Οι παλιότεροι την γνωρίζουν καλά, όμως είναι αλήθεια πως η θρυλική ολλανδική κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων Spyker, παρέμεινε στην αφάνεια για αρκετό καιρό. Και όπως φαίνεται από τις τελευταίες εξελίξεις, απέφυγε για μία ακόμη φορά τη χρεοκοπία.
Ο ιδρυτής της, Victor Muller, εξασφάλισε τα πνευματικά δικαιώματα και τα εμπορικά σήματα της μάρκας και, σύμφωνα με ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, "θα επικεντρωθεί στην παραγωγή χειροποίητων super sports cars".
Η Spyker είχε επανιδρυθεί το 1999 από τον Muller, ωστόσο η αποτυχημένη εξαγορά της Saab στις αρχές της δεκαετίας του 2010, την οδήγησε σε σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
Έτσι, η εταιρεία προχώρησε σε αναδιάρθρωση το 2014, για να επιστρέψει στη δραστηριότητα το 2015, παρουσιάζοντας ένα χρόνο αργότερα το C8 Preliator στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.

Η ανάκαμψη, όμως, δεν κράτησε πολύ. Το 2021 οι αναμενόμενες επενδύσεις δεν υλοποιήθηκαν, αναγκάζοντας τον Muller να καταθέσει εκ νέου αίτηση πτώχευσης. Ακολούθησε πολυετής δικαστική διαμάχη με τους πιστωτές, η οποία πλέον έχει λήξει.

Σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση, όλα τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τα εμπορικά σήματα της Spyker, έχουν επιστραφεί πλήρως στην εταιρεία. Ο Muller υποσχέθηκε ότι σύντομα θα ανακοινωθούν περισσότερες λεπτομέρειες για την αναβίωση της μάρκας, χωρίς να είναι ακόμη ξεκάθαρος ο ρόλος που θα διαδραματίσει ο ίδιος.

Από το 1880 έως σήμερα
Η Spyker ιδρύθηκε το 1880, κατασκευάζοντας μια ευρεία γκάμα προϊόντων μεταφορών, από αυτοκίνητα έως αεροσκάφη. Η αεροπορική τεχνολογία μάλιστα επηρέασε έντονα τη σχεδίαση των νέων μοντέλων που παρουσίασε ο Muller μετά το 2000.
Η εταιρεία έπαψε να λειτουργεί το 1926, ενώ και στη σύγχρονη εποχή, δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει μεγάλη εμπορική δυναμική, ακόμη και πριν την ατυχή εμπλοκή με τη Saab.

Προκλήσεις για το μέλλον
Παραμένει αβέβαιο εάν η παγκόσμια αγορά είναι έτοιμη να δεχθεί ξανά μια μικρή, bespoke φίρμα supercars, ιδίως σε μια εποχή που κυριαρχούν κατασκευαστές όπως η Koenigsegg και η Rimac.

Το C8 Preliator πλέον θεωρείται παρωχημένο σχέδιο, γι’ αυτό και η Spyker, αν θέλει να επανέλθει δυναμικά, θα χρειαστεί μια εντελώς νέα προϊοντική στρατηγική ικανή να ξεχωρίσει και να προσελκύσει αγοραστές. Από την πλευρά μας πάντως, θα μείνουμε συντονισμένοι ευχόμενοι την αναβίωση της Spyker.