Το diesel χάνει οριστικά τη λάμψη του στην ευρωπαϊκή αγορά, με τα στοιχεία να δείχνουν πως μόλις 1 στα 17 νέα αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα εφοδιάζεται με κινητήρα πετρελαίου. Πρόκειται για μια θεαματική ανατροπή σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
Το 2015, όταν τα diesel προωθούνταν έντονα από τις κυβερνήσεις με ευνοϊκή φορολογία λόγω χαμηλών εκπομπών CO2, σχεδόν 1 στα 2 νέα αυτοκίνητα ήταν πετρελαιοκίνητο. Μέσα σε δέκα χρόνια, η αγορά τους συρρικνώθηκε κατά 87%, σηματοδοτώντας ίσως το πιο απότομο "τέλος εποχής" στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Το σκάνδαλο Dieselgate και η απώλεια εμπιστοσύνης
Η αρχή του τέλους ήρθε με το σκάνδαλο Dieselgate, όταν αποκαλύφθηκε ότι η Volkswagen είχε τοποθετήσει λογισμικό εξαπάτησης σε δοκιμές ρύπων. Η υπόθεση κλόνισε την εμπιστοσύνη του κοινού σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με έρευνα των Auto Express και Carwow, 43% των οδηγών δήλωσαν ότι το σκάνδαλο "κατέστρεψε την εμπιστοσύνη τους" και τους απέτρεψε από το να αγοράσουν ξανά diesel.
Παράλληλα, οι αλλαγές στη φορολογική πολιτική αφαίρεσαν τα πλεονεκτήματα που κάποτε απολάμβαναν οι εταιρικοί χρήστες, στρέφοντας τις εταιρικές πωλήσεις στα ηλεκτρικά. Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων, μαζί με την άνοδο των υβριδικών και των EVs, επιτάχυνε την πτώση.
Στατιστικά και προβλέψεις
Το μερίδιο αγοράς των diesel έπεσε από 48% το 2015 σε μόλις 6% σήμερα. Κάπως έτι οι διαθέσιμες εκδόσεις μειώθηκαν από περίπου 240 μοντέλα σε μόλις 91, ενώ οι ειδικοί προβλέπουν πως μέχρι το 2028 τα diesel θα αποτελούν μόλις 2% των νέων ταξινομήσεων, δηλαδή 1 στα 50 αυτοκίνητα.
Οι τελευταίοι πιστοί και η αγορά μεταχειρισμένων
Παρά την κατρακύλα, ένα κομμάτι οδηγών παραμένει πιστό στο πετρέλαιο, επικαλούμενοι την κατανάλωση, τη μεγάλη αυτονομία και την ικανότητα ρυμούλκησης. Στην αγορά μεταχειρισμένων, οι τιμές παραμένουν ισχυρές. Σύμφωνα με στοιχεία της Cox Automotive, τα diesel διατηρούν 51% της αξίας τους μετά από 2-4 χρόνια – υψηλότερα από τα EVs (36%) και κοντά στα βενζινοκίνητα (58%).
Η σπανιότητα νέων μοντέλων κάνει τα "σχεδόν καινούρια" diesel πιο περιζήτητα, με τις τιμές να ενισχύονται ακόμη περισσότερο.
Σταδιακό τέλος ή απότομη διακοπή;
Παρά τη διατήρηση αξίας στα μεταχειρισμένα, οι ειδικοί θεωρούν πως η πορεία είναι μη αναστρέψιμη. Η προγραμματισμένη απαγόρευση πωλήσεων νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων το 2035, οι επεκτάσεις ULEZ και τα νέα φορολογικά μέτρα, ενδέχεται να επιταχύνουν περαιτέρω την πτώση.
Όπως επισημαίνει ο Paul Barker, αρχισυντάκτης του Auto Express:
"Το diesel πέρασε από την απόλυτη κυριαρχία στην σχεδόν εξαφάνιση μέσα σε μόλις δέκα χρόνια. Το ερώτημα δεν είναι αν θα εξαφανιστεί, αλλά πόσο γρήγορα θα γίνει αυτό".