Λίγες μόλις μέρες μετά την προσθήκη επιπλέον ευρωπαϊκών χωρών στο μέτωπο κατά της απαγόρευσης των θερμικών κινητήρων από το 2035, έρχονται οι δηλώσεις του Manfred Weber, προέδρου του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), στη γερμανική εφημερίδα Bild, να προαναγγείλουν εξελίξεις.
Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα είπε ο Weber, τα σχέδια για ολική απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2035 εγκαταλείπονται.
Όπως ανέφερε, στη θέση τους θα τεθούν πιο ευέλικτοι στόχοι για τη μείωση των εκπομπών CO₂. "Για τις νέες ταξινομήσεις από το 2035, θα ισχύει πλέον απαίτηση για μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 90% στους στόλους των αυτοκινητοβιομηχανιών, αντί για πλήρη μηδενισμό", δήλωσε ο Weber.
"Δεν θα υπάρξει ούτε 100% στόχος για το 2040. Αυτό σημαίνει ότι η απαγόρευση της τεχνολογίας των κινητήρων εσωτερικής καύσης αποσύρεται από το τραπέζι. Όλοι οι κινητήρες που κατασκευάζονται σήμερα στη Γερμανία, μπορούν να συνεχίσουν να παράγονται και να πωλούνται".
Ο ίδιος τόνισε ότι αυτή η απόφαση αποτελεί κρίσιμο μήνυμα για τη βιομηχανία, προσφέροντας "ασφάλεια για δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας" και απαντώντας στις αυξανόμενες ανησυχίες για το μέλλον ενός από τους ισχυρότερους κλάδους της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Η συμφωνία προβλέπει ότι και μετά το 2035 θα επιτρέπεται η πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όταν αυτά ενσωματώνουν plug-in υβριδικά συστήματα, ή λειτουργούν ως range extenders, όπου ο κινητήρας χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως γεννήτρια.
Νέο πακέτο μέτρων στις 16 Δεκεμβρίου
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να παρουσιάσει επισήμως τις νέες προτάσεις της στις 16 Δεκεμβρίου, ως μέρος ενός συνολικού "αυτοκινητικού πακέτου" στήριξης της βιομηχανίας, η οποία δοκιμάζεται από τον κινεζικό ανταγωνισμό, την πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και το αυξημένο κόστος παραγωγής.
Οι προτάσεις θα χρειαστούν έγκριση από τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με τη στήριξη του ΕΛΚ να θεωρείται καθοριστικής σημασίας.
Παράταση έως το 2040
Άλλες πηγές αναφέρουν ότι η Επιτροπή εξετάζει και εναλλακτικό σενάριο, που αφορά την πενταετή αναβολή της καθολικής απαίτησης για μηδενικές εκπομπές έως το 2040.
Σε αυτήν την περίπτωση, θα επιτρέπεται η πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, εφόσον λειτουργούν με προηγμένα βιοκαύσιμα ή e-fuels, καύσιμα δηλαδή που παράγονται από ανανεώσιμη ενέργεια και δεσμευμένο CO₂.
Η χρήση e-fuels θεωρητικά μπορεί να είναι κλιματικά ουδέτερη, ωστόσο σήμερα παραμένουν ιδιαίτερα ακριβά και σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης. Τα βιοκαύσιμα επίσης προκαλούν έντονη συζήτηση, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού τους με τη γεωργική παραγωγή τροφίμων.
Οι εκπομπές των PHEV
Παράλληλα, η Κομισιόν ετοιμάζει αναθεώρηση των κανόνων για τις μετρήσεις εκπομπών των plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV). Οι αρχικές προτάσεις προέβλεπαν αυστηροποίηση του λεγόμενου "συντελεστή χρηστικότητας" (utility factor).
Στόχος είναι αυτός να αντικατοπτρίζει τις πραγματικές εκπομπές και όχι εργαστηριακές τιμές, οι οποίες θεωρείται ότι εμφανίζουν σημαντικά μειωμένη τη ρύπανση των PHEV. Ωστόσο, η υιοθέτηση αυστηρότερων μεθόδων φαίνεται ότι θα αναβληθεί.
Το τελικό πακέτο μέτρων αναμένεται να καθορίσει τη μελλοντική πορεία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας και τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ θα επιδιώξει τη μετάβαση στην καθαρή κινητικότητα τα επόμενα χρόνια.