
Η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας βιώνει, σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις, μια άνευ προηγουμένου άνθηση: τα αυτοκίνητα είναι φθηνότερα, οι καταναλωτές πιο πρόθυμοι να τα αγοράσουν και υπάρχουν πολλές βιώσιμες επιλογές.
Δυστυχώς, αυτός ο ανταγωνισμός έχει ένα τίμημα -ή μάλλον, έναν πόλεμο τιμών. Όπως αναφέρει η New York Times, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ περίπου 50 από τους κορυφαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας έχει οδηγήσει σε επαναλαμβανόμενες μειώσεις τιμών σε μια μανιώδη αναζήτηση νέων αγοραστών.
Καθώς αυτοί οι κατασκευαστές αγωνίζονται να μειώσουν τις τιμές, προκαλείται τεράστια οικονομική πίεση: πολλοί έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζουν προβλήματα στην πληρωμή των προμηθευτών τους για να καλύψουν τη ζήτηση, και αντίθετα ικετεύουν τις κρατικές τράπεζες να τους βοηθήσουν να χτίσουν περισσότερα εργοστάσια.
Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια εκπληκτική ανατροπή των προσδοκιών: στην Κίνα, τη μεγαλύτερη κομμουνιστική χώρα του κόσμου, η απελευθερωμένη ελεύθερη αγορά οδηγεί τις τιμές σε τέτοιο βαθμό που απειλεί τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, που από καιρό υπερασπίζονται τον καπιταλισμό, η αυτοκινητοβιομηχανία ελέγχεται εξ ολοκλήρου από καθιερωμένους παίκτες και χρειάστηκε μια τεράστια διάσωση στα τέλη του 2008 για να διατηρηθεί η βιωσιμότητά της και της οικονομίας.
Οι αρχές στην Κίνα, η οποία χειρίζεται τα χρήματα και τη βιομηχανία με πολύ διαφορετικό τρόπο, ελπίζουν σαφώς να αποφύγουν μια παρόμοια δαπανηρή και ενοχλητική κρίση. Η κινεζική κυβέρνηση έχει ξεκινήσει εκστρατεία κατά αυτού που, όπως ανέφερε η NYT σε πρόσφατο άρθρο σχετικά με το θέμα, είναι ευρέως γνωστό εκεί ως "involution": ένας κύκλος υπερβολικού ανταγωνισμού που οδηγεί σε μη βιώσιμο αποπληθωρισμό ή μείωση των τιμών.

Παρουσιαζόμενη ως κάτι που θα ωφελήσει τόσο τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας όσο και την οικονομία της, η προσπάθεια κατά της involution δεν έχει αποφέρει ακόμη καρπούς.
Όπως ανέφερε το Associated Press 17 κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες -συμπεριλαμβανομένης της BYD, η οποία ξεπέρασε την Tesla ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο το 2024 -δεσμεύτηκαν ότι θα πληρώνουν τους προμηθευτές τους εντός 30 ημερών από την παραλαβή των ανταλλακτικών. Μια πρόσφατη έκθεση συμμόρφωσης, όπως σημειώνει η NYT, δείχνει ότι αυτό δεν έχει συμβεί ακόμη και μόνο τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες που είναι είτε μερικώς είτε πλήρως κρατικές έχουν καταρτίσει σχέδια πληρωμών.
Ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος της υποβάθμισης- το οποίο, σύμφωνα με τους οικονομολόγους, βλάπτει άλλες βιομηχανίες, όπως μεταξύ άλλων τη χαλυβουργία, τις μπαταρίες και τα πετροχημικά-φαίνεται να είναι ότι η κινεζική βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων φαίνεται να έχει κληρονομήσει μια κοσμοθεωρία από τον Elon Musk, του οποίου οι επενδύσεις της Tesla στη χώρα έθεσαν τα θεμέλια για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
"Πρόκειται για έναν αγώνα για την κυριαρχία, όχι για την κερδοφορία", δήλωσε ο Bill Russo, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Automobility με έδρα τη Σαγκάη, σε συνέντευξή του στη NYT.

Όπως και η έξαρση των νεοσύστατων επιχειρήσεων τεχνητής νοημοσύνης στις ΗΠΑ, που αναπόφευκτα θα εξασθενήσουν σε λίγο καιρό, η ακμάζουσα βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας είναι πιθανό να συρρικνωθεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Σύμφωνα με μια πρόσφατη πρόβλεψη της παγκόσμιας εταιρείας συμβούλων AlixPartners, μόνο το 15% περίπου των 129 εμπορικών σημάτων πλήρως ή μερικώς ηλεκτρικών οχημάτων που καταγράφηκαν στην Κίνα πέρυσι θα εξακολουθούν να είναι κερδοφόρα το 2030.
Ο Stephen Dyer, επικεφαλής του ασιατικού τμήματος αυτοκινήτων της AlixPartners, υπογράμμισε ότι, αν και "περισσότεροι από αυτούς [τον αριθμό των κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων] θα συνεχίσουν να λειτουργούν", πολλοί "θα χρειαστούν επενδυτές με βαθιές τσέπες για να συνεχίσουν να λειτουργούν".
Εν τω μεταξύ, το Πεκίνο ανησυχεί ότι αν οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων συνεχίσουν να δανείζονται από κρατικές τράπεζες για να κατασκευάζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα με όλο και περισσότερα εξαρτήματα — π.χ. ένα πολυτελές SUV φίρμας της BYD διαθέτει ένα drone που ελέγχεται από το ταμπλό, απογειώνεται από την οροφή και στέλνει τις εικόνες που έχει τραβήξει με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης στο τηλέφωνο του οδηγού -αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε οικονομική κρίση.
Με πληροφορίες από NYT, AP