Μια νέα, ριζοσπαστική πατέντα από την Tesla έρχεται να ρίξει φως σε μια τεχνολογία που ενδέχεται να βοηθήσει το πολυαναμενόμενο νέο Roadster να επιτύχει τον έως τώρα θεωρούμενο αδύνατο στόχο του. Μιλάμε φυσικά για την επιτάχυνση 0-100 km/h σε λιγότερο από 1 δευτερόλεπτο.
Όταν το νέο Roadster ανακοινώθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 2017, ο Elon Musk είχε δηλώσει ότι το σπορ μοντέλο θα έχει 0-100 km/h σε 1,9 δευτερόλεπτα. Αναμφίβολα εντυπωσιακή επίδοση, αλλά το πέρασμα του χρόνου και οι καθυστερήσεις στην παραγωγή, κατέστησαν τη δήλωση λιγότερο εντυπωσιακή.
Ειδικά από τη στιγμή που ακόμα και το Tesla Model S Plaid, ένα οικογενειακό σεντάν μεγάλων διαστάσεων, μπορεί πλέον να επιταχύνει στα 100 km/h σε μόλις 1,99 δευτερόλεπτα.
Τον Φεβρουάριο του 2024, ο Musk αποκάλυψε πως η Tesla έχει "αυξήσει ριζικά τους στόχους σχεδίασης" για το νέο Roadster, προσθέτοντας ότι δεν θα υπάρξει άλλο αυτοκίνητο σαν αυτό, εάν καν μπορεί να χαρακτηριστεί ως αυτοκίνητο.
Μάλιστα, ανέφερε ότι ο στόχος πλέον είναι μια επιτάχυνση κάτω από το 1 δευτερόλεπτο, αν και, σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό θα είναι το "λιγότερο εντυπωσιακό" στοιχείο του νέου μοντέλου.
Αν και μια τέτοια επίδοση ακούγεται ακραία, αντίστοιχα νούμερα έχουν καταγραφεί σε dragsters, τα οποία φυσικά δεν είναι νόμιμα για χρήση σε δημόσιους δρόμους. Αν η Tesla καταφέρει να φέρει τέτοιες επιδόσεις σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής, θα πρόκειται για ένα πρωτοφανές κατόρθωμα.
Η πατέντα στην οποία θα στηριχτεί
Η νέα πατέντα της Tesla περιγράφει ένα σύστημα ενεργητικής αεροδυναμικής πολλαπλών λειτουργιών, με ανεμιστήρες και αναπτυσσόμενες ποδιές (skirts) που δημιουργούν ελεγχόμενη κάθετη δύναμη. Η τεχνολογία αυτή υπόσχεται μέγιστη πρόσφυση και σταθερότητα, είτε στην πίστα είτε στην ευθεία.
Σύμφωνα με την περιγραφή της πατέντας:
"Το σύστημα λειτουργεί δημιουργώντας περιορισμένες (π.χ. σφραγισμένες ή μερικώς σφραγισμένες) περιοχές κάτω από το όχημα, μέσω επιλεκτικής ανάπτυξης ποδιών που έρχονται σε επαφή με την επιφάνεια του δρόμου. Ανεμιστήρες, τοποθετημένοι σε κανάλια ροής αέρα που εκτείνονται προς τις περιοχές αυτές, απορροφούν τον αέρα δημιουργώντας υποπίεση (ή μερική υποπίεση), η οποία αυξάνει την κάθετη δύναμη και βελτιώνει την πρόσφυση και σταθερότητα του οχήματος."
Με απλά λόγια, το σύστημα δημιουργεί κενά αέρος κάτω από το αυτοκίνητο για να το "ρουφήξει" προς το έδαφος, κάτι που αυξάνει σημαντικά την πρόσφυση, ιδίως κατά την επιτάχυνση ή τη στροφή σε υψηλές ταχύτητες.
Τεχνολογία εμπνευσμένη από την F1
Εάν η Tesla καταφέρει να εφαρμόσει επιτυχώς την τεχνολογία αυτή στο νέο Roadster, θα μπορεί να εξασφαλίσει εξαιρετική πρόσφυση κατά την εκκίνηση και υψηλά επίπεδα ελέγχου στις στροφές, καθιστώντας το ηλεκτρικό supercar ανταγωνιστικό ακόμη και σε εμβληματικές πίστες όπως το Nurburgring.
Το σύστημα θυμίζει τεχνικές που έχουν χρησιμοποιηθεί σε πρωτότυπα αγωνιστικά της Formula 1, ή ακόμα και σε πρωτοποριακά hypercars. Αν λειτουργήσει, θα αποτελέσει μια επίδειξη τεχνολογικής υπεροχής για την Tesla και ίσως μια πρόγευση για το τι μπορεί να περιμένουμε από τα ηλεκτρικά supercars του μέλλοντος.