Έντονες αντιδράσεις για το βιβλίο του Carlos Tavares-γράφει για διάσπαση της Stellantis

Δέκα μήνες μετά την αποχώρησή του από τη θέση του CEO, ο Carlos Tavares επιστρέφει με νέο βιβλίο και αποκαλύψεις που ταράζουν τη Stellantis και εντείνουν τον προβληματισμό για το μέλλον του ομίλου.

Δέκα μήνες μετά την αποχώρησή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, ο Carlos Tavares επιστρέφει στο προσκήνιο με αποκαλύψεις που προκαλούν έντονες αντιδράσεις.

Σε νέο βιβλίο του, ο πρώην επικεφαλής του αυτοκινητικού κολοσσού υποστηρίζει ότι η εταιρεία ίσως οδηγηθεί σε διάσπαση των ευρωπαϊκών και αμερικανικών δραστηριοτήτων της, εάν δεν καταφέρει να διατηρήσει την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ των τριών βασικών της πυλώνων, της Γαλλίας, της Ιταλίας και των ΗΠΑ.

"Ανησυχώ ότι η τριμερής ισορροπία ανάμεσα στην Ιταλία, τη Γαλλία και τις ΗΠΑ θα σπάσει", γράφει ο Tavares. "Με εμένα εκτός, δεν είμαι σίγουρος ότι τα γαλλικά συμφέροντα που πάντοτε προστάτευα, είτε το πιστεύετε είτε όχι, θα υπερασπιστούν εξίσου καλά".

Η συγχώνευση και οι προκλήσεις

Η Stellantis σχηματίστηκε το 2021 από τη συγχώνευση της ιταλικής Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και της γαλλικής PSA Group, δημιουργώντας έναν παγκόσμιο όμιλο με 14 μάρκες, ανάμεσά τους οι Citroen, Peugeot, Opel, Dodge, Alfa Romeo, Jeep και Maserati.

Παρά το φιλόδοξο ξεκίνημα, η διαχείριση ενός τόσο πολυεθνικού χαρτοφυλακίου αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη, ειδικά εν μέσω στασιμότητας στη ζήτηση, ανόδου των Κινέζων κατασκευαστών και γεωπολιτικών εντάσεων που επηρεάζουν ολόκληρο τον κλάδο.

Ο Tavares, ο οποίος αποχώρησε τον Δεκέμβριο του 2024, άφησε πίσω του έναν όμιλο που αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις. Οι επιθετικές πολιτικές περικοπών κόστους και η στρατηγική πλήρους μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, οδήγησαν σε πτώση μεριδίου αγοράς και κερδών τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ.

Παράλληλα, η μεταφορά παραγωγικών και μηχανικών δραστηριοτήτων σε χώρες χαμηλότερου κόστους όπως το Μαρόκο, προκάλεσε την οργή των συνδικάτων και την έντονη αντίδραση της ιταλικής κυβέρνησης.

Οι μαζικές απολύσεις και η επιβολή τηλεργασίας οδήγησαν πολλά ανώτατα στελέχη σε αποχωρήσεις, ορισμένοι, μάλιστα, κατέληξαν στην κινεζική BYD, η οποία επεκτείνει ταχύτατα την παρουσία της στην Ευρώπη.

Οι φόβοι για διάσπαση

Στο βιβλίο του, ο Tavares προειδοποιεί ότι η Stellantis κινδυνεύει να διασπαστεί, αν δεν υπάρξει συντονισμένη προσπάθεια για διατήρηση της ενότητας.

Ένα από τα πιθανά σενάρια, όπως αναφέρει, θα ήταν ένας Κινέζος κατασκευαστής να εξαγοράσει τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες, ενώ οι Αμερικανοί να αναλάβουν εκ νέου τον πλήρη έλεγχο των Jeep, Ram, Dodge και Chrysler.

Κατά τον ίδιο, αυτό θα επέτρεπε σε κάθε πλευρά να επικεντρωθεί στις δικές της αγορές, όπως έκανε η General Motors την τελευταία δεκαετία.

Η νέα εποχή Filosa

Μετά από μήνες αναζήτησης, τον Ιούνιο του 2025, τη θέση του CEO ανέλαβε ο Antonio Filosa, ο οποίος για χρόνια είχε εργαστεί στη Λατινική Αμερική για λογαριασμό της Fiat Chrysler.

Ο Filosa, που χαρακτηρίζεται από τον Tavares ως "λογική και ορθολογική επιλογή", καλείται να σταθεροποιήσει τον όμιλο σε μια περίοδο οικονομικών πιέσεων και εμπορικών ανακατατάξεων λόγω των δασμών του προέδρου Trump, οι οποίοι έχουν ανατρέψει τις παγκόσμιες ισορροπίες στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο νέος CEO έχει ήδη αναστείλει ορισμένες ευρωπαϊκές επενδύσεις και έχει δεσμευθεί να επενδύσει περίπου 12 δισ. ευρώ στις ΗΠΑ, την πιο κερδοφόρα αγορά της Stellantis.

Η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει ανησυχία στα ευρωπαϊκά συνδικάτα, ιδίως στη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ μεγάλο μέρος της νέας διοικητικής ομάδας του προέρχεται από το πρώην δίκτυο της Fiat Chrysler.

Παράλληλα, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε προσωρινό κλείσιμο αρκετών εργοστασίων στην Ευρώπη, καθώς η παραγωγική δυναμικότητα παραμένει χαμηλή.

Ο Filosa τόνισε πρόσφατα στα ιταλικά συνδικάτα ότι απαιτούνται πιο ευέλικτοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων, προκειμένου να ενισχυθεί ξανά η τοπική παραγωγή.

Αβέβαιο μέλλον

Ενώ η Stellantis προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική της, οι δηλώσεις του Tavares έρχονται να ταράξουν τα νερά. Ο ίδιος επιμένει ότι δεν εξαναγκάστηκε σε αποχώρηση, αν και παραδέχεται πως "θα μπορούσε να είχε κάνει πολλά πράγματα διαφορετικά".

Το αν οι προειδοποιήσεις του επαληθευτούν ή όχι, μένει να φανεί. Το βέβαιο είναι ότι η Stellantis, με τις βαθιές ευρωπαϊκές ρίζες και την αμερικανική ισχύ της, βρίσκεται σήμερα σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.