Ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda, εξέφρασε για ακόμη μία φορά τις επιφυλάξεις του απέναντι στη μονοδιάστατη στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας προς τα ηλεκτρικά οχήματα, προειδοποιώντας για σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες, ιδίως στην Ιαπωνία.
Μιλώντας σε εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο της Ναγκόγια, όπου παρουσίασε την προτομή του πατέρα του, Shoichiro Toyoda, ο επικεφαλής της ιαπωνικής εταιρείας υποστήριξε πως ένα μέλλον αποκλειστικά βασισμένο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσε να οδηγήσει στην απώλεια 5,5 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας, συμπεριλαμβανομένων όσων δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα προμηθευτών της Toyota.
"Στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία εργάζονται περίπου 5,5 εκατομμύρια άνθρωποι. Μεταξύ αυτών, πολλοί έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στην τεχνολογία κινητήρων. Αν τα ηλεκτρικά οχήματα γίνουν η μοναδική επιλογή, αυτές οι δουλειές θα εξαφανιστούν", δήλωσε χαρακτηριστικά ο Toyoda, προσθέτοντας ότι εξακολουθεί να θεωρεί τα βενζινοκίνητα οχήματα αναπόσπαστο μέρος του μέλλοντος.
Ένας "αιρετικός" της ηλεκτροκίνησης
Οι δηλώσεις του Akio Toyoda δεν αποτελούν έκπληξη. Ο πρώην CEO και μέλος της ιδρυτικής οικογένειας της Toyota έχει επανειλημμένα ασκήσει κριτική στις κυβερνήσεις και στους κατασκευαστές που προωθούν επιθετικά την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE), χαρακτηρίζοντας τη στάση αυτή "βραχυπρόθεσμη και αφελή".
Έχει μάλιστα προειδοποιήσει ότι, αν όλα τα οχήματα γίνουν ηλεκτρικά, η Ιαπωνία δεν θα διαθέτει επαρκή ηλεκτρική ισχύ για το καλοκαίρι, ενώ θα πληγούν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της βιομηχανίας εξαρτημάτων. Ο ίδιος προκρίνει μια ισορροπημένη προσέγγιση προς την ουδετερότητα άνθρακα — με συνδυασμό υβριδικών, εναλλακτικών καυσίμων και καθαρότερων κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Επικρίσεις αλλά και δικαίωση
Η στάση του Toyoda, ωστόσο, έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Κατά τη διάρκεια της θητείας του ως CEO, η Toyota είχε χαρακτηριστεί ως η τρίτη πιο "αντιδραστική" εταιρεία απέναντι στις κυβερνητικές προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ακόμα και η επανεκλογή του στην προεδρία της εταιρείας συνάντησε αντιρρήσεις από επενδυτές που θεωρούν πως η στρατηγική του δεν ανταποκρίνεται στις νέες τάσεις.
Παρά τις επικρίσεις, οι εξελίξεις στην αγορά φαίνεται να του δίνουν εν μέρει δίκιο. Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα επιβραδύνεται, όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, από τη Ford και τη GM μέχρι τη Volvo, επανεξετάζουν τα σχέδιά τους. Αντίθετα, η Toyota καταγράφει ιστορικές πωλήσεις, κυρίως χάρη στη συνεχή επιτυχία των υβριδικών μοντέλων της, τα οποία αποτελούν σήμερα την καρδιά της στρατηγικής της εταιρείας.
Η επόμενη μέρα
Το μήνυμα του Akio Toyoda είναι σαφές: η πορεία προς την "πράσινη" κινητικότητα δεν μπορεί να στηριχθεί αποκλειστικά στα ηλεκτρικά. Η μετάβαση, σύμφωνα με εκείνον, πρέπει να είναι ρεαλιστική και κοινωνικά δίκαιη, προστατεύοντας τόσο την τεχνογνωσία όσο και τα εκατομμύρια των ανθρώπων που εξαρτώνται από τη βιομηχανία των κινητήρων εσωτερικής καύσης.