Οι εφαρμογές πλοήγησης όπως το Google Maps και το Waze, βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο της συζήτησης στην Ευρώπη, αυτή τη φορά στις Βρυξέλλες, όπου οι αρχές επιχειρούν να απαγορεύσουν την προβολή των θέσεων αστυνομικών οχημάτων και ραντάρ ταχύτητας.
Το ερώτημα παραμένει το ίδιο με άλλες περιοχές: είναι νόμιμο μια εφαρμογή πλοήγησης να ειδοποιεί τους οδηγούς ότι πλησιάζουν σε σημείο ελέγχου ταχύτητας;

Η Φλαμανδή Υπουργός Κινητικότητας, Annick De Ridder, υποστηρίζει ότι είναι. Η υπουργός εξηγεί ότι αυτές οι εφαρμογές συνεισφέρουν στην οδική ασφάλεια, καθώς ενθαρρύνουν τους οδηγούς να μην υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας.
Από την άλλη πλευρά, η αστυνομία, διάφοροι οργανισμοί και οι τοπικές αρχές, έχουν προειδοποιήσει ότι οι εφαρμογές που ειδοποιούν για ραντάρ ταχύτητας κάνουν ακριβώς το αντίθετο.
Υποστηρίζουν ότι οι οδηγοί χρησιμοποιούν τις ειδοποιήσεις για να κινηθούν πιο γρήγορα από το όριο, επιβραδύνουν προσωρινά όταν ενημερώνονται για ένα ραντάρ, αποφεύγοντας το πρόστιμο, και στη συνέχεια υπερβαίνουν ξανά το όριο.

Η εφαρμογή Flitsmeister, που βασίζεται σε crowdsourcing όπως το Waze, δέχτηκε κριτική στη χώρα αφού χρησιμοποίησε οχήματα της δημόσιας συγκοινωνίας De Lijn για να διαφημίσει τις λειτουργίες της.
Η υπουργός δήλωσε ότι οι διαφημίσεις αυτές είναι νόμιμες, πληρούν όλες τις κατευθυντήριες οδηγίες και δεν θα πρέπει να απαγορευτούν.
Η De Ridder τόνισε ότι οι πληροφορίες που παρέχει μια εφαρμογή πλοήγησης δεν θα πρέπει να επηρεάζουν τη συμπεριφορά του οδηγού. Οι οδηγοί πρέπει να τηρούν τους κανόνες, υπογράμμισε, όπως όταν ένα κόκκινο φανάρι σταματά όλα τα οχήματα. Οι εξωτερικές πληροφορίες, όπως αυτές που παρέχει μια εφαρμογή, δεν πρέπει να αλλάζουν τον τρόπο οδήγησης, πρόσθεσε.

Δεν είναι η πρώτη φορά που εφαρμογές όπως το Waze δέχονται κριτική για την εμφάνιση ραντάρ ταχύτητας. Ορισμένες χώρες, όπως η Γαλλία, έχουν απαγορεύσει τις αναφορές της αστυνομίας στις εφαρμογές.
Εκεί οι οδηγοί μπορούν ακόμη να χρησιμοποιούν το Waze, το Google Maps και άλλες εφαρμογές που επιτρέπουν την επισήμανση κινδύνων στον χάρτη, αλλά η δυνατότητα αναφοράς ραντάρ έχει αφαιρεθεί. Αντί αυτής, οι οδηγοί μπορούν να αναφέρουν "ζώνες κινδύνου", οι οποίες περιλαμβάνουν διάφορους τύπους κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των ραντάρ.

Η Ισπανία υιοθέτησε παρόμοια προσέγγιση νωρίτερα φέτος, προτείνοντας νέους κανονισμούς για τον αποκλεισμό της προβολής ραντάρ. Στην Ιρλανδία, οι νομοθέτες επέμειναν σε απαγόρευση των εφαρμογών Waze και Google Maps στις αρχές του 2025, κατηγορώντας τες ότι βοηθούν "σοβαρούς εγκληματίες να αποφύγουν την αστυνομία".
Από την πλευρά τους, Google και Waze σπάνια σχολιάζουν τις προσπάθειες απαγόρευσης ορισμένων λειτουργιών, αλλά όταν το κάνουν, υπερασπίζονται τις εφαρμογές πλοήγησης και ενθαρρύνουν τους οδηγούς να τηρούν τον νόμο.



