Πού βρίσκονται οι πρώτες "έξυπνες" κάμερες στην Αθήνα

Το σχέδιο ψηφιακής ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας προχωρά κανονικά και οι πρώτες "έξυπνες" κάμερες έχουν ήδη τοποθετηθεί στην Αθήνα. Αυτά είναι τα σημεία της πρώτης φάσης.

Το νέο ψηφιακό πλέγμα επιτήρησης της οδικής ασφάλειας αρχίζει να απλώνεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τις πρώτες "έξυπνες" κάμερες να παίρνουν θέση σε μερικά από τα πιο φορτωμένα και προβληματικά σημεία του οδικού δικτύου. Ενώ το γενικό σύστημα βρίσκεται ακόμη σε φάση ανάπτυξης, οι Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας άναψαν το πράσινο φως για την πιλοτική εγκατάσταση οκτώ καμερών, έξι στην πρωτεύουσα και δύο στη συμπρωτεύουσα.

Οι νέες αυτές συσκευές δεν θυμίζουν σε τίποτα τις παλιές μονάδες που απλώς "έπιαναν" ταχύτητα. Φέρουν ενσωματωμένο chip τεχνητής νοημοσύνης, ικανό να εντοπίζει μια σειρά από παραβάσεις: υπέρβαση ορίου ταχύτητας, χρήση κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης ή κράνους και παραβίαση κόκκινου, όπου υπάρχει φωτεινός σηματοδότης.

Η λειτουργία τους είναι διπλή, καθώς κάθε σημείο θα διαθέτει ζευγαρωμένες κάμερες που καταγράφουν τόσο το εμπρός όσο και το πίσω μέρος των οχημάτων. Με αυτόν τον τρόπο περιορίζονται τα περιθώρια αμφισβήτησης για το ποιος οδηγούσε την κρίσιμη στιγμή.

Στην Αττική, η Τροχαία επέλεξε έξι θέσεις όπου οι παραβάσεις έχουν εξελιχθεί σχεδόν σε καθημερινότητα:
Σύνταγμα, στη συμβολή Αμαλίας – Πανεπιστημίου
Λεωφόρος Μεσογείων, λίγο πριν το Χαλάνδρι
Ποσειδώνος προς Γλυφάδα, στο ύψος της Αλίμου
Συγγρού προς Αθήνα, στη Νέα Σμύρνη
Συγγρού προς Αθήνα, κοντά στη διασταύρωση με Χαροκόπου
Συγγρού προς Πειραιά, στο ύψος της Σκρα

Παρότι τα συστήματα θα είναι κανονικά ενεργά, δεν θα βεβαιώνουν ακόμη παραβάσεις. Σε αυτό το πρώτο στάδιο, η τεχνητή νοημοσύνη θα "μαθαίνει" το περιβάλλον της, θα συλλέγει δεδομένα και θα προσαρμόζεται στις πραγματικές συνθήκες της πόλης. Η ανάλυση και η έκδοση των κλήσεων θα γίνει αργότερα, μέσω της νέας Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας – γνωστής ήδη ως ΟΔΥΣΕΑΣ.

Ο φορέας αυτός θα αποτελέσει και το κεντρικό παρατηρητήριο οδικής ασφάλειας, αξιολογώντας τα στοιχεία και υποδεικνύοντας περιοχές που χρειάζονται περαιτέρω παρεμβάσεις.

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, το λογισμικό των καμερών μπορεί να αναγνωρίζει αυτόματα τις παραβάσεις και να τραβά τις σχετικές φωτογραφίες, όμως ο τελικός έλεγχος και η βεβαίωση δεν θα γίνονται μηχανικά, αλλά από ανθρώπινο χειριστή στην ΟΔΥΣΕΑΣ. Οι οδηγοί θα διατηρούν δικαίωμα ένστασης, όπως προβλέπει η νομοθεσία.

Οι έξι κάμερες που μπαίνουν τώρα στην Αθήνα αποτελούν μόνο το πρώτο κύμα ενός τεράστιου προγράμματος με 388 μόνιμες κάμερες να πρόκειται να εγκατασταθούν σταδιακά σε όλη την Αττική, με τις πρώτες εργασίες να ξεκινούν τον Δεκέμβριο. Και αυτό είναι απλώς η αρχή. Σε εθνικό επίπεδο, το σχέδιο προβλέπει συνολικά 2.000 σταθερές μονάδες και 500 κινητά συστήματα που θα λειτουργούν εντός λεωφορείων, εστιάζοντας σε παραβιάσεις όπως κατάληψη λεωφορειολωρίδας και υπερβολική ταχύτητα.

Το νέο δίκτυο αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προσπάθειες εκσυγχρονισμού της οδικής επιτήρησης στη χώρα. Αν αποδώσει όπως σχεδιάζεται, θα αλλάξει σταδιακά τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η αστυνόμευση στον δρόμο, μεταφέροντας το μεγαλύτερο μέρος της "δουλειάς" από το μπλε φως στον ψηφιακό φακό.

Με πληροφορίες από kathimerini.gr