Από τις αρχές των της δεκαετίας του 1990 μέχρι σήμερα, η Ελλάδα έχει ζήσει μια πραγματική επανάσταση στις οδικές υποδομές με σήραγγες που τρυπούν βουνά, γέφυρες που ενώνουν θάλασσες και κοιλάδες, και αυτοκινητόδρομους που μεταμόρφωσαν τη μετακίνηση.

Μέσα σε αυτή τη μακρά πορεία, η Ελλάδα απέκτησε τεχνογνωσία και μια σειρά από έργα-ορόσημα. Μέχρι σήμερα, η "βασίλισσα" των ελληνικών γεφυρών ήταν εκείνη του Ρίου-Αντιρρίου, ένα τεχνικό θαύμα που εδώ και είκοσι χρόνια ενώνει τη Στερεά Ελλάδα με την Πελοπόννησο.
Όμως, από το 2027, θα έχει έναν νέο "ανταγωνιστή", το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, που έρχεται να αλλάξει τον χάρτη των μεγάλων τεχνικών έργων στη χώρα. Ας δούμε αναλυτικά τις δέκα μεγαλύτερες οδικές γέφυρες της Ελλάδας, ξεκινώντας από αυτή που ετοιμάζεται να γράψει ιστορία.
1. Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (4.000 μ.)
Η μεγαλύτερη οδική γέφυρα της Ελλάδας κατασκευάζεται ήδη πάνω από τη σημερινή Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης. Το νέο flyover, συνολικού μήκους 4 χιλιομέτρων, θα "αιωρείται” δίπλα στον υπάρχοντα δρόμο, επιτρέποντας την απευθείας σύνδεση από τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό προς το αεροδρόμιο και τη Χαλκιδική.

Με πλάτος 22 μέτρα και τρεις λωρίδες ανά ρεύμα, το έργο θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027 και θα λειτουργεί μέσω ΣΔΙΤ από το σχήμα ΑΒΑΞ–ΜΕΤΚΑ. Θα είναι το μεγαλύτερο έργο του είδους του στη χώρα, αλλά και ένα νέο σύμβολο για τη Θεσσαλονίκη.
2. Γέφυρα Ρίου–Αντιρρίου (2.252 μ.)
Η "Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης", όπως είναι το επίσημο όνομά της, παραμένει μέχρι σήμερα το πιο εμβληματικό τεχνικό έργο της σύγχρονης Ελλάδας. Εγκαινιάστηκε το 2004 και συνδέει τη Ρούμελη με την Πελοπόννησο πάνω από τον Πατραϊκό Κόλπο.

Το έργο χαρακτηρίστηκε τεχνικό θαύμα, καθώς κατασκευάστηκε σε περιοχή υψηλής σεισμικότητας και μεγάλου θαλάσσιου βάθους. Ένα εμβληματικό ορόσημο που άλλαξε τη γεωγραφία της χώρας.
3. Υψηλή Γέφυρα Σερβίων (1.372 μ.)
Στην Κοζάνη, η γέφυρα αυτή ενώνει τις δύο όχθες της τεχνητής λίμνης Πολυφύτου, στον ποταμό Αλιάκμονα. Κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’70 και αποτέλεσε τότε ένα από τα πιο εντυπωσιακά έργα πολιτικού μηχανικού στην Ελλάδα.

Με μέγιστο ύψος 55 μέτρα και διπλή κατασκευή (μαζί με τη μικρότερη γέφυρα Ρυμνίου), αποτελεί βασικό κομμάτι της εθνικής οδού Κοζάνης–Λάρισας.
4. Γέφυρα Αράχθου (1.036 μ.)
Βρίσκεται στην Εγνατία Οδό, κοντά στα Ιωάννινα, και διασχίζει την κοιλάδα του Αράχθου. Η μέθοδος προβολοδόμησης που χρησιμοποιήθηκε θεωρείται υπόδειγμα μηχανικής ακρίβειας, ενώ το άνοιγμα των 142 μέτρων και το συνολικό μήκος άνω του ενός χιλιομέτρου την κατατάσσουν ανάμεσα στις πιο εντυπωσιακές γέφυρες της δυτικής Ελλάδας.
5. Υψηλή Γέφυρα Ευρίπου – Χαλκίδα (694,5 μ.)
Από το 1992, αυτή η γέφυρα ενώνει τη Στερεά Ελλάδα με την Εύβοια, αντικαθιστώντας την παλιά γέφυρα της πόλης. Με πλάτος 12,6 μέτρα και θεμελίωση πυλώνων σε βάθος 28 μέτρων, αποτέλεσε πρωτοποριακό έργο για την εποχή της και σήμερα εξυπηρετεί χιλιάδες οδηγούς καθημερινά.

6. Γέφυρα Κρυσταλλοπηγής (850 μ.)
Στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού, κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα, η γέφυρα αυτή απλώνεται σε δύο κλάδους – ο μεγαλύτερος φτάνει τα 850 μέτρα. Είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της περιοχής, καθώς διευκολύνει την οδική σύνδεση της Ελλάδας με την Αλβανία.
7. Γέφυρα Πηνειού – Ε65 (595 μ.)
Βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο Ε65 και αποτελεί το μεγαλύτερο τεχνικό έργο της διαδρομής. Κατασκευάστηκε το 2017 και εκτείνεται πάνω από τον Πηνειό ποταμό με μέγιστο ύψος 19 μέτρα. Παρά το σχετικά μικρό της μέγεθος, είναι ζωτικής σημασίας για τη σύνδεση της δυτικής Θεσσαλίας με τη Φθιώτιδα.
8. Γέφυρα Μενιδίου – Αιτωλοακαρνανία (539 μ.)
Η μεγαλύτερη γέφυρα της Ιόνιας Οδού, με 14 ανοίγματα και προκατασκευασμένες δοκούς. Έχει ύψος 33 μέτρα και μήκος 539, εξασφαλίζοντας απρόσκοπτη ροή στην ορεινή και απαιτητική διαδρομή του δυτικού οδικού άξονα της χώρας.
9. Γέφυρα Μετσοβίτικου Ποταμού (537 μ.)
Ακόμη ένα τεχνικό θαύμα της Εγνατίας Οδού. Παρότι δεν είναι η μακρύτερη, είναι η υψηλότερη γέφυρα εδάφους στην Ελλάδα, με τα μεσόβαθρά της να φτάνουν τα 110 μέτρα. Η τοποθέτησή της πάνω από τον Μετσοβίτικο ποταμό προσφέρει ένα εντυπωσιακό θέαμα, ειδικά τους χειμερινούς μήνες.

10. Τοξωτή Γέφυρα Τσακώνας (490 μ.)
Βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο Μορέα, στη Μεσσηνία. Η τοξωτή μορφή της και η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της την καθιστούν ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα της νότιας Ελλάδας. Με μήκος 490 μέτρα και μέγιστο ύψος 30, η γέφυρα Τσακώνας αποδεικνύει πως η τεχνική δυσκολία μπορεί να συνδυαστεί με αισθητική αρτιότητα.

Η Ελλάδα μπορεί να είναι μια χώρα μικρή σε μέγεθος, αλλά το οδικό της δίκτυο περιλαμβάνει έργα που στέκονται ισάξια με εκείνα της υπόλοιπης Ευρώπης. Και με το flyover της Θεσσαλονίκης να αλλάζει σύντομα τα δεδομένα, φαίνεται πως η παράδοση των μεγάλων ελληνικών γεφυρών μόλις μπαίνει σε μια νέα εποχή.


