Ποια παράβαση με αυτοκίνητο έχει 10.000 ευρώ πρόστιμο στην Ελλάδα

Η "μητέρα" όλων των παραβάσεων που αφορούν το αυτοκίνητο σύμφωνα με την νομοθεσία της Ελλάδας αποφέρει πρόστιμο 10.000 ευρώ και τριπλάσιο αυτού στην υποτροπή.

Μια από τις πιο "τσουχτερές" παραβάσεις που μπορεί να βρει μπροστά του ένας οδηγός στην Ελλάδα δεν έχει να κάνει ούτε με την υπερβολική ταχύτητα, ούτε με οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Έχει να κάνει με κάτι φαινομενικά αθώο, ένα αυτοκίνητο δηλωμένο σε ακινησία που όμως δεν είναι τόσο "ακίνητο" όσο θα έπρεπε.

Σύμφωνα με το άρθρο 62 του ν. 5177/2025 (Α’ 21), αν ένα όχημα που έχει δηλωθεί σε ακινησία βρεθεί να κυκλοφορεί, ή να φέρει πινακίδες, ή να είναι σταθμευμένο αλλού από το σημείο που δηλώθηκε στη δήλωση ακινησίας, τότε, όπως αναφέρει το κείμενο του νόμου, "αίρεται αυτοδικαίως η ακινησία και επιβάλλονται από την ΑΑΔΕ τα τέλη κυκλοφορίας του έτους εντοπισμού και το πρόστιμο μη καταβολής αυτών… καθώς και διοικητικό πρόστιμο ίσο με δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ".

Με απλά λόγια, αν δηλώσεις το αυτοκίνητό σου σε ακινησία για να μην πληρώνεις τέλη κυκλοφορίας και αυτό εντοπιστεί να κινείται ή απλώς να βρίσκεται αλλού από το σημείο που έχει δηλωθεί, τότε ενεργοποιείται αυτόματα πρόστιμο 10.000 ευρώ. Αν έχουν ήδη πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας, τότε επιβάλλεται "μόνο το διοικητικό πρόστιμο", σε διαφορετική περίπτωση το συνολικό ποσό αυξάνεται με τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν σε κάθε έτος και τις προσαυξήσεις αυτών.

Σε περίπτωση υποτροπής, μάλιστα, δηλαδή αν ο ίδιος ιδιοκτήτης ή κάτοχος επαναλάβει την παράβαση μέσα σε πέντε χρόνια, το πρόστιμο τριπλασιάζεται – φτάνοντας στα 30.000 ευρώ – και επιπλέον "αφαιρείται για τρία (3) έτη το δίπλωμα οδήγησης" του παραβάτη.

Η διαδικασία είναι αυστηρά καθορισμένη. Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) έχει το δικαίωμα να εκδώσει την πράξη επιβολής του προστίμου μέσα σε τρεις μήνες από τη διαπίστωση της παράβασης, ενώ το ποσό καταχωρείται ως δημόσιο έσοδο και εισπράττεται όπως κάθε άλλη οφειλή προς το Δημόσιο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έλεγχοι δεν βασίζονται μόνο στην τύχη ή σε καταγγελίες. Ο νόμος προβλέπει ένα σύστημα διασταύρωσης δεδομένων ανάμεσα στις εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων και την ΑΑΔΕ. Οι παραχωρησιούχοι αποστέλλουν κάθε εβδομάδα στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΑΑΔΕ ένα κρυπτογραφημένο αρχείο με τους αριθμούς κυκλοφορίας όλων των οχημάτων που πέρασαν από τα διόδια.

Η ΑΑΔΕ, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, "διασταυρώνει το αρχείο […] με το αρχείο ακινησιών της Φορολογικής Διοίκησης" και εντοπίζει ποια από αυτά είναι δηλωμένα σε ακινησία. Για τα ύποπτα οχήματα ζητά από τους παραχωρησιούχους τις φωτογραφίες των πινακίδων και τα στοιχεία της διέλευσης (ημέρα, ώρα, σταθμό διοδίων).

Τα στοιχεία αυτά διατίθενται ηλεκτρονικά μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Οχημάτων (Π.Σ.Ο.) στον αρμόδιο Προϊστάμενο της ΑΑΔΕ, ο οποίος κάνει και τον τελικό οπτικό έλεγχο για να επιβεβαιώσει ότι ο αριθμός κυκλοφορίας που αναγνώρισε το σύστημα αντιστοιχεί πράγματι στις φωτογραφίες.

Με λίγα λόγια, δεν υπάρχει πλέον "παραθυράκι" για κάποιον που θέλει να δηλώσει το όχημά του σε ακινησία και να το χρησιμοποιεί "κρυφά". Το σύστημα των αυτοκινητοδρόμων συνεργάζεται απευθείας με τη φορολογική διοίκηση, και η παραμικρή διέλευση από διόδια αρκεί για να ενεργοποιήσει τη διαδικασία του προστίμου.