Οι πρωθυπουργοί 6 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανάμεσά τους η Ιταλίδα Giorgia Meloni και ο Πολωνός Donald Tusk, κάλεσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επανεξετάσει και να μετριάσει τους κανόνες για τις εκπομπές ρύπων στα νέα αυτοκίνητα.
Στόχος τους είναι να αποφευχθεί η επικείμενη de facto απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας (2035).

Σύμφωνα με επιστολή που απευθύνεται στην πρόεδρο της Επιτροπής Ursula von der Leyen και η οποία είδε το φως της δημοσιότητας από το Bloomberg, οι ηγέτες ζητούν η επερχόμενη αναθεώρηση του πλαισίου να επιτρέψει τη συνέχιση της χρήσης plug-in υβριδικών οχημάτων, κινητήρων με range extenders και τεχνολογίας κυψελών καυσίμου και μετά το 2035.
"Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι τόσο για τη βιομηχανία αυτοκινήτου και εξαρτημάτων της ΕΕ, όσο και για τη δράση της Ευρώπης για το κλίμα", αναφέρουν.
"Μπορούμε και πρέπει να πετύχουμε τους κλιματικούς στόχους με αποτελεσματικό τρόπο, χωρίς όμως να θυσιάσουμε την ανταγωνιστικότητά μας. Δεν υπάρχει τίποτα "πράσινο" σε μια βιομηχανική έρημο".

Την επιστολή συνυπογράφουν επίσης ο Σλοβάκος πρωθυπουργός Robert Fico, ο Ούγγρος Viktor Orban, ο Τσέχος Petr Fiala και ο Βούλγαρος Rosen Zhelyazkov, επιχειρώντας να επηρεάσουν τις συζητήσεις της Κομισιόν για μεγαλύτερη ευελιξία στη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ιταλία και Γερμανία έχουν εντείνει την πίεση για χαλάρωση της προγραμματισμένης απαγόρευσης πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, επιδιώκοντας να προστατεύσουν τις εγχώριες βιομηχανίες τους εν μέσω κινεζικού ανταγωνισμού, υποτονικής ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και αμερικανικών δασμών.
Την ίδια ώρα, το υψηλό ενεργειακό και εργασιακό κόστος στην Ευρώπη, οδηγεί κατασκευαστές σε περικοπές θέσεων εργασίας και μεταφορά επενδύσεων στο εξωτερικό. Η Γαλλία, από την πλευρά της, επιδιώκει μια "ευρωπαϊκή προτίμηση" στα ηλεκτρικά οχήματα, με στόχο τη διασφάλιση θέσεων εργασίας.
Όμιλοι όπως οι Stellantis, Volkswagen και Renault αναμένουν σαφήνεια για το μέλλον του κανονισμού, καθώς σχεδιάζουν επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ μέσα στα επόμενα χρόνια.
"Η πλήρης εφαρμογή της αρχής της τεχνολογικής ουδετερότητας είναι κρίσιμη. Είναι σαφές ότι δεν υπάρχει μία και μοναδική λύση για την απαλλαγή από τον άνθρακα, και η επιβολή μιας τεχνολογίας περιορίζει την έρευνα, την καινοτομία και τον υγιή ανταγωνισμό", σημειώνουν οι ηγέτες στην επιστολή τους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να παρουσιάσει μέσα στον μήνα ένα πακέτο μέτρων για τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας, με προγραμματισμένη δημοσίευση στις 10 Δεκεμβρίου, αν και δεν αποκλείεται να υπάρξει μια μικρή καθυστέρηση.
Παρότι η ΕΕ ενέκρινε τον Μάρτιο του 2023 τον κανόνα που προβλέπει ότι όλα τα νέα αυτοκίνητα από το 2035 πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές, αρκετές χώρες πλέον επανεξετάζουν τη στάση τους.
Η αρχική αισιοδοξία για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έχει μετριαστεί, καθώς η αγορά αποδεικνύεται πιο αδύναμη από τις προσδοκίες και ο ανταγωνισμός από την Κίνα ολοένα και εντείνεται.




