Η εποχή των τρόλεϊ σε Αθήνα και Πειραιά κλείνει σταδιακά, και τη θέση τους στις γραμμές του δικτύου αρχίζουν να παίρνουν τα κινεζικά ηλεκτρικά λεωφορεία Yutong. Η μετάβαση άρχισε ήδη από τον Πειραιά, όπου το ξήλωμα των καλωδίων ξεκίνησε την Κυριακή και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να τοποθετηθούν στις γραμμές τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ποιες γραμμές αλλάζουν άμεσα
Η πρεμιέρα γίνεται στον Πειραιά, στις παραδοσιακές γραμμές τρόλεϊ 17 και 20. Ήδη από την 1η Δεκεμβρίου στους δρόμους του Πειραιά κυκλοφορούν ηλεκτρικά λεωφορεία Yutong E12 στις συγκεκριμένες γραμμές, παράλληλα με τα κλασικά τρόλεϊ, διατηρώντας τους ίδιους αριθμούς και προορισμούς ώστε να μη μπερδευτεί το επιβατικό κοινό.
Από τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου, ωστόσο οι γραμμές 17 και 20 του Πειραιά θα εκτελούνται αποκλειστικά με ηλεκτρικά λεωφορεία, όπως έχει ανακοινωθεί δημόσια. Η γραμμή 16, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, παραμένει σε μικτό καθεστώς (τρόλεϊ + ηλεκτρικά λεωφορεία) και θα ακολουθήσει σταδιακά.
Στην ευρύτερη Αθήνα, τα τρόλεϊ εξακολουθούν –προς το παρόν– να κινούνται κανονικά, αλλά το σχέδιο του υπουργείου προβλέπει ότι η ίδια λογική θα επεκταθεί σταδιακά προς το κέντρο, καθώς θα προχωρά η αποξήλωση του εναέριου δικτύου.
Τι ακριβώς αλλάζει στο δίκτυο
Το έργο αποξήλωσης ξεκίνησε από το κέντρο του Πειραιά. Προβλέπεται να αφαιρεθούν περίπου 143 χιλιόμετρα καλωδίων – σχεδόν το 70% του σημερινού δικτύου – μέσα σε 18 μήνες. Σύμφωνα με τον αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνο Κυρανάκη, το λειτουργικό κόστος των τρόλεϊ φτάνει τα 5,5 ευρώ/χλμ ενώ με τα ηλεκτρικά λεωφορεία πέφτει περίπου στα 2,5 €/χλμ.
Παράλληλα, το σχέδιο προβλέπει πως για κάθε δύο τρόλεϊ που αποσύρονται, θα μπορούν να αγοράζονται τρία ηλεκτρικά λεωφορεία, ώστε τουλάχιστον επί χάρτου, να αυξάνεται η διαθεσιμότητα οχημάτων και η συχνότητα των δρομολογίων.
Στους κεντρικούς άξονες (Κηφισίας, Βασ. Σοφίας, Συγγρού, Πειραιώς, Πατησίων, Αχαρνών κ.ά.) σχεδιάζεται να παραμείνει ένα "σκελετικό" δίκτυο καλωδίων, όπου θα εξακολουθήσουν να κυκλοφορούν λίγες γραμμές τρόλεϊ, ενώ σε όλους τους υπόλοιπους διαδρόμους θα μπουν ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ποια είναι τα Yutong που βλέπουμε στον δρόμο
Τα οχήματα που αντικαθιστούν τα τρόλεϊ είναι τα Yutong E12, 12μετρα αμιγώς ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία. Η σύμβαση προβλέπει 140 τέτοια λεωφορεία για την Αθήνα και άλλα 110 για τη Θεσσαλονίκη, με προϋπολογισμό περίπου 51,6 εκατ. ευρώ, μαζί με την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης.
Τα βασικά χαρακτηριστικά τους, σύμφωνα με τα τεχνικά στοιχεία της ΟΣΥ και της κατασκευάστριας είναι:
Μήκος περίπου 12,17 μ., χαμηλό δάπεδο χωρίς σκαλοπάτια
Ονομαστική αυτονομία γύρω στα 200–210 χλμ. με μία φόρτιση
Μέγιστη ταχύτητα 80 χλμ./ώρα (τυπική για αστικό λεωφορείο)
Περίπου 35 καθήμενοι και 40 όρθιοι επιβάτες, με πρόβλεψη για αμαξίδιο ΑμεΑ και αναδιπλούμενη ράμπα
Κλιματισμός, χαμηλός θόρυβος και ηλεκτρονικές πινακίδες προορισμού
Θύρες USB για φόρτιση συσκευών, σύστημα CCTV και ευφυές σύστημα διαχείρισης στόλου (ITS)
Η φόρτιση γίνεται κυρίως σε αμαξοστάσια όπου εγκαθίστανται φορτιστές ισχύος έως 360 kW, ενώ ήδη λειτουργούν τέσσερα πλήρως εξοπλισμένα αμαξοστάσια φόρτισης της ΟΣΥ στην Αττική.
Τι συμβαίνει στο υπόλοιπο δίκτυο της Αθήνας
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Yutong δεν είναι εντελώς "καινούργιο θέαμα" για τους Αθηναίους. Ήδη από το 2024 ηλεκτρικά λεωφορεία εξυπηρετούν κλασικές λεωφορειακές γραμμές, όπως 049, 220, Β2, Β11, 813, 856 και άλλες, χωρίς όμως να σχετίζονται τότε με την κατάργηση των τρόλεϊ.
Η διαφορά τώρα είναι ότι τα ίδια οχήματα μπαίνουν στο κομμάτι του δικτύου που μέχρι σήμερα εξυπηρετούνταν αμιγώς με τρόλεϊ, ξεκινώντας από τον Πειραιά και στη συνέχεια –αν όλα κυλήσουν βάσει χρονοδιαγράμματος– μεταφερόμενα και σε γραμμές του αθηναϊκού κέντρου.