
Η νέα πολιτική που έχει υιοθετήσει η Τροχαία της Φλόριντα (FHP), έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σχετικά με τις αστυνομικές καταδιώξεις, καθώς τα στοιχεία δείχνουν τριπλασιασμό των θανάτων μέσα σε έναν μόλις χρόνο.
Η συζήτηση άναψε ακόμη περισσότερο μετά τις δηλώσεις του αξιωματούχου, Spencer Ross, ο οποίος ανέφερε: "Αυτά τα πράγματα είναι επικίνδυνα. Άνθρωποι τραυματίζονται. Άνθρωποι πεθαίνουν."

Η τοποθέτησή του, ειλικρινής μεν, αλλά άστοχη στην παρουσίαση της σοβαρότητας του θέματος, έχει προκαλέσει την οργή πολιτών τόσο εντός όσο και εκτός της Φλόριντα, καθώς έρχεται σε μια περίοδο όπου η κριτική προς την Τροχαία εντείνεται.
Αλλαγή στάσης
Μέχρι πρόσφατα, οι αστυνομικοί στη Φλόριντα δεν επιτρεπόταν να καταδιώκουν υπόπτους, εκτός εάν επρόκειτο για καταζητούμενους κακοποιούς, ή περιπτώσεις που να συνιστούν πραγματική απειλή για τη δημόσια ασφάλεια.
Η πολιτική αυτή στόχευε στο να αποτραπεί ο κίνδυνος για τους απλούς πολίτες από επικίνδυνες καταδιώξεις. Αυτό πλέον έχει αλλάξει.

Σήμερα, οι αστυνομικοί επιτρέπεται να καταδιώξουν οποιονδήποτε προσπαθεί να διαφύγει, ανεξαρτήτως του αρχικού λόγου για τον οποίο έγινε ο έλεγχος. Το αποτέλεσμα; Περισσότερες καταδιώξεις, περισσότερα θανατηφόρα περιστατικά.
Στατιστικά που σοκάρουν
Σύμφωνα με έρευνα του TCPalm, μετά την αλλαγή πολιτικής, οι θάνατοι από καταδιώξεις αυξήθηκαν από 5 το 2023, σε 15 το 2024. Η χρήση του PIT maneuver (τεχνική ακινητοποίησης οχήματος) εκτοξεύθηκε από 100 σε 286 περιπτώσεις.
Σε ένα τραγικό περιστατικό, αστυνομικός της FHP οδηγούσε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια καταδίωξης, με αποτέλεσμα να συγκρουστεί μετωπικά με φορτηγό. Τόσο ο αστυνομικός όσο και ο οδηγός του φορτηγού σκοτώθηκαν επί τόπου.
Η οικογένεια του οδηγού έχει ήδη καταθέσει μήνυση κατά της Πολιτείας, ισχυριζόμενη ότι ο τρόπος δράσης της FHP ήταν αδικαιολόγητα επικίνδυνος.
Ενάντια στην εθνική οδηγία
Ο Roy Taylor, ειδικός σε θέματα αστυνομικής τακτικής και πρώην αρχηγός αστυνομίας στη Βόρεια Καρολίνα, ανέφερε σχετικά πως "τα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα πως αυτό που κάνουν δεν είναι ασφαλές. Αν πηγαίνεις ενάντια στις εθνικές οδηγίες, υπάρχει πρόβλημα."

Ο Taylor αναφέρεται σε πολυάριθμες συστάσεις από ομοσπονδιακές και τοπικές αρχές, που επισημαίνουν ότι οι καταδιώξεις πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, μάλιστα, έχει εκδώσει οδηγία που απαγορεύει τη χρήση PIT maneuvers όταν η ταχύτητα ξεπερνά τα 65 km/h, θεωρώντας την πρακτική εξαιρετικά επικίνδυνη για όλους τους εμπλεκόμενους.
Οι εναλλακτικές
Οι οργανισμοί επιβολής του νόμου καλούνται να υιοθετήσουν εναλλακτικές μεθόδους σύλληψης, όπως αεροπορική παρακολούθηση, σύλληψη σε μεταγενέστερο χρόνο και τεχνολογικά μέσα όπως το StarChase (συσκευή GPS που εκτοξεύεται στο όχημα του υπόπτου).

Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι μονοδιάστατο. Οι αστυνομικές αρχές καλούνται να αντιμετωπίσουν περιστατικά σοβαρής εγκληματικότητας, και σε πολλές περιπτώσεις η καταδίωξη μπορεί να είναι η μόνη επιλογή.
Υπάρχει, όμως, μια λεπτή γραμμή μεταξύ πρόληψης του εγκλήματος και έκθεσης αθώων πολιτών σε κίνδυνο.
Καθώς η συζήτηση για τη δημόσια ασφάλεια και την υπεύθυνη αστυνόμευση κορυφώνεται, πολλοί ζητούν από τη Φλόριντα να αναθεωρήσει τη στάση της και να εξετάσει πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες Πολιτείες, όπως η παρακολούθηση από αέρος, αντί της απευθείας καταδίωξης στο οδόστρωμα.