Ανάκληση 300.000 plug-in υβριδικών αυτοκινήτων λόγω πυρκαγιάς

Η ανάκληση αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά αλλά αφορά plug-in υβριδικά μοντέλα που είναι αρκετά δημοφιλή και στον υπόλοιπο κόσμο.

Η Stellantis ανακοίνωσε την ανάκληση περισσότερων από 300.000 plug-in υβριδικών μοντέλων Jeep στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, ύστερα από προειδοποίηση της Εθνικής Υπηρεσίας Οδικής Ασφάλειας των ΗΠΑ (NHTSA) για πιθανό κίνδυνο πυρκαγιάς που σχετίζεται με το πακέτο υψηλής τάσης των μπαταριών λιθίου-ιόντων.

Η ανάκληση αφορά τα Jeep Wrangler 4xe (έτη παραγωγής 2020-2025) και τα Jeep Grand Cherokee 4xe (2022-2026), τα οποία, σύμφωνα με την υπηρεσία, ενδέχεται να πάρουν φωτιά είτε όταν είναι σταθμευμένα είτε κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Από τα επηρεαζόμενα οχήματα, τα 228.221 είναι Wrangler 4xe και τα 91.844 Grand Cherokee 4xe.

Η NHTSA καλεί τους ιδιοκτήτες να σταθμεύουν τα οχήματά τους σε εξωτερικούς χώρους, μακριά από κατοικίες ή άλλα κτίρια, έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία της ανάκλησης και η απαραίτητη τεχνική εργασία. Επίσης, συστήνει να αποφεύγεται η φόρτιση των οχημάτων, καθώς ο κίνδυνος πυρκαγιάς αυξάνεται όταν η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη.

Παρότι οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων έχουν βελτιωθεί σημαντικά σε θέματα ασφάλειας, τα περιστατικά πυρκαγιάς –αν και σπάνια– παραμένουν ιδιαίτερα επικίνδυνα και δύσκολα στην κατάσβεση, λόγω του φαινομένου της "θερμικής διαφυγής". Πρόκειται για μια αλυσιδωτή αντίδραση κατά την οποία τα κύτταρα λιθίου αναφλέγονται χωρίς την παρουσία οξυγόνου, οδηγώντας σε ανεξέλεγκτη καύση.

Η αιτία του προβλήματος, σύμφωνα με την NHTSA, φαίνεται να εντοπίζεται σε ζημιά στους διαχωριστές (separators) εντός των κυψελών της μπαταρίας. Οι διαχωριστές αυτοί εμποδίζουν την άμεση επαφή ανάμεσα στην άνοδο και την κάθοδο, επιτρέποντας παράλληλα τη ροή ηλεκτρονίων κατά τη φόρτιση και την εκφόρτιση. Όταν ωστόσο υποστούν ρήξη, οι δύο πόλοι μπορεί να έρθουν σε επαφή, προκαλώντας βραχυκύκλωμα, υπερβολική θερμότητα και εν τέλει πυρκαγιά.

Η Stellantis έχει ήδη καταγράψει 19 περιστατικά πυρκαγιάς που πιθανώς σχετίζονται με το πρόβλημα, καθώς και έναν τραυματισμό. Προς το παρόν, δεν έχει ανακοινωθεί οριστική λύση, αν και το ζήτημα φαίνεται να συνδέεται με προηγούμενη ανάκληση του Σεπτεμβρίου. Τότε, η εταιρεία είχε προσπαθήσει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα μέσω ενημέρωσης λογισμικού ή, εφόσον χρειαζόταν, με αντικατάσταση ολόκληρου του πακέτου μπαταριών – μια λύση που αποδείχθηκε ανεπαρκής, σύμφωνα με τη νέα έκθεση της NHTSA.

Και τα δύο υβριδικά μοντέλα Jeep χρησιμοποιούν την ίδια μπαταρία υψηλής τάσης 17,3 kWh. Στο Wrangler 4xe, η μπαταρία αυτή προσφέρει αυτονομία περίπου 34 χιλιομέτρων σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία, ενώ στο Grand Cherokee 4xe η αυτονομία φτάνει τα 42 χιλιόμετρα. Αν και η Stellantis δεν έχει αποκαλύψει τον προμηθευτή των μπαταριών, σύμφωνα με το The Korea Herald, τα πακέτα προέρχονται από τη Samsung SDI.

Η ανάκληση έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία η Stellantis κατέγραψε αύξηση 6% στις πωλήσεις του τρίτου τριμήνου, με το Jeep Wrangler 4xe να παραμένει το πιο δημοφιλές plug-in υβριδικό μοντέλο στις ΗΠΑ. Ωστόσο, ο νέος αυτός πονοκέφαλος για την εταιρεία ενδέχεται να πλήξει την ανοδική της πορεία, τη στιγμή που προσπαθεί να ανακάμψει από μια μακρά περίοδο μειωμένης κερδοφορίας και να ενισχύσει τη θέση της στην αγορά ηλεκτροκίνησης.

Η Stellantis έχει δηλώσει ότι συνεργάζεται στενά με τις αρμόδιες αρχές για να εντοπίσει την ακριβή αιτία του προβλήματος και να προσφέρει μια ασφαλή και οριστική λύση στους πελάτες της.