Ο οίκος δημοπρασιών RM Sotheby's ολοκλήρωσε μια πρωτοποριακή ιδιωτική δημοπρασία, στην οποία πουλήθηκε ένα αυτοκίνητο που δεν έχει κατασκευαστεί ακόμη. Η ολοκαίνουργια GMSV S1 LM του Gordon Murray για την οποία μπορείς να διαβάσεις περισσότερα εδώ, αλλά σήμερα το θέμα δεν είναι τόσο το αυτοκίνητο όσο η πώλησή του. Η οποία κόστισε λίγο περισσότερα απο 17 εκατομμύρια ευρώ.
Πρώτα από όλα ας ξεκινήσουμε με το σκηνικό της πώλησης ήταν το οποίο ήταν κινηματογραφικό. Στο πλαίσιο του Grand Prix της F1 στο Λας Βέγκας και σε συνεργασία με τους διοργανωτές η φιλανθρωπική οργάνωση amfAR που στηρίζει την έρευνα για το AIDS διοργάνωσε την ετήσια εκδήλωσή της στο ξενοδοχείο Wynn στο Λας Βέγκας.
Εκεί το S1 LM ξεκίνησε να δημοπρατείται από τα 10 εκατομμύρια δολάρια, χρήματα που θα πήγαιναν στους φιλανθρωπικούς σκοπούς της οργάνωσης. Μέσα σε πέντε περίπου λεπτά οι προσφορές είχαν φτάσει τα 20 εκατομμύρια δολάρια για να καταλήξει τελικά λίγο παραπάνω, ποσό που αντιστοιχεί σε 17.9 εκατομμύρια ευρώ. Όλο αυτό το διάστημα το hypercar του Gordon Murray κρεμόταν από ένα ελικόπτερο πάνω από το ξενοδοχείο και την διαδρομή του Grand Prix.
Στον πλειστηριασμό συμμετείχαν ξεχωριστοί συλλέκτες από όλο τον κόσμο, είτε δια ζώσης είτε απομακρυσμένα. Η τιμή αποτελεί ένα ρεκόρ για τον κατασκευαστή Gordon Murray Special Vehicles (GMSV). Πρόκειται για τον πρώτο από μόλις πέντε αυτοκίνητα που θα κατασκευαστούν.
Το όχημα-μύθος
Το S1 LM αποτελεί την "εξέλιξη-κληρονομιά" που έχει αφήσει η θρυλική McLaren F1 σχεδιασμένη από τον Gordon Murray. Είναι ουσιαστικά ένας φόρος τιμής για την 30η επέτειο της νίκης του McLaren F1 GTR στον αγώνα των 24 Ωρών του ΛεΜάν το 1995.
Η φιλοσοφία κατασκευής ενσωματώνει τις "επτά βασικές αρχές" που ορίζει ο Murray, όπως ελαφρύ βάρος, μηχανική τέχνη, οδήγηση-τελειότητα. Το S1 LM, αν και στηρίζεται τεχνικά στο πλαίσιο του GMA T.50, σχεδιαστικά και μηχανικά έχει εξελιχθεί σε κάτι τελείως νέο, πιο ακραίο, περισσότερο γλυπτικό, πιο "σμιλευμένο".
Ο στόχος όσον αφορά το βάρος του ήταν μόλις 957 kg. Η νέα του αεροδυναμική και η κατασκευή του αμαξώματος έκαναν χρήση πολύ λεπτών panels από ανθρακονήματα (μόλις 0,6 mm πάχος σε ορισμένα τμήματα). Ο V12 κινητήρας 4,3 λίτρων, σε συνεργασία με τη Cosworth, αποδίδει 710 ίππους στις 12.100 rpm και 501 Nm ροπής, με το 81% της ισχύος αυτής να είναι διαθέσιμο από τις 2.500 rpm.
Η μετάδοση είναι αποκλειστικά χειροκίνητη από ένα 6τάχυτο κιβώτιο, μια σπάνια σήμερα επιλογή. Η καμπίνα είναι ανάλαφρη, με φιλικές προς τον οδηγό λεπτομέρειες, όπως ο επιλογέας που φέρει κρύσταλλο χαραγμένο με σταγόνα, μέσα στο οποίο φυλασσόταν αρχαίο λάδι.
Ο νέος ιδιοκτήτης πάντως δεν θα προσφέρει 17 εκατομμύρια ευρώ για ένα αυτοκίνητο απλώς. Πληρώνει για να συνεργαστεί με τον ίδιο τον Murray στην κατασκευή και στην εξατομίκευση του αυτοκινήτου. Καθορίζει προδιαγραφές, συμμετέχει σε δοκιμές, παρακολουθεί το αυτοκίνητο στην αεροδυναμική σήραγγα.
Για το νέο τμήμα της εταιρεία του Murray, το Gordon Murray Special Vehicels η συγκεκριμένη δημοπρασία λειτουργεί σαν ένα προπομπός εκτοξευμένης συνδυαστικής υπεραξίας. Τα άλλα τέσσερα S1 LM προφανώς θα πουληθούν σε αντίστοιχες τιμές, ενώ εξ αρχής η εταιρεία αποτελεί ένα σύμβολο status, σπανιότητας και τελειότητας που ελάχιστες φίρμες αυτοκινήτων στον κόσμο μπορούν να προσφέρουν.