Η Ευρώπη συνεχίζει τις χάρες στον Τραμπ για μειωμένους δασμούς στα αυτοκίνητα

Η Ευρώπη θέλει διακαώς να μειωθούν οι δασμοί στις εξαγωγές προς την Αμερική και η Ursula von der Lyen βρήκε τον τρόπο να κάμψει τις αντιδράσεις του Donald Trump.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε επίσημα πρόταση για την κατάργηση των δασμών σε εισαγόμενα βιομηχανικά προϊόντα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, με αντάλλαγμα τη μείωση των αμερικανικών δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Η κίνηση αυτή αποτελεί το πρώτο βήμα εφαρμογής της συμφωνίας που υπέγραψαν στις 27 Ιουλίου ο Donladn Trump και η Ursula von der Lyen, αποτρέποντας μια σφοδρή εμπορική αντιπαράθεση ανάμεσα στους δύο μεγαλύτερους εμπορικούς και επενδυτικούς εταίρους του κόσμου.

Σύμφωνα με το πλαίσιο της συμφωνίας, οι ΗΠΑ μείωσαν από την 1η Αυγούστου τον δασμό στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ε.Ε. από το 27,5% στο 15%. Σε αντάλλαγμα, οι Βρυξέλλες δεσμεύτηκαν να καταργήσουν ή να μειώσουν δασμούς σε σειρά βιομηχανικών και αγροτικών προϊόντων, καθώς και να αυξήσουν τις εισαγωγές αμερικανικής ενέργειας.

Η συμφωνία χαρακτηρίζεται "ασύμμετρη", αφού η Ουάσιγκτον διατηρεί δασμούς σε περίπου 70% των ευρωπαϊκών εξαγωγών, ενώ η Ε.Ε. καλείται να ανοίξει περισσότερο την αγορά της. Παράλληλα, προτείνονται συγκεκριμένες παραχωρήσεις για αγροτικά προϊόντα, δηλαδή μηδενικοί δασμοί σε πατάτες, μειωμένα ποσοστά σε ντομάτες, καθώς και ποσοστώσεις με χαμηλούς ή μηδενικούς δασμούς για χοιρινό, κακάο και πίτσα. Από την άλλη, προϊόντα όπως βοδινό, πουλερικά, ρύζι και αιθανόλη παραμένουν εκτός συμφωνίας, κάτι που οι Βρυξέλλες θεωρούν "κόκκινη γραμμή".

Αν και η αφαίρεση των δασμών σε βιομηχανικά προϊόντα εκτιμάται ότι θα έχει περιορισμένο οικονομικό αντίκτυπο —καθώς τα δύο τρίτα αυτών ήδη εισάγονται χωρίς επιβαρύνσεις και ο μέσος δασμός της Ε.Ε. είναι μόλις 1,35%— το όφελος για την αυτοκινητοβιομηχανία θεωρείται σημαντικό. Η Ε.Ε. μέχρι σήμερα χρέωνε 10% στα αμερικανικά αυτοκίνητα, ενώ η μείωση των αμερικανικών δασμών στο 15% αναμένεται να ενισχύσει τις εξαγωγές ευρωπαϊκών οχημάτων στις ΗΠΑ, ιδιαίτερα των premium κατασκευαστών.

Η πρόταση της Κομισιόν πρέπει να εγκριθεί τόσο από την πλειοψηφία των 27 κρατών-μελών όσο και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες. Ωστόσο, τα περισσότερα κράτη-μέλη φαίνεται να αποδέχονται τη συμφωνία ως "το μικρότερο κακό", δεδομένου ότι η εναλλακτική θα ήταν νέοι αμερικανικοί δασμοί 30% σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές εξαγωγές.

Παρά την πρόοδο, το εμπόριο παραμένει πεδίο τριβής. Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει στο παρελθόν κατηγορήσει την Ε.Ε. ότι "δημιουργήθηκε για να εκμεταλλευτεί τις Ηνωμένες Πολιτείες", ενώ πρόσφατα απείλησε με νέους δασμούς σε χώρες που επιβάλλουν φόρους ή κανονισμούς στις ψηφιακές υπηρεσίες.