Ο διάσημος σχεδιαστής αυτοκινήτων Τsutomu "Tom" Matano πέθανε σε ηλικία 76 ετών στις 20 Σεπτεμβρίου 2025, αφήνοντας πίσω του μια σπουδαία κληρονομιά στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αν και είχε εργαστεί σε κομβικές θέσεις στα σχεδιαστικά τμήματα της General Motors και της BMW, ο Matano θα μείνει για πάντα γνωστός ως ο άνθρωπος πίσω από το εμβληματικό Mazda MX-5 Miata.
Γεννημένος στο Ναγκασάκι της Ιαπωνίας το 1947, ο Matano σπούδασε μηχανική πριν μετακομίσει στις Ηνωμένες Πολιτείες στα τέλη του 1969. Το ταξίδι του στην Αμερική είχε έναν ξεχωριστό χαρακτήρα, καθώς αντί να ταξιδέψει με αεροπλάνο, επέλεξε να διασχίσει τον Ειρηνικό Ωκεανό με ένα φορτηγό πλοίο της εταιρείας του παππού του.
Το 1971 γράφτηκε στο Art Center College of Design στην Πασαντίνα της Καλιφόρνια και λίγο μετά την αποφοίτησή του προσλήφθηκε από τη General Motors στο Ντιτρόιτ, χάρη σε ένα φουτουριστικό σκίτσο μιας Pontiac του 1974 που είχε σχεδιάσει.
Η πορεία του
Η GM τον μετέθεσε αρχικά στην Holden στην Αυστραλία, ενώ στη συνέχεια τον βρίσκουμε στη BMW στο Μόναχο, όπου συνέβαλε στον σχεδιασμό της Σειράς 3. Ωστόσο, οι χαμηλές θερμοκρασίες της Γερμανίας δεν του ταίριαζαν, και έτσι αποδέχτηκε μια νέα πρόταση συνεργασίας στην Καλιφόρνια, στα στούντιο σχεδίασης της Mazda.
Ο Matano διέπρεψε στην αμερικανική θυγατρική της Mazda. Ξεκινώντας ως Chief Designer, ανέλαβε στη συνέχεια καθήκοντα Αντιπροέδρου Σχεδίασης, Executive VP Δυτικών Επιχειρήσεων και τελικά Executive Designer και Director. Το 1999 επέστρεψε στην Ιαπωνία για να αναλάβει ηγετικό ρόλο στο παγκόσμιο σχεδιαστικό τμήμα της Mazda.
Κατά τη διάρκεια της καριέρας του στη Mazda, είχε καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό του πρώτου MX-5 Miata, της τρίτης γενιάς RX-7, του RX-8, καθώς και πιο συμβατικών μοντέλων όπως το Mazda Tribute και το Mazda6.
Η ακαδημαϊκή καριέρα
Αποχώρησε από την εταιρεία το 2002, και την αμέσως επόμενη μέρα ξεκίνησε τη νέα του σταδιοδρομία ως επικεφαλής του Τμήματος Βιομηχανικού Σχεδιασμού και Σχεδίασης Αυτοκινήτων, στο Academy of Art College στο Σαν Φρανσίσκο.
Η αγάπη του για το Miata όμως παρέμεινε αμείωτη. Ακόμη και δεκαετίες μετά το λανσάρισμά του μοντέλου, ο Matano εξακολουθούσε να αναφέρεται με σεβασμό ως "ο πατέρας του Miata".
Ο Tom Matano άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στην ιστορία του αυτοκινήτου, εμπνέοντας γενιές σχεδιαστών και οδηγών σε όλο τον κόσμο.