
Η σήραγγα των Τεμπών, η μεγαλύτερη (6 χλμ.) και πιο αυστηρά επιτηρούμενη οδική σήραγγα στην Ελλάδα, βρίσκεται στο επίκεντρο ενός καινοτόμου έργου οδικής ασφάλειας, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στη χώρα.
Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, διαχειρίστρια εταιρεία του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί του ΠΑΘΕ, έχει εγκαταστήσει ένα νέο σύστημα καμερών, που καταγράφει τη μέση ταχύτητα των οχημάτων σε όλο το μήκος της σήραγγας και όχι μόνο στα σημεία εισόδου, προσφέροντας πολύτιμα δεδομένα για τις συνθήκες οδήγησης εντός του τούνελ.

Το σύστημα λειτουργεί πιλοτικά από τον Αύγουστο του 2024 και, παρότι δεν επιβάλλει ακόμη πρόστιμα, έχει ήδη φέρει στο φως ανησυχητικές συμπεριφορές, καθώς απ' ότι αποδεικνύεται:
-7 στους 10 οδηγούς υπερβαίνουν το όριο των 80 χλμ/ώρα
-30% φτάνουν τα 100 χλμ/ώρα
-Το 50% κινείται μεταξύ 101-120 χλμ/ώρα
-1 στους 5 ξεπερνά τα 120 χλμ/ώρα
Η μέση ταχύτητα στη σήραγγα φτάνει τα 108 χλμ/ώρα, ενώ στην αριστερή λωρίδα ξεπερνά τα 125 χλμ/ώρα. Τα φορτηγά, που αποτελούν περίπου το 30% της κυκλοφορίας, συγκρατούν τις ταχύτητες στη δεξιά λωρίδα κοντά στα 100 χλμ/ώρα.

Πρόσφατα, ο Δημήτρης Μανταλόζης, Διευθυντής Λειτουργίας της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, σε δηλώσεις του επισήμανε πως "διαχειριζόμαστε τη μεγαλύτερη σήραγγα της χώρας, άρα πρέπει να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί. Ένα μόνο λάθος σε αυτό το κλειστό περιβάλλον μπορεί να προκαλέσει σοβαρό ατύχημα, με επιπτώσεις για χιλιάδες οδηγούς".
Παρότι η εταιρεία δεν διαθέτει αρμοδιότητες αστυνόμευσης, επέλεξε να εφαρμόσει το σύστημα υπολογισμού μέσης ταχύτητας, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση του κινδύνου σε έναν από τους πιο κρίσιμους συγκοινωνιακούς κόμβους της χώρας.
Η σήραγγα των Τεμπών λειτουργεί πλέον ως πιλοτικό πεδίο εφαρμογής για την τεχνολογία αυτή, και οι αρχές παρακολουθούν στενά την αποτελεσματικότητά της. Αν το σύστημα αποδειχθεί επιτυχημένο, δεν αποκλείεται να επεκταθεί και σε άλλα σημεία του εθνικού οδικού δικτύου.