
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν από την ΕΕ να επιτρέψει την αναβίωση ενός τύπου αυτοκινήτου που οι περισσότεροι αγαπήσαμε, αλλά σήμερα τείνει να εξαφανιστεί. Το προσιτό, απλό, βενζινοκίνητο μίνι αυτοκίνητο.
Η πίεση αυτή φαίνεται πως αρχίζει να εισακούεται. Κατά τη διάρκεια της ετήσιας ομιλίας της για την Κατάσταση της Ένωσης, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, δήλωσε:
"Θα προτείνουμε μια νέα πρωτοβουλία για Μικρά Προσιτά Αυτοκίνητα, σε συνεργασία με τη βιομηχανία αυτοκινήτων".

Η πίεση προς την κατεύθυνση αυτή εντείνεται, καθώς οι κατασκευαστές εκφράζουν αυξανόμενη ανησυχία για τους φιλόδοξους στόχους μείωσης εκπομπών CO₂ στην ΕΕ και την οριστική κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035.
Ανησυχίες για το μέλλον
Η αυτοκινητοβιομηχανία προειδοποιεί ότι η αγορά δεν είναι έτοιμη για αυτή τη μετάβαση, καθώς δεν υπάρχουν αρκετοί αγοραστές για ηλεκτρικά οχήματα, το δίκτυο φόρτισης παραμένει ανεπαρκές, και το κόστος ζωής καθιστά αδύνατη την απόκτηση νέου αυτοκινήτου για πολλά νοικοκυριά.
Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τους κατασκευαστές, θα είναι η πτώση των πωλήσεων, η απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας στον ευρωπαϊκό κλάδο και η μαζική είσοδος φτηνών κινεζικών μοντέλων στην ευρωπαϊκή αγορά.

Πρωτοβουλίες και προτάσεις
Το επόμενο διάστημα, η ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) θα παρουσιάσει προτάσεις στους νομοθέτες για την επανεισαγωγή φτηνών, κατά κύριο λόγο βενζινοκίνητων, μοντέλων.
Ο Jean-Philippe Imparato, επικεφαλής της Stellantis στην Ευρώπη, δήλωσε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου στο Μόναχο, πως δεν μιλά μόνο εξ ονόματος της Stellantis, αλλά και άλλων κατασκευαστών:
"Υπάρχει αίσθηση επείγοντος. Χρειαζόμαστε πράξεις, όχι λόγια. Ο στόχος του 2030 για μείωση κατά 50% των εκπομπών CO₂ δεν είναι πλέον εφικτός. Η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν είναι ώριμη, ενώ ούτε οι υποδομές, ούτε η οικονομία το υποστηρίζουν".

Ο Imparato επεσήμανε πως η μέση ηλικία των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους αυξάνεται και σήμερα ανέρχεται στα 12 έτη, γεγονός που σημαίνει υψηλότερες εκπομπές ρύπων.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ένα αυτοκίνητο του 2010 εκπέμπει κατά μέσο όρο 76g CO₂/km περισσότερα από ένα σύγχρονο μοντέλο. Άρα, υποστηρίζει, μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση στη μείωση των εκπομπών, θα ήταν η αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων με προσιτά, νέα και όχι απαραιτήτως ηλεκτρικά.
Τεχνικές και νομοθετικές προσαρμογές
Για να καταστεί εφικτή η παραγωγή τέτοιων αυτοκινήτων, θα απαιτηθούν ειδικοί κανόνες. Πιθανές προτάσεις περιλαμβάνουν απαλλαγή από κάποια υποχρεωτικά συστήματα υποβοήθησης (ADAS), όπως εκείνο της διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας.
Ο Imparato πρότεινε επίσης περιορισμό της τελικής ταχύτητας στα 110 km/h, κάτι που θα επιτρέψει τη χρήση μικρότερων φρένων και συστημάτων ψύξης και θα έχει ως συνέπεια χαμηλότερο βάρος και κόστος.
Η Ε.Ε. και το όραμα του "E-car"
Η von der Leyen φάνηκε θετική στην ιδέα: "Εκατομμύρια Ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν προσιτά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Η Ευρώπη πρέπει να αποκτήσει το δικό της E-car. E, για "environmental", καθαρό, αποδοτικό και ελαφρύ. E, για "economical", οικονομικά προσιτό. E, για "European", ευρωπαϊκό".
Ωστόσο, οι αλλαγές στην ευρωπαϊκή νομοθεσία απαιτούν συνήθως χρόνια για να υιοθετηθούν και ακόμη περισσότερα για να εφαρμοστούν στην αγορά. Την ίδια ώρα, η συζήτηση για το αν πρέπει να καθυστερήσει η πλήρης κατάργηση των θερμικών κινητήρων συνεχίζεται.
Οι αντιδράσεις της πλευράς των EV

Περιβαλλοντικές οργανώσεις, εταιρείες υποδομών και κατασκευαστές αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, αντιδρούν έντονα στην προοπτική χαλάρωσης των στόχων. Ο Michael Lohscheller, επικεφαλής της Polestar και πρώην CEO της Opel, τόνισε:
"Ο στόχος του 2035 για κατάργηση των θερμικών κινητήρων προσέφερε σαφήνεια στη βιομηχανία, ασφάλεια στους επενδυτές και έδωσε μια κατεύθυνση στους καταναλωτές. Αν τώρα υποχωρήσουμε, θα είναι σαν να αναιρούμε τις ίδιες μας τις δεσμεύσεις. Και αυτό δεν θα πλήξει μόνο το κλίμα, αλλά και την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης".
Στο ίδιο μήκος κύματος η ίδια η von der Leyen, έκλεισε την ομιλία της με ξεκάθαρη τοποθέτηση: "Ό,τι κι αν γίνει, το μέλλον είναι ηλεκτρικό".