Το Ford F-150 Lightning αποτελεί παρελθόν, όπως επιβεβαίωσαν και επίσημα στελέχη της Ford τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου. Μέσα σε έναν καταιγισμό ανακοινώσεων για την ηλεκτροκίνηση, η εταιρεία άφησε να περάσει σχεδόν "στα ψιλά" μια σημαντική είδηση.
Το υπάρχον F-150 Lightning δεν θα συνεχίσει μετά το 2025, ενώ η επόμενη γενιά Lightning, θα εξελιχθεί σε ηλεκτρικό όχημα εκτεταμένης αυτονομίας (EREV)
"Ουσιαστικά σταματήσαμε την παραγωγή του Lightning MY2025 ήδη από αυτόν τον μήνα", δήλωσε ο Andrew Frick, πρόεδρος των Ford Blue και Ford Model e, σε τηλεδιάσκεψη με δημοσιογράφους. "Η απόφαση αυτή ελήφθη με βάση τις συνθήκες της αγοράς και τις προτιμήσεις των πελατών".
Η παραγωγή δεν πρόκειται να επανεκκινήσει για μελλοντικά μοντέλα, κάτι που σημαίνει ότι το Lightning αποσύρεται από τη γκάμα της Ford μέχρι να εμφανιστεί η έκδοση με γεννήτρια βενζίνης σε μεταγενέστερο χρόνο.
Επιστροφή στα θερμικά
Η Ford επέλεξε να δώσει προτεραιότητα στην επαναφορά των βενζινοκίνητων εκδόσεων του F-150, καθώς είναι πιο δημοφιλείς και σαφώς πιο κερδοφόρες. Η εξέλιξη αυτή είχε τροφοδοτήσει φήμες από τον Νοέμβριο ότι το Lightning οδεύει προς κατάργηση, τις οποίες τότε η εταιρεία διέψευδε, δηλώνοντας ότι το εργοστάσιο Rouge Electric Vehicle Center θα επανεκκινούσε "την κατάλληλη στιγμή".
Τελικά, το εργοστάσιο θα επανέλθει σε λειτουργία, αλλά όχι για την παραγωγή του ηλεκτρικού pickup. Αντίθετα, εργαζόμενοι της Ford μεταφέρονται στο Dearborn Truck Plant για να στηρίξουν τρίτη βάρδια παραγωγής βενζινοκίνητων και υβριδικών F-150.
Έτσι κλείνει, μάλλον αθόρυβα, ο κύκλος ενός οχήματος που κάποτε παρουσιαζόταν ως καταλύτης αλλαγής για ολόκληρη τη βιομηχανία. Πίσω στο 2021, όταν ανακοινώθηκε το F-150 Lightning, η αισιοδοξία για τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν διάχυτη.
Εκτός στόχου πωλήσεων
Το γεγονός ότι το πιο καλοπουλημένο όχημα της Αμερικής θα αποκτούσε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, έμοιαζε με σημείο καμπής. Ωστόσο, οι προσδοκίες δεν επαληθεύτηκαν. Παρά τα αρχικά φιλόδοξα σχέδια για έως και 150.000 πωλήσεις ετησίως, το Lightning δεν ξεπέρασε ποτέ τις 40.000 μονάδες τον χρόνο.
Η Ford μπορεί να επικαλεστεί τη βραδύτερη του αναμενομένου ανάπτυξη της αγοράς EV, αλλά μέρος της αποτυχίας οφείλεται και στην ίδια. Η εταιρεία είχε υποσχεθεί τιμή εκκίνησης γύρω στις 37.000 ευρώ, όμως στην πράξη το Lightning κόστιζε συνήθως από 55.000 έως και 83.000 ευρώ.
Παράλληλα, η σχεδόν απόλυτη ομοιότητά του με το συμβατικό F-150 λειτούργησε εις βάρος του. Βρισκόταν στην ίδια έκθεση με θερμικά μοντέλα που έδειχναν ίδια, ήταν πιο οικεία στο target group του μοντέλου και κόστιζαν 9.000-14.000 ευρώ λιγότερο.
Αυτό το μείγμα δυσκόλεψε την εμπορική πορεία του Lightning, οδηγώντας τη Ford σε γενναία κίνητρα και εκπτώσεις, επιβαρύνοντας περαιτέρω μια ήδη ζημιογόνα ηλεκτρική δραστηριότητα. Σε συνδυασμό με τις "μη επιλύσιμες", κατά τον CEO της Ford, οικονομικές προκλήσεις των EV, η απόφαση για στροφή στα EREV φαινόταν αναπόφευκτη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η είδηση έρχεται λιγότερο από δύο μήνες μετά την ανακοίνωση του προγράμματος Home Power Management για το Lightning, το οποίο επέτρεπε στους ιδιοκτήτες να αποθηκεύουν φθηνότερη ηλεκτρική ενέργεια και να την επιστρέφουν στο δίκτυο.
Παρά ταύτα, η Ford επανέλαβε τη δέσμευσή της στην πλατφόρμα Universal Electric Vehicle, το EV project που θα στηρίξει ένα συμπαγές ηλεκτρικό pickup με τιμή γύρω στις 28.000 ευρώ και είναι προγραμματισμένο για το 2027. Για τα μεγαλύτερα pickup και van, όμως, η εταιρεία φαίνεται να επιστρέφει στα θερμικά συστήματα κίνησης.