Κύμα φθηνών ανταλλακτικών αυτοκινήτων από την Κίνα φέρνει νέα κρίση στην Ευρώπη

Εκτός των κινεζικών αυτοκινήτων που κατακλύζουν την Ευρώπη, είναι και τα ανταλλακτικά που προκαλούν κρίση με μειωμένα κέρδη και περικοπές σε εργοστάσια.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται μπροστά σε μια ακόμη δύσκολη αναμέτρηση, αυτή τη φορά όχι με την πτώση της ζήτησης ή το αυξανόμενο κόστος παραγωγής, αλλά με το "κύμα" κινεζικών εξαρτημάτων που κατακλύζει την αγορά σε τιμές που ανατρέπουν τους συσχετισμούς για τους παραδοσιακούς προμηθευτές. Οι πιέσεις είναι έντονες και απειλούν να κλονίσουν το δίκτυο των προμηθευτών που στηρίζει επί δεκαετίες τον γερμανικό κλάδο.

Σύμφωνα με εκπροσώπους των εργαζομένων, Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών συστημάτων, μεταλλικών εξαρτημάτων και εξειδικευμένων εφαρμογών καταφέρνουν πλέον να προσφέρουν προϊόντα όχι μόνο φθηνότερα, αλλά και σε ποιότητα που πλησιάζει – ή σε ορισμένες περιπτώσεις ισοφαρίζει – τα γερμανικά πρότυπα. Η τεχνολογική αναβάθμιση της κινεζικής βιομηχανίας κλείνει επικίνδυνα το χάσμα που κάποτε λειτουργούσε ως "ασπίδα" για τους Ευρωπαίους.

Ο πρόεδρος του εργατικού συμβουλίου της PWO, Αντρέας Μπόνερτ, περιγράφει μια εικόνα που θα ανησυχούσε κάθε Ευρωπαίο προμηθευτή: "Τα κινεζικά εξαρτήματα ρίχνονται στην αγορά με τρομακτική ταχύτητα. Και το επίπεδο ποιότητας δείχνει ότι οι Κινέζοι έκαναν πράγματι την εργασία τους".

Η κατάσταση είναι ήδη εμφανής σε ομίλους όπως η Mahle. Ο επικεφαλής του εργατικού συμβουλίου, Μπόρις Σβιρτζ, σημειώνει πως κινεζικές εταιρείες εισβάλλουν σε προϊοντικές κατηγορίες όπου οι Γερμανοί είχαν σχεδόν μονοπώλιο. Μάλιστα, αρκετές προσφορές προς αυτοκινητοβιομηχανίες κατατίθενται σε τιμές "κάτω ακόμη και από το κόστος παραγωγής", όπως τονίζει χαρακτηριστικά. Και το πιο ενδιαφέρον: Volkswagen, BMW και Mercedes ήδη αγοράζουν τέτοια εξαρτήματα.

Αντίστοιχες εντυπώσεις μεταφέρει και ο εκπρόσωπος εργαζομένων της Bosch, Φρανκ Σελ, που κάνει λόγο για προϊόντα 20%–30% φθηνότερα σε σχέση με τα ευρωπαϊκά. Κατά την άποψή του, ίσως είναι καιρός η Ευρώπη να εξετάσει εκ νέου το αν οι ξένοι κατασκευαστές πρέπει να υποχρεώνονται να παράγουν μέρος της παραγωγής τους εντός της ΕΕ, ώστε να εξισορροπηθεί ένας ολοένα και πιο άνισος ανταγωνισμός.

Το πρόβλημα φυσικά δεν περιορίζεται στα επιμέρους εξαρτήματα. Οι κινεζικές εταιρείες, από την BYD μέχρι την CATL, έχουν εξελιχθεί σε πανίσχυρους παίκτες στα ηλεκτρικά οχήματα και τις μπαταρίες. Το κάποτε προσοδοφόρο κινεζικό κομμάτι για τις γερμανικές εταιρείες έχει μετατραπεί σε μέτωπο ανταγωνισμού, με τις εισαγωγές κινεζικών οχημάτων και μερών να εκτοξεύονται μετά την πανδημία.

Οι συνέπειες αγγίζουν πλέον όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Όπως αναφέρουν στελέχη επιχειρήσεων, τα χαμηλού κόστους κινεζικά εξαρτήματα ροκανίζουν τα περιθώρια κέρδους, μειώνουν τις παραγγελίες και πιέζουν ένα οικοσύστημα στα όριά του, ήδη κουρασμένο από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά και από τη χαμηλή παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Ορισμένες εταιρείες δεν άντεξαν: έχουν ήδη ξεκινήσει περικοπές σε παραγωγή και προσωπικό.

Την ανησυχητική εικόνα επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία. Το Γερμανικό Οικονομικό Ινστιτούτο αναφέρει θεαματική αύξηση στις εισαγωγές κινεζικών ανταλλακτικών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον σχεδόν τριπλασιασμό στις εισαγωγές ανταλλακτικών κιβωτίων ταχυτήτων για κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Και η τελευταία έρευνα της CLEPA, της ευρωπαϊκής ένωσης προμηθευτών, δείχνει πως σχεδόν 7 στους 10 Ευρωπαίους προμηθευτές αντιμετωπίζουν πλέον άμεσο ανταγωνισμό από κινεζικά προϊόντα — μια αύξηση 12 μονάδων μέσα σε λίγους μήνες. Οι περισσότεροι προβλέπουν ότι η κερδοφορία τους θα πέσει κάτω από το ελάχιστο όριο του 5% που απαιτείται για τη διατήρηση επενδύσεων.

Όπως προειδοποιεί ο γ.γ. της CLEPA, Μπέντζαμιν Κρίγκερ: "Χωρίς αποφασιστικές κινήσεις, η παραγωγή εξαρτημάτων στην Ευρώπη κινδυνεύει να εξαφανιστεί. Οι εταιρείες θα αναγκαστούν είτε να μεταφέρουν την παραγωγή είτε να κλείσουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις θέσεις εργασίας και τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία".

Με πληροφορίες από Automotive News και Reuters.