Πώς δρούσε η σπείρα με τα κλεμμένα αυτοκίνητα-πουλούσε μεταχειρισμένα με πλαστά χαρτιά

Ένα από τα μεγαλύτερα κυκλώματα κλοπών αυτοκινήτων, των τελευταίων ετών εξάρθρωσε η αστυνομία. Πουλούσαν μεταχειρισμένα και κατέστρεφαν αυτοκίνητα για τις αποσημιώσεις.

Ένα από τα πιο οργανωμένα κυκλώματα κλοπών και "εξαφάνισης" αυτοκινήτων των τελευταίων ετών εξάρθρωσε η Διεύθυνση Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, αποκαλύπτοντας ένα δαιδαλώδες σύστημα που συνδύαζε κλοπές, πλαστογραφίες, ψεύτικες δηλώσεις κλοπών για είσπραξη αποζημιώσεων και λαθρεμπορία οχημάτων με πλαστά έγγραφα ταξινόμησης. Το αποκομισθέν οικονομικό όφελος της οργάνωσης υπολογίζεται πως ξεπερνά τα 1.030.000 ευρώ.

Η επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ. πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης 12 Νοεμβρίου σε διάφορες περιοχές της Αττικής – Νέα Μάκρη, Αχαρνές, Άνω Λιόσια, Κυψέλη, Κολωνό – αλλά και στον Τύρναβο, οδηγώντας στη σύλληψη δέκα ατόμων. Στη δικογραφία περιλαμβάνονται ακόμη 28 πρόσωπα που φέρονται να είχαν βοηθητικό ρόλο, λειτουργώντας ως "μπροστινοί" ή διεκπεραιωτές.

Το κύκλωμα εκμεταλλευόταν κενό στη διαδικασία τεχνικού ελέγχου εισαγόμενων οχημάτων. Με πλαστά τιμολόγια και ψεύτικες άδειες ξένων αρχών, κατάφερνε να ταξινομεί στην Ελλάδα αυτοκίνητα αμφιβόλου προέλευσης. Στη συνέχεια εντόπιζε όχημα ίδιου τύπου, μοντέλου και χρώματος, το αφαιρούσε με τεχνικά μέσα και αλλοίωνε τους αριθμούς πλαισίου και κινητήρα, ώστε να ταιριάζουν με τα πλαστά έγγραφα.

Τα "πειραγμένα" οχήματα κατέληγαν είτε σε διαδικτυακές αγγελίες και ανυποψίαστους αγοραστές είτε σε συνεργάτες που στη συνέχεια δήλωναν ψευδώς κλοπή προκειμένου να εισπράξουν αποζημίωση από ασφαλιστικές εταιρείες. Παράλληλα, το κύκλωμα είχε στήσει από το 2022 μια εικονική εταιρεία εμπορίας αυτοκινήτων, μέσω της οποίας ταξινομήθηκαν συνολικά 33 οχήματα. Οι φερόμενοι ως διαχειριστές ήταν άτομα που δεν γνώριζαν την πραγματική δραστηριότητα και πληρώνονταν με συμβολικά ποσά.

Μία ακόμη πτυχή της δράσης τους αφορούσε εταιρείες μακροχρόνιας μίσθωσης. Όργάνωναν την ενοικίαση οχήματος, δήλωναν λίγες ημέρες μετά ψευδή κλοπή και το αυτοκίνητο κατέληγε στο δίκτυο της οργάνωσης. Η ζημία για μία από τις εταιρείες leasing υπολογίζεται σε πάνω από 300.000 ευρώ.

Η οργάνωση λειτουργούσε με σαφή ιεραρχία. Ο 52χρονος, θεωρούμενος "εγκέφαλος", ήταν υπεύθυνος για τα πλαστά έγγραφα και τον συνολικό συντονισμό. Η 35χρονη αναλάμβανε την ανεύρεση "μπροστινών" και τη νομιμοποίηση των εσόδων μέσω επιχειρήσεων-βιτρίνα. Ακόμη δύο άτομα είχαν τον ρόλο του πωλητή και του καθοδηγητή για τις ψευδείς δηλώσεις κλοπών, ενώ λογιστής, τεχνικοί και "εκτελεστές" των κλοπών συμπλήρωναν τη δομή της ομάδας.

Οι έρευνες σε σπίτια και χώρους στάθμευσης αποκάλυψαν χρηματικά ποσά άνω των 73.000 ευρώ, δεκάδες κινητά τηλέφωνα, πλήθος πλαστών αδειών και τιμολογίων, κλειδιά αυτοκινήτων, σπρέι πιπεριού, δύο μοτοσικλέτες, έναν σημαντικό αριθμό πακέτων λαθραίων τσιγάρων, καθώς και όπλα – μεταξύ αυτών ένα πιστόλι με γεμιστήρα. Συνολικά κατασχέθηκαν 13 αυτοκίνητα και μία μοτοσικλέτα, τα οποία τώρα εξετάζονται για να διαπιστωθεί η πραγματική τους προέλευση.

Η μέχρι στιγμής έρευνα έχει συνδέσει την οργάνωση με 16 κλοπές αυτοκινήτων, 13 ψευδείς δηλώσεις κλοπών για αποζημιώσεις, 9 υπεξαιρέσεις ενοικιαζόμενων οχημάτων και 5 περιπτώσεις λαθρεμπορίας οχημάτων μέσω πλαστών εγγράφων εισαγωγής και ταξινόμησης. Οι περισσότεροι συλληφθέντες έχουν απασχολήσει ξανά τις Αρχές για παρόμοια ή άλλα σοβαρά αδικήματα.

Η υπόθεση βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, καθώς οι Αρχές αναζητούν το πλήρες δίκτυο διασυνδέσεων και τη συνολική έκταση των παράνομων δραστηριοτήτων, που, όπως όλα δείχνουν, είχαν σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά αυτοκινήτου και στις ασφαλιστικές εταιρείες.

Για το θέμα εξέδωσε ανακοίνωση και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, επισημαίνοντας ότι οι φορολογικές αρχές (ΑΑΔΕ) εντόπισαν ξανά περιπτώσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με πλαστά ή ψευδή παραστατικά, μέσω των οποίων εμφανιζόταν πως ο ΦΠΑ είχε δήθεν καταβληθεί στη χώρα προέλευσης, ενώ στην πραγματικότητα δεν είχε αποδοθεί στην Ελλάδα. Ο ΣΕΑΑ τονίζει ότι οι υποψήφιοι αγοραστές πρέπει να αγοράζουν μόνο οχήματα για τα οποία το τελωνείο έχει επιβεβαιώσει την πληρωμή του ΦΠΑ, καθώς η χρήση πλαστών εγγράφων οδηγεί σε δέσμευση του οχήματος και καταβολή φόρων και προστίμων από τον τωρινό ιδιοκτήτη, ανεξάρτητα από το ποιος ευθύνεται για την παράβαση. Προειδοποιεί επίσης ότι όταν η εισαγωγή γίνεται στο όνομα του ίδιου του αγοραστή, εκείνος κινδυνεύει ακόμη και με ποινικές διώξεις για λαθρεμπορία, χωρίς να μπορεί να στραφεί κατά του μεσάζοντα που πραγματοποίησε την παράνομη διαδικασία.