Τελικά φαίνεται πως οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να λαμβάνουν από την αγορά μηνύματα που βρίσκονται στην αντίθετη κατεύθυνση από εκείνη που είχαν αποφασίσει να ακολουθήσουν. Κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκονται σε μια εσωτερική διαμάχη, μεταξύ των λόγων και των πράξων.
Έτσι, την ώρα που αναγνωρίζουν την υπερβολή στην ολοκληρωτική επικράτηση του ψηφιακού περιβάλλοντος στα σύγχρονα αυτοκίνητα, αδυνατούν να την περιορίσουν, γεμίζοντας τα ταμπλό με οθόνες. Τουλάχιστον κάτι αρχίζει να αλλάζει σε ότι αφορά τους διακόπτες αφής.
Η Mercedes παρουσίασε πρόσφατα τη νέα GLC, με τη μεγάλη οθόνη αφής στο ταμπλό να κλέβει την παράσταση. Ωστόσο, παρατηρώντας πιο προσεκτικά, θα διαπιστώσει κανείς ότι το νέο μοντέλο επαναφέρει κάποια φυσικά χειριστήρια σε κουμπιά και περιστροφικούς διακόπτες, ειδικά στο τιμόνι. Κι αυτό, όπως φαίνεται, δεν είναι καθόλου τυχαίο.
Καλύτεροι οι φυσικοί διακόπτες
Σύμφωνα με δηλώσεις του Magnus Ostberg, υπεύθυνου λογισμικού της Mercedes, κατά τη διάρκεια της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Μονάχου, τα δεδομένα δείχνουν ξεκάθαρα ότι "οι φυσικοί διακόπτες είναι προτιμότεροι, και γι’ αυτό τους επαναφέραμε".
Όπως εξηγεί, η Mercedes μελέτησε τη συμπεριφορά των οδηγών μέσα από το πρώτο της software-defined μοντέλο, την CLA, και διαπίστωσε πως πραγματικά κουμπιά και διακόπτες είναι "πολύ σημαντικά" για συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες και αγορές.
Το νέο, εμπλουτισμένο με φυσικά κουμπιά τιμόνι, θα καθιερωθεί στα μελλοντικά μοντέλα της Mercedes. Παράλληλα, κάθε αγορά ίσως λάβει και ελαφρώς διαφοροποιημένες εκδόσεις, ανάλογα με τις ανάγκες του κοινού της.
Σε συγκεκριμένα μοντέλα
Ωστόσο, όσοι ελπίζουν σε μια πλήρη επιστροφή του φυσικού ελέγχου των λειτουργιών στο εσωτερικό, μάλλον θα απογοητευτούν. Η Mercedes εξετάζει την πιθανότητα προσθήκης κουμπιών μόνο σε μεγαλύτερα μοντέλα, που προσφέρουν περισσότερη ευελιξία σχεδίασης.
Η Mercedes δεν είναι η μόνη που κάνει ένα βήμα πίσω σε αυτό που μοιάζει με ψηφιακό φανατισμό. Όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες ακούν πλέον τους πελάτες τους, αλλά και τους ειδικούς ασφάλειας, που ζητούν την επιστροφή φυσικών ελέγχων για βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Η BMW, κατά τον σχεδιασμό της νέας iX3, διαπίστωσε ότι δεν μπορεί να αφαιρέσει όλα τα φυσικά χειριστήρια. Γι’ αυτό το νέο της SUV διατηρεί φυσικό περιστροφικό διακόπτη έντασης ήχου, αλλά και κουμπιά για τα παράθυρα και τους καθρέφτες, επιλογές βασισμένες σε πραγματικά δεδομένα χρήσης.
Ο ρόλος της ασφάλειας
Η Volkswagen έχει ήδη ξεκινήσει να επαναφέρει τα κουμπιά στο εσωτερικό των μοντέλων της, ενώ η Hyundai δηλώνει ξεκάθαρα πως δεν σκοπεύει να τα αφαιρέσει, τονίζοντας τον ρόλο τους στην οδική ασφάλεια.
Αυτό το κύμα επιστροφής στην αναλογικότητα που περιγράψαμε πιο πάνω, δεν προέρχεται μόνο από τους καταναλωτές, αλλά και από τις ρυθμιστικές αρχές.
Ο οργανισμός EuroNCAP ανακοίνωσε ότι από τον Ιανουάριο του 2026 ενδέχεται να υποβαθμίζει την ασφάλεια οχημάτων που δεν διαθέτουν βασικά φυσικά κουμπιά, κάτι που καμία εταιρεία δεν θα ήθελε να συμβεί.