Έρευνα: Σκοτώνει και η πολύ χαμηλή ταχύτητα

Σοκάρουν τα στοιχεία από την Μεγάλη Βρετανία για το πόσα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα προκαλούνται από την πολύ χαμηλή ταχύτητα και όχι μόνο από την υπερβολική.

Η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί διαχρονικά μία από τις κύριες αιτίες τροχαίων δυστυχημάτων, όμως μια διαφορετική και συχνά υποτιμημένη συμπεριφορά πίσω από το τιμόνι φαίνεται να προκαλεί επίσης βαρύ φόρο αίματος. Η πολύ χαμηλή ταχύτητα.

Σύμφωνα με στοιχεία του βρετανικού Υπουργείου Μεταφορών (Department for Transport), την τελευταία δεκαετία σημειώθηκαν 1.090 τροχαία ατυχήματα στα οποία η αστυνομία κατέγραψε την "οδήγηση με υπερβολικά χαμηλή ταχύτητα" ως έναν από τους παράγοντες που συνέβαλαν στο συμβάν. Από αυτά, 19 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και περισσότεροι από 1.500 τραυματίστηκαν, εκ των οποίων οι 310 υπέστησαν σοβαρούς ή μόνιμους τραυματισμούς.

Η Automobile Association (AA), ο μεγάλος βρετανικός οργανισμός οδικής ασφάλειας, προειδοποιεί πλέον ξεκάθαρα: "Η οδήγηση με υπερβολικά χαμηλή ταχύτητα μπορεί να είναι εξίσου επικίνδυνη με την υπερβολική ταχύτητα". Όπως εξηγεί, οι αργοί οδηγοί συχνά προκαλούν επικίνδυνα προσπεράσματα, συγκρούσεις μετωπικά, αλλά και φαινόμενα όπως tailgating (επικίνδυνη μικρή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα), undertaking (προσπέραση από τη δεξιά πλευρά) και εκρήξεις οργής από άλλους οδηγούς.

Παρότι στους περισσότερους βρετανικούς δρόμους δεν υπάρχουν ελάχιστα όρια ταχύτητας, αυτά εφαρμόζονται σε ορισμένες επικίνδυνες τοποθεσίες, όπως σήραγγες και τμήματα αυτοκινητοδρόμων. Μάλιστα η οδήγηση με υπερβολικά χαμηλή ταχύτητα στην Αγγλία μπορεί να θεωρηθεί απρόσεκτη οδήγηση, παράβαση που επιφέρει πρόστιμο περίπου 117 ευρώ και τρείς βαθμούς ποινής στο δίπλωμα.

Ο James Ruppert, εκδότης του περιοδικού Free Car Mag, επισημαίνει ότι το πρόβλημα ξεκινά από τη γενικότερη αντίληψη της οδήγησης:
"Η οδήγηση θεωρείται δικαίωμα, ενώ στην πραγματικότητα είναι μια δεξιότητα που πρέπει να καλλιεργείται και να επανεξετάζεται τακτικά. Αν κάποιος δεν αισθάνεται άνετα στον δρόμο ή αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας που επηρεάζουν τις ικανότητές του, έχει επιλογές: να σταματήσει να οδηγεί, να ζητήσει ιατρική βοήθεια ή να βελτιώσει τις ικανότητές του μέσω εκπαίδευσης."

Τα παραδείγματα δεν λείπουν. Το 2022, ένας άνδρας στα 80 του έχασε την άδεια οδήγησης αφού εντοπίστηκε να κινείται με περίπου 16 χλμ/ώρα σε κεντρικό δρόμο της κομητείας Wiltshire. Την επόμενη ημέρα, απέτυχε σε οφθαλμολογικό έλεγχο.

Αντίστοιχα, το 2020, η αστυνομία του Derbyshire επέβαλε πρόστιμο σε οδηγό Audi που κινούνταν μεταξύ 64–80 χλμ/ώρα στη λωρίδα 3 του αυτοκινητοδρόμου M1, προκαλώντας πανικό και αναγκάζοντας τα υπόλοιπα οχήματα να προβούν σε επικίνδυνους ελιγμούς. Το περιστατικό χαρακτηρίστηκε "παράδειγμα οδήγησης χωρίς τη δέουσα προσοχή".