Απίστευτες εικόνες από το μποτιλιάρισμα-ρεκόρ της Κίνας

Οι υποχρεωτικές διακοές τελείωσαν για τους Κινέζους και η επιστροφή ήταν ένα αδιανόητο κυκλοφροριακό δράμα για εκατοντάδες εκατομμύρια οδηγούς.

Η Κίνα ολοκλήρωσε μία από τις πιο πολυσύχναστες εβδομάδες μετακινήσεων στην ιστορία της. Κατά τη διάρκεια των οκτώ ημερών των εορτασμών για την Εθνική Ημέρα και τη Γιορτή της Μεσοφθινοπωρινής Σελήνης, γνωστή και ως "Χρυσή Εβδομάδα", καταγράφηκαν περίπου 2,43 δισεκατομμύρια διαπεριφερειακές μετακινήσεις σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών της Κίνας. Πρόκειται για νέο ρεκόρ, με μέσο ημερήσιο όγκο 304 εκατομμυρίων ταξιδιών, αυξημένο κατά 6,3% σε σχέση με πέρυσι.

Όμως, πίσω από τους εντυπωσιακούς αριθμούς, μια εμβληματική εικόνα αποκαλύπτει και τη σκοτεινή πλευρά της κινητικότητας. O σταθμός διοδίων στο Wuzhuang στην επαρχία Anhui μετατράπηκε σε ένα απέραντο πάρκινγκ. Από ψηλά, τα πλάνα από drone δείχνουν ένα ποτάμι από χιλιάδες κόκκινα φώτα φρένων που απλώνονται σε 36 λωρίδες και στη συνέχεια συμπιέζονται βίαια σε μόλις τέσσερις.

Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα, οι αρχές υπολόγιζαν 120.000 οχήματα να περάσουν από τον σταθμό διοδίων μέσα σε μία μόνο ημέρα, την τελευταία της "Χρυσής Εβδομάδας". Το όριο αυτό ξεπεράστηκε και για ένα 24ωρο οι ουρές που σχηματίζονταν έφταναν εκατοντάδες χιλιόμετρα και διαρκούσαν μέχρι και έξι ώρες.

Σε εθνικό επίπεδο, η Κίνα κατέγραψε περίπου 888 εκατομμύρια εσωτερικά ταξίδια και δαπάνες ύψους περίπου 114 δισ. ευρώ. Μια οικονομική και μεταφορική έκρηξη που ξεπέρασε ακόμα και τις δυνατότητες του μεγαλύτερου οδικού δικτύου του κόσμου.

Γιατί μπλόκαρε το Wuzhuang

Η εξήγηση είναι σχεδόν μηχανική. Οι σταθμοί διοδίων λειτουργούν αποτελεσματικά μόνο όταν η ροή παραμένει ισορροπημένη. Το Wuzhuang απλώνει την κυκλοφορία σε δεκάδες λωρίδες ώστε τα οχήματα να περάσουν γρήγορα από τους σαρωτές, αλλά έπειτα τη συμπτύσσει απότομα σε τέσσερις, προκαλώντας ένα τεράστιο "λαιμό μπουκαλιού". Ακόμη και αν λειτουργούν όλα τα γκισέ, το φαινόμενο του 36-σε-4 παραμένει ανίκητο όταν εκατομμύρια οδηγοί επιστρέφουν ταυτόχρονα από τις διακοπές.

Αν και δεν είναι το μεγαλύτερο μποτιλιάρισμα στην ιστορία της Κίνας —αυτό συνέβη το 2010 στον αυτοκινητόδρομο Πεκίνου–Θιβέτ με μήκος σχεδόν 100 χιλιομέτρων και διάρκεια 12 ημερών— το περιστατικό του Wuzhuang ξεχωρίζει για την κλίμακα του, καθώς ένα και μόνο σημείο "κατάπιε" μέσα σε λίγες ώρες μια ολόκληρη μικρή πόλη σε αριθμό οχημάτων.

Το δίκτυο και οι αντοχές

Η Κίνα διαθέτει πλέον 184.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων, περισσότερα από κάθε άλλη χώρα. Το οδικό της σύστημα θεωρείται υπόδειγμα ταχύτητας και κάλυψης, αλλά τέτοιες ημέρες αποκαλύπτουν τους εγγενείς περιορισμούς. Όταν όλοι κινούνται μαζί, ούτε η τεχνολογία ούτε οι πολλαπλές λωρίδες αρκούν. Είναι θέμα φυσικής.