Όταν οι βασικοί άξονες πνίγονται καθημερινά από το κυκλοφοριακό, η μόνη πραγματική αποσυμφόρηση έρχεται όταν ένα κομμάτι των μετακινήσεων αλλάζει μέσο. Γι’ αυτό και η επέκταση του δικτύου Μετρό παρουσιάζεται ως προτεραιότητα, με στόχο να δοθεί εναλλακτική σε διαδρομές που σήμερα καταλήγουν σχεδόν μοιραία σε Κηφισό, Κηφισίας και Εθνική Οδό.
Γραμμή 4: από "έργο-μαμούθ" σε δίκτυο 35 σταθμών
Η Γραμμή 4 δεν αντιμετωπίζεται μόνο ως μία νέα γραμμή, αλλά ως ο κορμός ενός μεγαλύτερου σχεδιασμού τύπου "U". Επισήμως, η Ελληνικό Μετρό περιγράφει την ανάπτυξή της σε πέντε τμήματα, που αθροιστικά οδηγούν σε 35 σταθμούς. Στον σχεδιασμό αυτό περιλαμβάνεται και το κομμάτι Μαρούσι – Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ. με 3 σταθμούς), δηλαδή η ιδέα να φτάσει το Μετρό "μια ανάσα" από τον κύριο οδικό άξονα της πρωτεύουσας.
Το πρώτο τμήμα που υλοποιείται (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) είναι 12,8 χλμ. με 15 νέους σταθμούς. Στην ίδια επίσημη παρουσίαση του έργου αναφέρεται εκτιμώμενος χρόνος παράδοσης 96 μήνες και προϋπολογισμός 1,51 δισ. ευρώ (ως εκτιμώμενο κόστος).
Παράλληλα, δημοσιεύματα καταγράφουν την πρόοδο των εργασιών (με τον μετροπόντικα να προχωρά σε σταθμούς της γραμμής), δείχνοντας ότι το project έχει περάσει πια από τα "χαρτιά" στο σκληρό πεδίο των εργοταξίων.
Ο στόχος "πάνω από 100 σταθμοί"
Αν "κουμπώσουν" σταδιακά οι μελλοντικές επεκτάσεις της Γραμμής 4 (προς Μαρούσι, Πετρούπολη, Άνω Ηλιούπολη και προς Γλυφάδα) τότε ο πήχης ανεβαίνει: να ξεπεράσει η Αθήνα τους 100 σταθμούς Μετρό. Το κλειδί εδώ είναι να μην αντιμετωπιστούν ως "ωραίες κουβέντες”, αλλά ως πακέτο μετακινήσεων που πιάνει περιοχές με μεγάλα ρεύματα εργασίας και κατοικίας – ειδικά εκεί όπου σήμερα το ΙΧ είναι σχεδόν μονόδρομος.
Στο 90% της διαδρομής η "Αθηνά"
Πλέον η "Αθηνά", ο ένας από τους δύο μετροπόντικες της ΑΒΑΞ βρίσκεται στο τελικό στάδιο της διαδρομής του. Κινείται στον άξονα Γουδή – Γαλάτσι, και ήδη έχει διανοίξει περίπου το 90% της προβλεπόμενης σήραγγας και ουσιαστικά ετοιμάζεται να "βγει στο φως".
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση του ομίλου ΑΒΑΞ, η "Αθηνά" ξεκίνησε το ταξίδι της από το φρέαρ της Κατεχάκη και αυτή την περίοδο κινείται στην τελική ευθεία, λίγο πριν το φρέαρ του Ευαγγελισμού. Εκεί αναμένεται σύντομα να αποκαλυφθεί η κεφαλή του υπερσύγχρονου μηχανήματος, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση της αποστολής του. Στη συνέχεια, ο μετροπόντικας –με συνολικό μήκος περίπου 100 μέτρων– θα αποσυναρμολογηθεί, όπως προβλέπει η διαδικασία σε αντίστοιχα έργα μεγάλης κλίμακας.
Μέχρι να φτάσει σε αυτό το σημείο, η "Αθηνά" έχει ήδη περάσει κάτω από μια σειρά κομβικών σταθμών της νέας γραμμής: Γουδή, Ζωγράφου, Ιλίσια, Πανεπιστημιούπολη και Καισαριανή, διαμορφώνοντας το μεγαλύτερο τμήμα της σήραγγας που θα φιλοξενήσει στο μέλλον τα δρομολόγια της Γραμμής 4.
Την ίδια ώρα, ο δεύτερος μετροπόντικας του έργου, η "Νίκη", ακολουθεί την αντίστροφη πορεία. Ξεκινώντας από το φρέαρ του Άλσους Βεΐκου, έχει διαγράψει μέχρι στιγμής 2,6 χιλιόμετρα σήραγγας, καλύπτοντας περίπου το 37% της συνολικής διαδρομής των 7 χιλιομέτρων που της αναλογούν. Αφού πέρασε από τους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι και Ελικώνος, βρίσκεται πλέον στα όρια του σταθμού της πλατείας Κυψέλης.
Η συνέχεια της διαδρομής της "Νίκης" περιλαμβάνει μια πυκνή ακολουθία σταθμών στο κέντρο της πόλης – Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι – πριν καταλήξει και εκείνη στον Ευαγγελισμό. Εκεί θα "κουμπώσει" με την ήδη διανοιγμένη σήραγγα, ολοκληρώνοντας ένα από τα πιο απαιτητικά υπόγεια έργα που έχουν επιχειρηθεί ποτέ στην Αθήνα.
Σε πρακτικούς όρους, η πρόοδος των δύο μηχανών δείχνει ότι η Γραμμή 4 περνά σταδιακά από τη φάση του αμιγώς τεχνικού άθλου σε εκείνη της σταθερής υλοποίησης – και αυτό, για ένα έργο τέτοιας πολυπλοκότητας μέσα στον αστικό ιστό, μόνο μικρό νέο δεν είναι.
Πηγή: parapolitika.gr, naftemporiki.gr