Η Skoda γιορτάζει 130 χρόνια ιστορίας με έναν τρόπο που ταιριάζει απόλυτα στη φιλοσοφία της, παρουσιάζοντας μια ειδική έκδοση της Skoda Fabia που ενώνει το παρελθόν με το παρόν μέσα από τις επιδόσεις και την αισθητική. Η νέα Skoda Fabia 130 είναι το γρηγορότερο μοντέλο παραγωγής στην ιστορία της σειράς και ένα πραγματικό φόρο τιμής στη μακρά αγωνιστική κληρονομιά της τσέχικης εταιρείας.
Η έκδοση αυτή βασίζεται στην Fabia Monte Carlo με τον γνωστό 1.5 TSI κινητήρα, ο οποίος ωστόσο έχει δεχθεί σημαντικές επεμβάσεις από το Τμήμα Τεχνικής Ανάπτυξης της Skoda.
Οι μηχανικοί αναβάθμισαν επιμέρους εξαρτήματα όπως την πολλαπλή εισαγωγής, τον αποσβεστήρα κραδασμών και τους βραχίονες ταλαντώσεως, προκειμένου να αυξηθεί η ισχύς από τους 150 ίππους στους 177. Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που όχι μόνο αποδίδει περισσότερη δύναμη σε χαμηλότερες στροφές, αλλά φτάνει τα 228 km/h τελικής ταχύτητας, καθιστώντας το την πιο γρήγορη Fabia παραγωγής όλων των εποχών.
Η μετάδοση γίνεται μέσω 7τάχυτου DSG κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, το οποίο έχει επίσης επαναρυθμιστεί με υψηλότερα σημεία αλλαγών, ταχύτερες επιταχύνσεις και πιο άμεση απόκριση στο φρενάρισμα και στην επαναεπιτάχυνση. Έτσι, τα 0-100 km/h έρχονται σε 7,4 δευτερόλεπτα (0,4 δευτ. ταχύτερα από τη στάνταρ έκδοση), ενώ η επιτάχυνση 80-120 km/h ολοκληρώνεται σε 4,8 δευτερόλεπτα.
Το πλαίσιο έχει χαμηλώσει κατά 15 mm, ενώ οι μηχανικοί έχουν επαναπροσδιορίσει το σύστημα διεύθυνσης για πιο άμεση αίσθηση και ακριβέστερη πληροφόρηση. Η ανάρτηση είναι πιο σφιχτή και συνδυάζεται με τροχούς Libra 18 ιντσών, βελτιώνοντας τη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες. Επιπλέον, μέσω του μενού του αυτοκινήτου, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε Normal και Sport λειτουργία, ενώ υπάρχει και δυνατότητα απενεργοποίησης του ASR για ελεγχόμενη ολίσθηση – κάτι που φανερώνει τις αγωνιστικές προθέσεις του μοντέλου.
Η εξωτερική εμφάνιση ακολουθεί την ίδια σπορ λογική, με μαύρες γυαλιστερές λεπτομέρειες, ειδικά σήματα "130 Edition" στα φτερά και στο πορτμπαγκάζ, διπλές απολήξεις εξάτμισης και μαύρη λωρίδα στο πίσω μέρος, εμπνευσμένη από τις Fabia Rally2. Οι Bi-LED προβολείς διαθέτουν σκούρα εσωτερικά σώματα, ενώ η διχρωμία του αμαξώματος (λευκό, κόκκινο, μπλε ή μαύρο με μαύρη οροφή) ενισχύει τον δυναμισμό της εικόνας.
Στο εσωτερικό, η Fabia 130 υιοθετεί καθαρά αγωνιστικό χαρακτήρα. Τα ηλεκτρικά σπορ καθίσματα με ενισχυμένα πλαϊνά στηρίγματα, το τριάκτινο σπορ τιμόνι, τα αλουμινένια πεντάλ και οι διακοσμητικές ρίγες αλουμινίου στις πόρτες και στο ταμπλό συνθέτουν μια καμπίνα που αποπνέει ποιότητα και οδηγική συγκέντρωση. Το ψηφιακό καντράν 10 ιντσών (Virtual Cockpit) ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό, ενώ η οθόνη infotainment 9 ιντσών φροντίζει για τη συνδεσιμότητα και την ψυχαγωγία.
Η Skoda δεν παραλείπει να συνδέσει το μοντέλο αυτό με τη μακρά αγωνιστική της παράδοση. Από το 1999 που παρουσιάστηκε η πρώτη Fabia, η εταιρεία έχει κατασκευάσει πάνω από 5 εκατομμύρια μονάδες, ενώ οι αγωνιστικές εκδόσεις της, από την Fabia WRC και S2000 μέχρι τις R5 και Rally2, έχουν γράψει ιστορία στα ράλλυ, κατακτώντας πλήθος τίτλων σε WRC2 και ERC.
Η Fabia 130 λοιπόν, πέρα από επετειακή, είναι και συμβολική. Ενώνει την παράδοση με την εξέλιξη, δείχνοντας πως η Skoda μπορεί να προσφέρει επιδόσεις, τεχνολογία και συναίσθημα ακόμα και στο πιο προσιτό μοντέλο της γκάμας της. Οι παραγγελίες έχουν ήδη ξεκινήσει σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές, ενώ οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται τον Δεκέμβριο του 2025.
Ένα μικρό "hot hatch" με μεγάλο όνομα, που δεν ξεχνά τις ρίζες του.