Στα εργαστήρια της Bosch Engineering, εκεί όπου συναντιούνται τεχνολογία, τρέλα και λίγη γερμανική επιμονή, γεννήθηκε κάτι που μοιάζει σχεδόν αιρετικό στη σημερινή εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ένας αγωνιστικός κινητήρας εσωτερικής καύσης που λειτουργεί με υδρογόνο. Και το εντυπωσιακότερο; Ο ήχος του θυμίζει τις χρυσές εποχές της αυτοκίνησης.
Το project βασίζεται σε ένα αυτοκίνητο που εξωτερικά μοιάζει με το γνωστό Ligier JS2 R, αλλά κάτω από το αμάξωμα κρύβει πολλή μαγεία. Αντί για τον συνηθισμένο Ford V6, ο συγκεκριμένος Ligier φορά τον 3λιτρο twin-turbo Nettuno V6 της Maserati MC20. Μόνο που πλέον δεν καίει βενζίνη, αλλά υδρογόνο. Γι’ αυτό και η νέα ονομασία Ligier JS2 RH2.
Πόσο πράσινος μπορεί να γίνει ένας αγωνιστικός κινητήρας;
Εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται πραγματικά ενδιαφέροντα. Το υδρογονοκίνητο μοτέρ εκπέμπει μόλις 0,8 g CO₂ ανά χιλιόμετρο. Και μάλιστα, τα 0,7 g από αυτά προέρχονται από το CO₂ που υπάρχει ήδη στην ατμόσφαιρα και μπαίνει στη διαδικασία καύσης. Για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης, ένα σύγχρονο Suzuki Swift αποβάλλει περίπου 99 g/km.
Το ακόμη πιο εντυπωσιακό; Η μετατροπή ήταν σχεδόν απίστευτα απλή. Η Bosch άλλαξε μπεκ, πολλαπλασιαστές, μπουζί και ECU. Ούτε μπλοκ, ούτε έμβολα, ούτε θαλάμους καύσης χρειάστηκε να πειράξει. Το σύστημα ψύξης παρέμεινε σχεδόν ανέγγιχτο. Για ένα τόσο σύνθετο concept, αυτό από μόνο του αγγίζει τα όρια του θαύματος.
Ήχος από το παρελθόν
Στο δοκιμαστικό πρόγραμμα στο Boxberg της Bosch στη Γερμανία, το υδρογονοκίνητο Maserati V6 απέδειξε ότι η τεχνολογία μπορεί να εξελιχθεί χωρίς να θυσιάσει τίποτα από την αίσθηση. Οι δημοσιογράφοι που μπήκαν συνοδηγοί μιλούν για έναν ήχο άγριο, κοφτό, σχεδόν υστερικό ψηλά στις στροφές. Τίποτα που να θυμίζει "καθαρό" όχημα.
Με ισχύ 594 ίππους και 680 Nm, η επιτάχυνση είναι επιθετική, ενώ ήδη η Bosch δοκιμάζει δεύτερη γενιά που αγγίζει τους 641 ίππους και σημαντικά περισσότερη ροπή. Η τεχνολογία καύσης υδρογόνου δείχνει να έχει σοβαρά περιθώρια βελτίωσης: σύμφωνα με τη Bosch, μπορεί σύντομα να δώσει 20% περισσότερη ισχύ από την αντίστοιχη βενζινοκίνητη λύση.
Το αυτοκίνητο, παρότι δεν έχει περάσει καμία "δίαιτα", ζυγίζει περίπου 1.450 κιλά. Το σύστημα υδρογόνου προσθέτει ~130 κιλά, αλλά η αντικατάσταση του αυτόματου κιβωτίου MC20 με ένα καθαρά αγωνιστικό χειροκίνητο ή σειριακό θα μπορούσε να ρίξει κάτι παραπάνω από 100 κιλά.
Τα "σωθικά" του συστήματος υδρογόνου
Γύρω από το cockpit έχουν τοποθετηθεί τρεις δεξαμενές από ανθρακονήματα, πίεσης 700 bar, συνολικής χωρητικότητας 6,3 κιλών υδρογόνου. Είναι οι ίδιες που βρίσκουμε σήμερα στο υδρογονοκίνητο SUV Hyundai Nexo. Στο πίσω μέρος, μια ειδικά σχεδιασμένη βάση από το LMP3 μονοκόκ πλαίσιο της Ligier στηρίζει όλο το σύστημα με απόλυτη ασφάλεια.
Οι θερμοκρασίες στη λειτουργία είναι τόσο χαμηλές που οι δεξαμενές φτάνουν τους -20°C όταν το μοτέρ δουλεύει στο όριο. Όταν ο οδηγός σβήνει το αυτοκίνητο, χρειάζονται περίπου 10 δευτερόλεπτα μέχρι να αποσυμπιεστούν πλήρως οι γραμμές υψηλής πίεσης.
Η αχίλλειος πτέρνα του υδρογόνου
Όσο εντυπωσιακή κι αν είναι η τεχνολογία, παραμένει ένα σοβαρό εμπόδιο καθώς δεν υπάρχουν πρακτικά σταθμοί ανεφοδιασμού. Στο παράδειγμα των δοκιμών στη Γερμανία, ο πλησιέστερος σταθμός ήταν μία ώρα δρόμος και το αυτοκίνητο θα έπρεπε να μεταφερθεί με φορτηγό.
Το υδρογόνο γεμίζει σε 3-5 λεπτά, το κόστος κατασκευής του κινητήρα είναι αντίστοιχο ενός βενζινοκίνητου και ο ήχος παραμένει ζωντανός. Το ζητούμενο όμως είναι υποδομές. Η Bosch θεωρεί ότι το motorsport μπορεί να γίνει καταλύτης: αν μεγάλες πίστες ξεκινήσουν να βάζουν αντλίες υδρογόνου, τότε η τεχνολογία μπορεί να εξαπλωθεί.
Le Mans 2028: η μεγάλη στιγμή
Το πρώτο δημόσιο ντεμπούτο του project έγινε στις 24 Ώρες του Le Mans το 2023. Έκτοτε έχουν γίνει χιλιάδες χιλιόμετρα δοκιμών και πλέον στόχος είναι το 2028. Η διοργανώτρια αρχή θέλει να δει το πρώτο υδρογονοκίνητο αγωνιστικό να συμμετέχει κανονικά στον αγώνα, όχι απλώς σε επίδειξη. Αν το Ligier JS2 RH2 καταφέρει να βάλει περισσότερες δεξαμενές πάνω στο μονοκόκ και η πίστα εξοπλιστεί με σταθμό ανεφοδιασμού, τότε αυτό το αυτοκίνητο μπορεί να γράψει ιστορία.
Μπορεί το υδρογόνο να σώσει τον αγαπημένο μας ήχο;
Η απάντηση προς το παρόν μοιάζει αισιόδοξη. Με σχεδόν μηδενικές εκπομπές, χωρίς μπαταρίες-μαμούθ, με μικρό βάρος και με την ευκαιρία να κρατηθούν ζωντανοί οι V6, V8 και V12, το υδρογόνο φαίνεται να προσφέρει μια δεύτερη ζωή στον θερμικό κινητήρα.
"Θέλουμε οι οδηγοί να συνεχίσουν να διασκεδάζουν", λέει ο υπεύθυνος προϊόντος της Bosch, Lionel Martin. Μέχρι στιγμής, όλα δείχνουν πως αυτό το μικρό, θορυβώδες υδρογονοκίνητο Maserati V6 δείχνει τον δρόμο.