Η ιστορική σημασία των κινητήρων ντίζελ στην Ευρώπη δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις αντιπροσώπευαν πάνω από το 50% των νέων ταξινομήσεων.
Αυτό, φυσικά, συνέβη λίγο πριν από το σκάνδαλο της Volkswagen, το οποίο σε δεύτερο χρόνο, φάνηκε να σηματοδοτεί την αρχή του τέλους. Οι πωλήσεις δεν ανέκαμψαν ποτέ με την καθοδική πορεία να συνεχίζεται έκτοτε.
Το 2017, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα ξεπέρασαν για πρώτη φορά από το 2009 τα ντίζελ, σύμφωνα με στοιχεία της ACEA. Λίγα χρόνια αργότερα, η εικόνα άλλαξε ακόμη περισσότερο. Το 2021, τα υβριδικά ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα ντίζελ, ενώ το 2022 τα αμιγώς ηλεκτρικά, σημείωσαν υψηλότερη ζήτηση από τα πετρελαιοκίνητα για πρώτη φορά στην Ευρώπη.
Η χρονιά που πλησιάζει στο τέλος της, βλέπει την καθίζηση του ντίζελ να συνεχίζεται, καθώς χάνει ακόμη και την τρίτη θέση στην κατάταξη των πιο δημοφιλών συστημάτων κίνησης.
Άνοδος των PHEV
Τα plug-in υβριδικά κατέχουν μερίδιο αγοράς 9,4% στο διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, ενώ τα ντίζελ πέφτουν στο 8% στις 27 χώρες της ΕΕ, καθώς και σε Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Η εναλλαγή θέσεων μεταξύ PHEV και ντίζελ δεν έγινε από τη μια μέρα στην άλλη. Ήδη από το δεύτερο τρίμηνο του 2025, τα plug-in υβριδικά είχαν προσπεράσει τα ντίζελ σε δημοφιλία, και η ψαλίδα αναμένεται να ανοίξει ακόμη περισσότερο προς το τέλος του έτους. Το ενδεχόμενο επιστροφής του ντίζελ στο "βάθρο" μοιάζει πλέον απίθανο.
Οι παράγοντες της πτώσης
Στην πτώση του ντίζελ συνέβαλαν πολλοί παράγοντες. Οι αυστηρότεροι κανονισμοί εκπομπών ρύπων ώθησαν τους κατασκευαστές προς υβριδικές, plug-in υβριδικές και ηλεκτρικές λύσεις, συχνά εις βάρος των πετρελαιοκινητήρων, οι οποίοι έχουν πλέον εξαφανιστεί από τη μικρή κατηγορία.
Η εποχή που μπορούσε κανείς να αγοράσει ένα Volkswagen Polo ή ένα Renault Clio με κινητήρα ντίζελ έχει περάσει ανεπιστρεπτί.
Επιπλέον, τα σημαντικά κίνητρα για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ενθαρρύνουν τους αγοραστές να στραφούν προς τις συγκεκριμένες επιλογές. Τα "πράσινα" αυτοκίνητα επωφελούνται και από χαμηλότερους φόρους, προσθέτοντας ακόμη έναν λόγο για τον οποίο το κάποτε κυρίαρχο ντίζελ χάνει έδαφος.
Οι κινητήρες βενζίνης βελτιώνονται
Παράλληλα, οι βενζινοκινητήρες γίνονται ολοένα πιο αποδοτικοί, κλείνοντας την "ψαλίδα" σε σχέση με τα ντίζελ. Στο ίδιο μήκος κύματος, οι πιέσεις της ΕΕ για μειωμένες εκπομπές στόλου, που θα κορυφωθούν με την απαγόρευση πώλησης νέων θερμικών αυτοκινήτων το 2035, διαβρώνουν περαιτέρω τη θέση του ντίζελ.
Σήμερα, τα υβριδικά καταλαμβάνουν πάνω από το ένα τρίτο των νέων ταξινομήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά για το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου, με μερίδιο 34,7%. Πίσω τους ακολουθούν τα βενζινοκίνητα με 26,9% και τα ηλεκτρικά με 18,3%.
Τι να περιμένουμε
Κοιτώντας προς το μέλλον, η άνοδος των ηλεκτρικών αναμένεται να συνεχιστεί, τροφοδοτούμενη από προσιτές κινεζικές προτάσεις και τις νέες στρατηγικές των παραδοσιακών ευρωπαϊκών κατασκευαστών.
Η Renault μόλις παρουσίασε το νέο Twingo, ενώ η Volkswagen ετοιμάζει το ID. Polo για το 2026, πριν από το λανσάρισμα ενός ακόμη πιο οικονομικού ηλεκτρικού μοντέλου το 2027.