Στην κυκλοφορία παραδόθηκαν σήμερα, τα 65 χλμ. από τα 74,8 χλμ. που αφορούν το συνολικό έργο του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος και συγκεκριμένα το τμήμα από τον Πύργο μέχρι τον Αλισσό, κοντά στην Πάτρα.
Τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα μέχρι το Μιντιλόγλι θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν στην κυκλοφορία έως το τέλος Νοεμβρίου, με βάση το χρονοδιάγραμμα.
"Ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα–Πύργος είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας”, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας κατά την τελετή εγκαινίων που εχθές, στον Πύργο Ηλείας, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του Αναπληρωτή Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, του Υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλου.
Κατά την ομιλία του, ο Υπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα αποκτά άλλον έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, τον οποίο είχε ανάγκη και διεκδικούσε χρόνια, όχι μόνο η Δυτική Πελοπόννησος, αλλά ολόκληρη η Ελλάδα.
"Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα έργο εθνικής εμβέλειας. Τόσο ως προς τις τεχνικοοικονομικές του διαστάσεις όσο και ως προς τις θετικές προεκτάσεις που έχει η λειτουργία του: στην οδική ασφάλεια, την κοινωνική συνοχή, την τοπική και εγχώρια ανάπτυξη, αλλά και την εξωστρέφεια της πατρίδας μας, η οποία εμπλουτίζει διαρκώς τον χάρτη των οδικών της υποδομών”, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Πρόσθεσε ότι το έργο αντιμετώπισε πολλά προβλήματα, λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και των ατελέσφορων χειρισμών που έγιναν πριν από μια δεκαετία. Όμως, από τον Ιανουάριο του 2020, όταν υπεγράφη το Μνημόνιο Συναντίληψης για την επανένταξή του στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος μετατράπηκε από αρνητικό, σε θετικό παράδειγμα κατασκευής δημόσιου έργου.
Τεχνικά στοιχεία του έργου
Το συνολικό έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος μήκους 74,8 χιλιομέτρων, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΝΕΟ) στα πρώτα 13 χιλιόμετρα, ενώ στα υπόλοιπα περίπου 62 χιλιόμετρα κατασκευάστηκε σε νέα χάραξη.
Είναι ένα αυτοκινητόδρομος υψηλών προδιαγραφών, με διαχωρισμένο οδόστρωμα και ελεγχόμενη πρόσβαση σε όλο το μήκος του, με 9 κόμβους και στόχο την ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και την ομαλή ροή κυκλοφορίας.
Ο αυτοκινητόδρομος αποτελείται από 2 λωρίδες πλάτους 3,50μ. και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση, που χωρίζονται από ένα μεσαίο στηθαίο ασφαλείας από σκυρόδεμα.
Το έργο περιλαμβάνει: 11 γέφυρες, 41 κάτω διαβάσεις, 28 άνω διαβάσεις, 1 τεχνική βάση στον Πύργο, 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών (ΣΕΠ), καθώς και 9 κόμβους.
Συμπληρωματικά έργα
Στην πορεία εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης παραχώρησης εγκρίθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν συμπληρωματικές εργασίες, με σκοπό την ενίσχυση της λειτουργικότητας του έργου και λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των Δήμων, της Περιφέρειας, των τοπικών κοινωνιών. Αυτές οι εργασίες περιλαμβάνουν:
- Ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου στο σύνολό του και επέκτασή του σε γειτνιάζουσες τοπικές περιοχές.
- Κατασκευή νέου κλάδου στον Α/Κ Αμαλιάδας για τη σύνδεση με τον περιφερειακό καθώς και κατασκευή Άνω Διάβασης.
- Κατασκευή του Η/Κ Αλισσού.
- Αναβάθμιση υφιστάμενων των οδικών τμημάτων: 1) συνδετήριας οδού του Α/Κ Κυλλήνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου, 2) συνδετήριας οδού από Α/Κ Γαστούνης με την υφιστάμενη Πατρών-Πύργου και 3) της οδού από το Αεροδρόμιο Αράξου έως τον οικισμό Λάππα.
- Μελέτη και κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε 14 περιοχές.
Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 295 εκατ. ευρώ και μαζί με τις συμπληρωματικές εργασίες, η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 385 εκατ. ευρώ. Το έργο συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 143 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο επανεντάχθηκε στον αυτοκινητόδρομο Παραχώρηση Ολυμπία Οδός το 2021 και τον Μάρτιο του 2022 υπεγράφη η νέα σύμβαση κατασκευής.