Σε δύο "στρατόπεδα" οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης για τους θερμικούς κινητήρες

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ακυρώσει την απαγόρευση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 δημιουργεί νέες αναταράξεις στους κυκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Θερμικός κινητήρας αυτοκινήτου

Τον Μάρτιο του 2021 η Volvo είχε ανακοινώσει ότι θα μετατραπεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική μάρκα μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο του 2024 η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία, που ανήκει στον όμιλο Geely, αναθεώρησε τον στόχο αυτό, διευκρινίζοντας ότι τα plug-in υβριδικά μοντέλα θα παραμείνουν στην γκάμα της και μετά το 2030.

Διαβάστε Επίσης

Παρά την αλλαγή στρατηγικής, η Volvo συνέχισε να στηρίζει ανοιχτά τον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Toyota Mazda Subaru θερμικοί κινητήρες χωρίς ρύπους

Η στάση αυτή επανήλθε στο προσκήνιο μετά την είδηση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει πακέτο μέτρων που επιτρέπει την κυκλοφορία νέων μοντέλων με θερμικούς κινητήρες και μετά το αρχικά ανακοινωμένο όριο.

Volvo: Επιζήμια η υπαναχώρηση

Εκπρόσωπος της Volvo δήλωσε στην Automotive News Europe ότι η υπαναχώρηση από την απαγόρευση ενδέχεται να αποδειχθεί επιζήμια, καθώς "υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης για τα επόμενα χρόνια".

Παράλληλα, η εταιρεία εκτιμά ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να είχαν προσαρμοστεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική γκάμα έως το 2035, εφόσον ο στόχος παρέμενε αμετάβλητος.

"Η Volvo κατάφερε μέσα σε λιγότερο από δέκα χρόνια να δημιουργήσει ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο ηλεκτρικών μοντέλων και είναι έτοιμη να περάσει σε πλήρη εξηλεκτρισμό, με ενδιάμεσο στάδιο τα υβριδικά μεγάλης αυτονομίας. Αν το κάναμε εμείς, μπορούν και οι υπόλοιποι", σημειώνει χαρακτηριστικά.

ηλεκτρικό αυτοκίνητο εναντίον θερμικού
@iStock

Αρνητική και η Kia

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Kia. Τον περασμένο Αύγουστο, ο επικεφαλής της μάρκας στην Ευρώπη, Marc Hedrich, είχε προειδοποιήσει ότι οποιαδήποτε επιβράδυνση της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση θα είχε σοβαρές οικονομικές συνέπειες.

"Έρχεται ένα κύμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και αν αναγκαστούμε ξαφνικά να σταματήσουμε την παρουσίασή τους, το κόστος θα είναι τεράστιο", δήλωνε ο Hedrich.

VW και Renault συμφωνούν

Ωστόσο, Volvo και Kia αποτελούν τη μειοψηφία. Σύμφωνα με το Reuters, η Volkswagen χαρακτήρισε την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "πραγματιστική" και "συνολικά οικονομικά ορθή", ενώ η Renault χαιρέτισε το νέο πακέτο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην πρωτοβουλία για τα Μικρά Προσιτά Αυτοκίνητα.

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο φόρτιση
@iStock

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία προβλέπει τη δημιουργία μιας νέας υποκατηγορίας ηλεκτρικών οχημάτων (M1E) μήκους έως 4,2 μέτρων, με στόχο την ενθάρρυνση της εξέλιξης και παραγωγής προσιτών EV εντός Ευρώπης.

Ορισμένοι κανονισμοί θα χαλαρώσουν, ώστε να μειωθεί το κόστος παραγωγής και πώλησης, ενώ οι κατασκευαστές θα μπορούν να επωφελούνται από "υπερ-πιστώσεις" για την επίτευξη των στόχων εκπομπών.

Η θέση των BMW και Stellantis

Η BMW από την πλευρά της, τηρεί μια πιο σύνθετη στάση. Από τη μία πλευρά υποστηρίζει τη συνέχιση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, από την άλλη όμως, θεωρεί ότι η επιβολή ολοένα και αυστηρότερων ορίων CO₂ συνιστά μια "επιφανειακή λύση" στο πρόβλημα.

Η Stellantis δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη επίσημα, ωστόσο μόλις πριν από έναν μήνα είχε ξεκαθαρίσει ότι θεωρεί απαραίτητη τη συνέχιση της παραγωγής νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες και μετά το 2035.

Stellantis νέος υβριδικός κινητήρας για τετρακίνητα SUV

Αντίστοιχη θέση έχει εκφράσει και ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes και πρόεδρος της ACEA, Ola Kallenius, ο οποίος με επιστολή του προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, χαρακτήρισε τον στόχο του 2035 μη ρεαλιστικό.

Ο ACEA, σε πρόσφατη ανακοίνωσή του, έκανε λόγο για "ένα πρώτο βήμα προς μια πιο πραγματιστική και ευέλικτη πορεία", επισημαίνοντας ωστόσο ότι απαιτούνται επιπλέον μέτρα για την ομαλή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Η άποψη της Toyota

Ιδιαίτερα έντονη είναι εδώ και χρόνια η αντίθεση της Toyota, του μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων παγκοσμίως. Ο πρόεδρος της εταιρείας, Akio Toyoda, έχει δηλώσει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θα ξεπεράσουν ποτέ το 30% της παγκόσμιας αγοράς.

Toyota Urban Cruiser

Μάλιστα, υποστήριξε πρόσφατα ότι εννέα εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αντίστοιχο ανθρακικό αποτύπωμα με 27 εκατομμύρια υβριδικά, λαμβάνοντας υπόψη τις εκπομπές από την παραγωγή μπαταριών και οχημάτων, μια άποψη που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.

Υπενθυμίζεται ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ καλούνται πλέον να μειώσουν τις εκπομπές CO₂ κατά 90% σε σχέση με τα επίπεδα του 2021.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κινητήρες εσωτερικής καύσης, plug-in υβριδικά, οχήματα με range extender και ήπια υβριδικά θα συνεχίσουν να υφίστανται και μετά το 2035, με το υπόλοιπο 10% των εκπομπών να αντισταθμίζεται μέσω βιοκαυσίμων, συνθετικών καυσίμων και χαμηλών εκπομπών χάλυβα που θα παράγεται εντός ΕΕ.

Συμπερασματικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θέτει πλέον συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, σηματοδοτώντας μια πιο ευέλικτη, αλλά και αμφιλεγόμενη προσέγγιση στην πορεία προς την απανθρακοποίηση.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Best of Network