιβατικό αυτοκίνητο.
Η καμπίνα διαθέτει δύο θέσεις, παρότι στην αυτόνομη λειτουργία δεν απαιτείται ανθρώπινη παρουσία. Πολλαπλοί αισθητήρες μεταξύ των οποίων και LiDAR, είναι τοποθετημένοι στα φτερά, στο ρύγχος και στα πλευρά του οχήματος, εξασφαλίζοντας πλήρη εικόνα του περιβάλλοντος.
Η Toyota δεν έχει ακόμη δημοσιοποιήσει τεχνικά στοιχεία για τον ηλεκτροκινητήρα ή τη μπαταρία. Είναι γνωστό, ωστόσο, ότι οι επιδόσεις διαφοροποιούνται ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας.
Διαφορετικές επιδόσεις
Σε αυτόνομη λειτουργία, το ρυμουλκό φτάνει τα 15 km/h και μπορεί να ρυμουλκήσει έως 13 τόνους. Με οδηγό, τα όρια αυξάνονται στα 25 km/h και στους 27 τόνους αντίστοιχα.
Η βασική διαδρομή που θα καλύπτουν τα οχήματα έχει μήκος περίπου 1,5 χιλιόμετρο, συνδέοντας τους τερματικούς σταθμούς με τον χώρο φόρτωσης. Στη διαδρομή αυτή υπάρχουν δύο φωτεινοί σηματοδότες, τους οποίους το σύστημα αναγνωρίζει και διαχειρίζεται σε πραγματικό χρόνο.
Νέο σύστημα διαχείρισης στόλου
Παράλληλα με την εισαγωγή των οχημάτων, η Toyota και η ANA λανσάρουν ένα Fleet Management System (FMS). Η πλατφόρμα εκδίδει εντολές κίνησης, καθορίζει λωρίδες αναχώρησης και άφιξης και συνδέεται με το σύστημα φωτεινών σηματοδοτών του αεροδρομίου, με στόχο τη μείωση καθυστερήσεων και την ομαλή ροή της κυκλοφορίας στο έδαφος.
Με την κίνηση αυτή, το Haneda γίνεται ένα από τα πρώτα αεροδρόμια παγκοσμίως που περνούν από τις δοκιμές στην καθημερινή αξιοποίηση πλήρως αυτόνομων οχημάτων.