Γερμανία: Σε ιστορικά χαμηλά η απασχόληση στην αυτοκινητοβιομηχανία-χιλιάδες απολύσεις

Κάτω από τα επίπεδα του 2011 η απασχόληση στην αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, με δεκάδες χιλιάδες θέσεις να χάνονται εν μέσω αναταράξεων, διεθνούς ανταγωνισμού και ακριβών μεταβάσεων σε ηλεκτρικά μοντέλα.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία –η καρδιά της βιομηχανικής ισχύος της χώρας– βρίσκεται αντιμέτωπη με τον μεγαλύτερο κλυδωνισμό των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, στο τέλος Σεπτεμβρίου ο κλάδος, μαζί με τους προμηθευτές, απασχολούσε 721.400 εργαζομένους. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα του 2011, όταν είχαν καταγραφεί περίπου 718.000 εργαζόμενοι.

Μέσα σε έναν χρόνο, σχεδόν 48.700 θέσεις χάθηκαν, αριθμός που μεταφράζεται σε πτώση 6,3%. Είναι η μεγαλύτερη συρρίκνωση ανάμεσα σε όλους τους μεγάλους βιομηχανικούς τομείς της Γερμανίας που ξεπερνούν τους 200.000 εργαζόμενους.

Για να γίνει η σύγκριση πιο καθαρή, η συνολική μεταποίηση στη χώρα απασχολούσε στο τέλος Σεπτεμβρίου περίπου 5,43 εκατομμύρια ανθρώπους – 120.300 λιγότερους από την προηγούμενη χρονιά. Η πτώση εδώ ήταν 2,2%, πολύ ηπιότερη από τη"βουτιά" της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το κύμα περικοπών με επίκεντρο τη Volkswagen

Στο επίκεντρο της αναταραχής βρίσκεται η Volkswagen, ο μεγαλύτερος εργοδότης του κλάδου στη Γερμανία. Από το τέλος του 2023 μέχρι σήμερα, η εταιρεία έχει μειώσει το προσωπικό της στα δέκα γερμανικά εργοστάσια κατά περισσότερους από 11.000 εργαζόμενους. Το συνολικό της σχέδιο προβλέπει περικομμένα 35.000 άτομα έως το 2030, εκ των οποίων πάνω από 25.000 έχουν ήδη συμφωνηθεί και εκτελείται.

Η VW δεν είναι μόνη της σε αυτή την κατεύθυνση. Audi, Porsche, Ford και Bosch κινούνται προς την ίδια λογική εξορθολογισμού, καθώς ο κλάδος πιέζεται από πολλαπλές πλευρές. Υψηλούς αμερικανικούς δασμούς, επιθετικό ανταγωνισμό από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών, αλλά και τις συνεχιζόμενες διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα των chips. Το τελευταίο επεισόδιο με τη Nexperia απλώς προσέθεσε ακόμη μία πηγή πονοκεφάλου.

Όπως σημειώνει ο Cyrus de la Rubia, επικεφαλής οικονομολόγος της Hamburg Commercial Bank, "η παρατεταμένη ύφεση στη βιομηχανία αντικατοπτρίζεται πλέον καθαρά στην απασχόληση".

Παραμένει ισχυρός ο κλάδος

Παρά τα προβλήματα, η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εργοδότη στη γερμανική μεταποίηση, πίσω μόνο από τον μηχανολογικό κλάδο που απασχολεί περίπου 934.200 άτομα.

Και μέσα στο μάλλον γκρίζο τοπίο, εμφανίστηκε και μια μικρή αχτίδα αισιοδοξίας. Ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος της Ifo για τον κλάδο ανέβηκε τον Οκτώβριο στις –12,9 μονάδες, από –21,3 τον Σεπτέμβριο. Δεν πρόκειται για είδηση που μπορεί να φέρει πανηγυρισμούς, αλλά για μια ένδειξη πως οι επιχειρήσεις θεωρούν ότι η κατάσταση ίσως σταθεροποιείται.