Εκατομμύρια άνθρωποι νοικιάζουν αυτοκίνητα κάθε χρόνο, όμως για όσους δεν ζουν κοντά σε κέντρα πόλεων ή αεροδρόμια, η πρόσβαση σε αυτά μπορεί να είναι δύσκολη και η κατ' οίκον παράδοση, ακριβή.
Μια γερμανική εταιρεία φιλοδοξεί να αλλάξει εντελώς την εμπειρία ενοικίασης, χρησιμοποιώντας απομακρυσμένους οδηγούς για να παραδίδουν τα ενοικιαζόμενα οχήματα στην πόρτα του πελάτη και να τα παραλαμβάνουν όταν τελειώσει η χρήση τους.
Η εταιρεία ονομάζεται Vay και ετοιμάζεται να λανσάρει την καινοτόμα υπηρεσία της στο Βερολίνο, με φόντο την πρόσφατη αλλαγή του νομικού πλαισίου στη Γερμανία.
Νέο νομικό πλαίσιο
Αν και τα πλήρως αυτόνομα ταξί, όπως αυτά της Waymo στις ΗΠΑ, δεν έχουν λάβει ακόμη έγκριση για λειτουργία στην Ευρώπη, η γερμανική Βουλή ενέκρινε φέτος τη λειτουργία οχημάτων με απομακρυσμένους οδηγούς σε εγκεκριμένες περιοχές, υπό την καθοδήγηση ειδικά εκπαιδευμένων επαγγελματιών.
Το νέο νομικό πλαίσιο θα τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο.
Ο ιδρυτής της Vay, Thomas von der Oh, έχει ήδη δοκιμάσει την τεχνολογία της εταιρείας του στο Λας Βέγκας, όπου τα ρομποταξί επιτρέπονται, χρησιμοποιώντας ειδικά τροποποιημένα Kia Niro.
Πιστεύει ότι η υπηρεσία της Vay μπορεί να μεταμορφώσει την αγορά ενοικιάσεων, δίνοντας τη δυνατότητα στους οδηγούς να αποφεύγουν την αγορά δεύτερου (ή ακόμα και πρώτου) αυτοκινήτου.
Πώς λειτουργεί η υπηρεσία
Τα αυτοκίνητα της Vay εξωτερικά μοιάζουν σχεδόν με συμβατικά Kia e-Niro προηγούμενης γενιάς, με κάποιες μικρές προσθήκες εξοπλισμού παρακολούθησης στις οροφές και τα πλαϊνά. Στο εσωτερικό, δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές, γεγονός που επιτρέπει στον χρήστη να οδηγήσει άμεσα, χωρίς περίπλοκες διαδικασίες εξοικείωσης.
Η μεταφορά του αυτοκινήτου στον πελάτη γίνεται από απομακρυσμένο οδηγό, που κάθεται σε έναν ειδικά διαμορφωμένο σταθμό εργασίας, παρόμοιο με αυτούς που χρησιμοποιούν οι gamers, με πολλαπλές οθόνες και τιμόνι.
Σε κάθε σταθμό υπάρχει ένα κόκκινο κουμπί έκτακτης ανάγκης, που μπορεί να σταματήσει το όχημα άμεσα, σε περίπτωση προβλήματος. Οι οδηγοί εναλλάσσονται γρήγορα από όχημα σε όχημα, "τηλεμεταφερόμενοι" ψηφιακά σε νέες διαδρομές.
Εκατοντάδες ώρες εκπαίδευσης
Η εταιρεία απαιτεί από κάθε τηλεοδηγό να έχει ολοκληρώσει εκατοντάδες ώρες εκπαίδευσης. Αν και η εμπειρία από βιντεοπαιχνίδια οδήγησης μπορεί να βοηθά, δεν είναι προϋπόθεση. Επιπλέον, η ταχύτητα των οχημάτων είναι περιορισμένη στα 40 km/h.
Πρόκειται για μια ιδανική νέα επαγγελματική διέξοδο για επαγγελματίες οδηγούς ταξί που έχουν βιώσει περιστατικά βίας, απογοητευμένους οδηγούς Uber ή οδηγούς φορτηγών που επιθυμούν να περνούν περισσότερο χρόνο με τις οικογένειές τους.
"Οι άνθρωποι βλέπουν αυτή τη δουλειά ως εργασία του μέλλοντος. Έχουν διαλείμματα για φαγητό και τουαλέτα και αποτελούν μέλη μιας ομάδας αντί να είναι μόνοι τους", ανέφερε σε δηλώσεις του ο von der Oh.
Η Vay σχεδιάζει να επεκτείνει τον στόλο της στο Λας Βέγκας σε 100 οχήματα μέχρι το τέλος του 2025, ενώ η υπηρεσία λειτουργεί ήδη στο λιμάνι της Αμβέρσας στο Βέλγιο, προετοιμάζοντας το έδαφος για την κυκλοφορία στους δημόσιους δρόμους της Γερμανίας μέσα στο επόμενο έτος.